ایجاد اشتغال در استان های مرزی حفظ امنیت کشور است/ نظام آموزشی باید به کمک بخش تامین نیروی کار بیاید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اشتغال کارگران مناطق مرزی هر کشور گذشته از اینکه از بحث بالا رفتن نرخ بیکاری جلوگیری می کند، مبحث امنیت مرزی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. اینکه این روزها وضعیت کارگران مرزی ما چگونه است با محمد عطاردیان و علی اصغر آهنی ها به گفت و گو نشستیم تا ببینیم نظر آن ها در خصوص این مهم چیست؟

 محمد عطاردیان ، نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی در گفت و گو با رکنا  با اشاره به اینکه اگر شرایط کار برای کارگران ایرانی در مرزها فراهم نشود، تصمیم به مهاجرت در آن ها قوت خواهد گرفت، گفت: کارگران مهاجرت کننده، بیشتر به امارات و کشورهای جنوب شرقی مهاجرت می کنند. همچنین ممکن است به افغانستان و پاکستان نیز مهاجرت کنند و اصلا به شرایط اجتماعی و سیاسی کشور مقصد اهمیت ندهند. 

وی در پاسخ به اینکه چقدر مهاجرت کارگران شهرهای مرزی کشور می تواند برای حفظ امنیت کشور خطرناک باشد، گفت: این کارگران نیستند که کشور را خالی می کنند؛ بلکه خروج این افراد نتیجه سیاست های نادرست دولت ها است. دولت برای اینکه کشور دچار مشکلات امنیتی نشود، باید برای این مهم تدابیری بیاندیشد. در این راستا لازم است بخش های دولتی و خصوصی وارد حوزه ایجاد اشتغال در شهرهای مرزی نشوند و کار را به بخش خصوصی بسپارند.

عطاردیان در ادامه افزود: اقتصاد کشور نابسمان است؛ چه در مرز و چه در نقاط دیگر. در این راستا باید کاری کرد تا نیروی کار در کشور حفظ شود.

نیروی کار در استان های مرزی حفظ شود تا امنیت کشور به خطر نیفتد

علی اصغر آهنی ها، عضو اتاق بازرگانی ایران و نماینده کارفرمایی در شورای عالی کار ، در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه تحریم هایی که علیه ایران تاکنون وضع شده و کشور، بدهی های سنگینی در پی اخذ وام های فراوان دارد، گفت: همچنین چاپ بی حد و حصر پول، سبب ایجاد تورم در کشور شد.

وی در ادامه افزود: با این وجود، در دولت جدید و با اصلاح ساختار در حوزه اقتصادی؛ یعنی با افزایش یارانه ها، اصلاح ساختار بودجه و حذف ارز ترجیحی ، مسیر کاهش تورم را تجربه می کنیم، البته باید برای این مهم کمی صبوری کرد. با همه این ها و تحت چنین فشارهایی، نه فقط بخش کارگری، بلکه برای سایر نیروی کار نیز، سختی زیادی در کشور تحمل می کنند. 

آهنی ها با تاکید بر اینکه در شهرهای مرزی، بیشترین بیکاری را تحصیل کرده هایی دارند که تجربه کافی در حوزه کار ندارند، گفت: در این خصوص، نظام آموزشی کشور باید به کمک بخش تامین نیروی کار بیاید و اصلاح شود. در سطوح پایین تر، مشکل کمبود نیروی کار در شهرهای مرزی نیز وجود دارد. استان های مرزی، طلایه داران دفاع از حریم کشور هستند و لازم است برنامه ای برای اینکه شرایط کاری آن ها فراهم شود، تدوین شود. اگر نتوانیم در مرزها، برای جوانان شغل ایجاد کنیم، قطعا دشمن از آن نقطه به ما ضربه خواهد زد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه گفت: بخشی از مناطق مرزی کشور به فراخور داشته های ارزشمندش، شغل هایی مرتبط با حوزه  نفت، معدن، کشاورزی و... رواج دارد و باید متناسب با آن محیط باید برنامه ریزی کرد. با این وجود، اگر مشکلات اقتصادی کارگران رفع نشود، از آنجایی که دور تا دور کشور ما بازارهای مختلف است و شهرهای مرزی ما با این کشورها ارتباطات تجاری دارند و شرایط رفت و آمد در این شهرها بیشتر است، قطعا نیروی کار برای مهاجرت بیشتر به کشورهایی که در آن امکان داد و ستد دارند و نزدیک تر هم هست مهاجرت می کنند.

کدخبر: 833354 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟