مصرف ۲۵ درصد خون کشور در تهران / در ایران اهدای خون داوطلبانه است؛ در کشورهای منطقه پولی

به گزارش رکنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، روز یکشنبه در جریان هشتاد و دومین جلسه خود میزبان محمدرضا مهدی زاده مدیرکل انتقال خون استان تهران بودند؛ مهدی زاده با ارائه گزارشی در صحن شورا اظهار داشت: تهران با داشتن ۱۴ میلیون جمعیت، دارای ۱۶۷ مرکز درمانی و ۲۸ هزار تخت بیمارستانی است.

وی با بیان اینکه ایران در آسیا جزو سه کشور برتر در انتقال خون است، افزود: کشور ما جزو معدود کشورهایی است که اهدای خون داوطلبانه دارد در حالی که در کشورهای منطقه خون پولی وجود دارد.

مهدی زاده اظهارداشت: در سال ۹۰، تعداد ۲۲ مرکز ثابت خونگیری در استان تهران وجود داشت که ۱۸ مرکز آن در شهر تهران واقع شده بود و اکنون تعداد مراکز به ۱۴ مرکز کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد از خون کشور در تهران مصرف می‌شود، گفت: اعمال جراحی فوق تخصصی در تهران انجام می‌شود که نیاز به خون دارد.

مدیرکل انتقال خون استان تهران خواستار انعقاد تفاهم‌نامه بین شهرداری تهران و اداره کل انتقال خون استان تهران برای پیگیری بهبود وضعیت انتقال خون در سطح تهران شد.

ساماندهی ساختمان مرکز انتقال خون در کنار برج میلاد

مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران پس از ارائه گزارش مدیرکل سازمان انتقال خون با اشاره به وجود ساختمان شماره ۲ این اداره کل در محدوده اراضی برج میلاد، گفت: این ساختمان با چهار طبقه پارکینگ در زیرزمین و ۲ طبقه دیگر روی پارکینگ، در دهه هفتاد افتتاح شد که در آن زمان برج میلاد ساخته نشده بود.

عباسی خواستار ساماندهی این مرکز در محدوده اراضی برج میلاد شد.

وی با بیان اینکه در منطقه ۲۲ مرکز انتقال خون نداریم در حالی که یکی از مناطق پرجمعیت است، گفت: در سال ۱۳۹۵، تصویب شد تا پنج مرکز جامع اهدا خون در این منطقه احداث شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: سازمان انتقال خون ساختمان‌های قدیمی زیادی دارد که می‌توان به آنها کاربری موزه در راستای ثبت اسناد و تخصص این رشته را داد.

کمبود مراکز انتقال خون در تهران

حبیب کاشانی عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به کمبود مراکز انتقال خون در تهران گفت: خیرین کمک کنند در مناطق مختلف با ارائه زمین‌هایی در ابعاد ۵۰۰ تا یک هزار متر، مراکزی را ساخته شود تا خدمات بهتری به مردم و شهروندان در زمینه اهدای خون ارائه شود.

 

کدخبر: 809612 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟