اعتبار ۵ هزار میلیاردی دولت برای پوشش بیمه ای ۲۹ بیماری خاص / اوتیسم بیمه شده، بیماری پروانه ای هم بیمه می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود این که از ابتدای دی ماه سال گذشته، اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی بعد از چند ماه اجرا به صورت پایلوت، رسما آغاز شد و دولت تمام مراکز بهداشتی و درمانی دولتی و خصوصی و کادر درمان را موظف کرد که نسخه های دارویی و خدمات سرپایی و بستری بیماران را در سامانه الکترونیکی مربوطه ثبت کنند و به داروخانه ها تکلیف کرد که صرفا با استفاده از نسخه های الکترونیکی به بیماران دارو بدهند و از شرکت های بیمه پایه و تکمیلی خواست که پوشش های بیمه ای خود را براساس طرح نسخه الکترونیک  پیش ببرند، اما هنوز ضعف های زیادی در نحوه اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک وجود دارد که یکی از مهمترین آنها، عدم همراهی بیمه های تکمیلی با این طرح است. 

ماجرا از این قرار است که با وجود این که تمام نسخه ها دارای یک کد رهگیری است و بیماران می توانند سهم شرکت های بیمه تکمیلی از هزینه های دارویی و درمانی خود را با استفاده از همان کد رهگیری مطالبه کنند، اما در بسیاری از موارد این شرکت ها کد رهگیری را از بیماران نمی پذیرند و از آنها می خواهند که مانند گذشته، نسخه پزشک یا بیمارستان را به صورت فیزیکی به شعبات بیمه های تکمیلی ارائه کنند تا آنها با دریافت برگه نسخه، سهم بیمه های تکمیلی از هزینه بیماران را بدهند. این مساله اساسا با ذات طرح نسخه نویسی الکترونیکی یعنی حذف نسخ کاغذی و اضافه شدن سوابق دارویی و درمانی بیماران در پرونده الکترونیکی آنها با استفاده از ثبت داده های مربوط به هر بار مراجعه آنها به مطب ها یا مراکز درمانی در تناقض است. 

بیمه مرکزی پاسخگوی نپیوستن بیمه های تکمیلی به طرح نسخه الکترونیکی باشد 

در همین راستا از محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت پرسیدیم که اساسا چرا بیمه های تکمیلی هنوز با طرح نسخه نویسی الکترونیکی همراه نشده اند، او نیز در پاسخ به رکنا توضیح داد: ما در ابتدای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک، لینک سامانه مربوطه را به تمام شرکت های بیمه تکمیلی ارسال کردیم و به آنها گفتیم که ما آمادگی داریم که این شرکت ها سامانه های خود را به سامانه ما متصل کنند تا بیمه شدگان بدون مراجعه حضوری یا ارائه نسخه فیزیکی بتوانند هزینه های خود را از شرکت های بیمه تکمیلی دریافت کنند. اما متاسفانه شرکت های بیمه تکمیلی هنوز حاضر به انجام این کار نشده اند و سازمان بیمه مرکزی به عنوان متولی این شرکت ها باید پاسخ دهد که چرا شرکت های بیمه تکمیلی هنوز به طرح نسخه نویسی الکترونیکی نپیوسته اند، زیرا این مساله برای مردم مشکل ساز شده است. 

وی افزود: قانونگذار اعلام کرده است که با توجه به اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی، هرگونه پرداخت غیرالکترونیک توسط بیمه های پایه غیرقانونی است. اما بیمه های تکمیلی از نظر قانونی مشمول اجرای این طرح نیستند، ولی بازهم ما بارها از سازمان بیمه مرکزی خواسته ایم که برای راحتی بیماران، این سازمان باید تمام شرکت های بیمه تکمیلی را موظف کند که به طرح نسخه نویسی الکترونیکی بپیوندند. البته اخیرا چند شرکت بیمه تکمیلی از جمله بیمه ایران و بیمه آتیه سازان به طرح نسخه الکترونیک پیوسته اند و ما امیدواریم که سایر شرکت های بیمه تکمیلی نیز به طور جدی تر وارد بحث نسخه الکترونیک شوند. 

بیمه همگانی و روستایی صرفا برای استفاده در بخش دولتی است 

ناصحی همچنین در پاسخ به سوال دیگر رکنا درباره علت عدم پذیرش دفترچه های بیمه سلامت در بسیاری از مراکز درمانی خصوصی کشور گفت: ما برای دو صندوق مهم بیمه سلامت شامل بیمه همگانی و بیمه روستایی و عشایری، طبق قانون موظف هستیم که صرفا از بخش دولتی خرید خدمت انجام دهیم. در سایر صندوق های مربوط به سازمان بیمه سلامت نیز تا حد زیادی اجازه استفاده از خدمات بخش خصوصی را نداریم. به همین دلیل است که بسیاری از بیمارستان های خصوصی کشور دفترچه های بیمه سلامت را نمی پذیرند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما برای بیمه های همگانی و روستایی ۷۰ درصد هزینه های سرپایی و ۹۰ درصد هزینه های بستری مربوط به بخش دولتی را پرداخت می کنیم. در حال حاضر دارندگان این دو بیمه اگر به بخش خصوصی مراجعه کنند، باید هزینه های خود را به صورت آزاد پرداخت کنند، البته ما در برخی استان ها در حال رایزنی با مراکز خصوصی هستیم، اما فعلا منابع مالی سازمان بیمه سلامت، اجازه فراگیر شدن این مساله در سراسر کشور را نمی دهد، ولی اگر هم بتوانیم در سال های آتی شرایط را برای پوشش بیمه ای بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت در مراکز درمانی غیردولتی ‌فراهم کنیم، بازهم این کار مبتنی بر نظام ارجاع پیش خواهد رفت.

تشکیل صندوق بیماری های خاص در مراحل پایانی 

ناصحی در بخش دیگری از اظهاراتش به تصویب آیین نامه تشکیل صندوق بیماری های خاص در سازمان بیمه سلامت اشاره کرد و گفت: اکنون بررسی آیین نامه تشکیل صندوق بیماری های خاص، مراحل پایانی خود را در کمیته اجتماعی هیات دولت می گذارند و در صورت تصویب این آیین نامه در هیات دولت و تایید آن توسط شورای نگهبان، پوشش بیمه ای بسیاری از بیماری های خاص به شکل محسوسی افزایش خواهد یافت و حتی برخی خدمات مربوطه به بیماری های خاص به طور صد در صد تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. 

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: برای این که جزئیات بیشتری درباره بیماری های تحت پوشش صندوق بیماری های خاص اعلام کنیم، لازم است که مراحل قانونی تشکیل این صندوق به طور کامل طی شود، اما تا امروز خدمات و بسته های مربوط به ۲۹ بیماری خاص از جمله انواع سرطان، برخی بیماری های مزمن عصبی، بعضی بیماری های گوارشی، برخی بیماری های متابولیک و تالاسمی در این صندوق پیش بینی شده است.

اوتیسم بیمه شده است، بیماری پروانه ای هم بیمه می شود 

ناصحی در بخش پایانی اظهارات خود گفت: خدمات مربوط به اوتسیم پیش از تشکیل صندوق بیماری های خاص تحت پوشش بیمه قرار گرفته بود و اعتبارات جداگانه ای برای آن در نظر گرفته شده است. اما خدمات مربوط به بیماری پروانه ای که نگرانی زیادی بابت هزینه های آن وجود داشت، در صندوق بیماری های خاص پیش بینی شده و همچنین در این صندوق پرداخت کامل هزینه های کاشت حلزون برای افراد دچار کم شنوایی در نظر گرفته شده است.

وی در پایان تصریح کرد: اعتبارات کلی پیش بینی شده برای صندوق بیماری های خاص ۱۶ هزار میلیارد تومان است که فعلا در سال ۱۴۰۱ قرار شده که ۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای این صندوق اختصاص داده شود. 

کدخبر: 814660 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟