۱۴هزار زائر ایرانی در روز عاشورا به زیارت عتبات می روند / کمتر از نیمی از زائران با کاروان های رسمی رفتند

​به گزارش رکنا به نقل از قدس آنلاین، در ۲ سال اخیر که شیوع  کرونا  موجب تعطیلی سفرهای زیارتی شد، سازمان حج و زیارت به تبعیت از دستورالعمل ستاد کرونا هیچ اعزامی نداشت و هزاران عاشق حسینی در حسرت زیارت کربلا بودند.

امسال با لغو محدودیت‌ها و پذیرش زائر از سوی عراق، سازمان حج و زیارت نیز سفرهای زیارتی به عتبات را به صورت زمینی و هوایی ساماندهی کرده است تا مشتاقان زیارت کربلا بتوانند به صورت رسمی عازم عتبات شوند.

پیش‌بینی ۲۵ هزار ظرفیت برای سفرهای زیارتی دهه اول محرم

بر همین اساس، برای دهه اول محرم ظرفیت بیش از ۲۵ هزار نفر پیش‌بینی شده است که البته به دلیل نبود پرواز و بالا بودن هزینه سفرهای هوایی، بیشتر این سفرها به صورت زمینی در نظر گرفته شده تا همه افراد با هر نوع توانمندی مالی امکان سفر به عتبات داشته باشند. هزینه سفر به عتبات به صورت هوایی از حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است و این هزینه برای سفرهای زمینی به صورت متوسط پنج میلیون تومان اعلام شده است. با این وجود سفرهای ارزان‌قیمت هم از تهران برقرار است و علاقه‌مندان با کمتر از سه میلیون تومان امکان زیارت عتبات را دارند.

افزایش درخواست برای سفر عتبات/ ظرفیت‌ کاروان‌های هوایی به سرعت تکمیل می‌شود

در آستانه تاسوعا و عاشورا ی حسینی در حالی که ۲ سال زیارت عتبات در دهه اول محرم برای ایرانیان متوقف شده بود، درخواست‌ها برای سفر عتبات افزایش یافته است و با وجود اینکه سازمان حج و زیارت ظرفیت جدید اعلام می‌کند، اما به سرعت ظرفیت‌ها تکمیل می‌شود که البته به دلیل محدودیت در سفرهای هوایی، هم‌اکنون ظرفیت کاروان‌های هوایی برای نیمه اول محرم در حال تکمیل است و مشتاقان می‌توانند در کاروان‌های زمینی ثبت‌نام کنند.

زائران سفرهای انفرادی به عتبات خود را بیمه کنند

علاوه بر این، با توجه به افزایش سفرهای زیارتی به صورت انفرادی آن هم در ایام مناسبتی همچون ماه محرم، سازمان حج و زیارت سازوکاری به منظور جلوگیری از مشکلات برای زوار پیش‌بینی کرده است؛ به طوری که به گفته یکی از مدیران دفاتر زیارتی افرادی که قصد سفر انفرادی دارند، می‌توانند با پرداخت ۳۰ هزار تومان خود را بیمه کنند تا در صورت بروز مشکلات احتمالی، هزینه اضافه پرداخت نکنند. همچنین پرداخت ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان به عنوان حق خدمات درمانی هلال احمر در عراق از موضوعاتی است که به زائران توصیه می‌شود قبل از سفر با مراجعه به دفاتر زیارتی مجاز آن را پیگیری کنند.

تشرف بیش از ۷۵ هزار زائر به عتبات در ماه گذشته/ کمتر از نیمی از زائران با کاروان های رسمی رفتند

سفرهای زیارتی به عتبات در ماه‌های اخیر رونق گرفته است و با وجود گرما و سایر مشکلات ماه گذشته بیش از ۳۷ هزار و ۵۰۰ ایرانی به صورت رسمی عازم عتبات شدند. البته با بازگشایی مرزها برای سفرهای گروهی و انفرادی، بسیاری نیز خودشان به زیارت کربلا مشرف شدند که بر اساس گزارش‌ها بیش از  ۷۵ هزار ایرانی ماه گذشته از مرزهای زمینی و هوایی به عراق سفر کردند که بخش قابل توجهی از آن‌ها در روز عرفه و دهه ولایت به صورت انفرادی به زیارت ارباب مشرف شدند.

به گزارش فارس، سفرهای زیارتی به عتبات در قالب کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت به مدت یک هفته برنامه‌ریزی شده است و با توجه به نبود بسته زیارتی کوتاه مدت، برخی از مشتاقان زیارت عتبات به صورت انفرادی برای زیارت کربلا در تاسوعا و عاشورا به عراق می‌روند.

کدخبر: 810908 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟