کمبود گروه خونی O و AB منفی در کشور / نیاز به مراجعه  اهدا کنندگان دارای گروه های خونی منفی

مجید مسلمی رئیس گروه جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره وضعیت بانک اهدای خون در تهران گفت: هر ساله با توجه به فرارسیدن فصل سرما به دلیل بارش ها و کوتاه بودن طول روز کاهش پیدا می‌کند و افراد برای انتقال خون کم تر مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: ذخایر خونی خوبی داریم اما این ذخایر تنها برای پکسل یا گلبول قرمز فشرده شده است و درباره پلاکت ذخیره سازی بلند مدت معنایی ندارد بنابراین نیازمند هستیم تا افراد به صورت مرتب مراجعه کنند.

مسلمی با بیان اینکه فراوانی گروه خونی منفی در جامعه زیر 10 درصد است، تاکید کرد: بیشترین نیاز ما در حال حاضر، تامین فرآورده های خونی برای بیماران با گروههای خونی منفی است، به همین دلیل از مردم درخواست می‌کنیم که اهداکنندگان خون دارای گروههای خونی Oمنفی و AB منفی هستند، در مراکز اهدای خون حضور پیدا کنند.

رئیس گروه جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون تهران درباره این مسئله که آیا ما صادرات و واردات خون داریم اظهار داشت : خون در کشورهایی که انتقال خون پیشرفته دارند به هیچ عنوان صادر و وارد نمی‌شود، از آنجایی که این کار خطرهایی را به دنبال دارد به هیچ عنوان در کشور ما انجام نمی‌شود.

او خاطرنشان کرد: البته در داخل کشور به دلیل اینکه منطقه بندی وجود دارد یکسری از استان ها معین هستند و نیاز استان های دیگر را در صورت لزوم برآورده می‌کنند. چند روز قبل با وجود آنکه تهران استان معین گیلان نیست اما وقتی درخواستی صورت گرفت سریع آن را تامین کردیم.

مسلمی در پایان بیان کرد: در کشور ما برنامه ریزی برای انتقال خون بین استانی وجود دارد. دفتر جذب سازمان انتقال این کارها را برعهده دارد و اگر نیازی وجود داشته باشد سریع توسط یک استان تامین می‌شود.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 543519 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟