افزایش ده درصدی فقر در یکماه گذشته/ سن بزهکاری به 6 سال رسیده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بزهکاری کودکان علل مختلفی دارد که اگر بخواهیم به مهم ترین آنها اشاره کنیم بدون شک مسائل اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی تاثیری زیادی روی این مسئله دارد. مطالعات گسترده ای درباره بزهکاری کودکان انجام شده است و نمی توان برای حل این معضل یک راهکار مشخص ارائه کرد اما با بهبود یکسری از مسائل بدون شک می توان آمار آن را کاهش داد.

متاسفانه دو سال اخیر شرایط اقتصادی و سیاسی کشور به سمتی رفته است که خود به خود به آمار بزهکاری کودکان افزوده است. چراکه وقتی شرایط اقتصادی و سیاسی بهم ریخته باشد بدون شک در خانواده ها و جامعه شاهد افزایش خشونت و آسیب های دیگر اجتماعی هستیم که این عوامل به افزایش جرم در کودکان نیز تاثیر می گذارد.

کشور در آسیب های اجتماعی غرق شده است

محمدرضا محبوب فر آسیب شناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا،درباره این مسئله که بزه در کودکان چه وضعیتی دارد گفت: کشور در آسیب های اجتماعی غرق شده و این آسیب ها فقط مختص به بزرگسالان نیست و دامن گیر افراد در حال رشد مثل کودکان، نوجوانان و جوانان شده است. بزه کاری کودکان در این بین به صورت سرقت های خرد افزایش داشته است و مشاهده می شود که کودکان 7 ساله برای تامین نیازهای ابتدایی خود دست به سرقت از فروشگاه ها میزنند که این مسئله در کلانتری ها قابل مشاهده است.

این آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه  بزهکاری در بین کودکان بیشتر از جوانان و بزرگسالان افزایش داشته است ادامه داد:  چراکه وقتی افراد جامعه کودکان را در حال ارتکاب یک بزه می ببینند، سعی بر نادیده گرفتن کار بدشان می کنند.

محبوب فر با بیان اینکه در ذهن مسئولین بهزیستی و شهرداری کودک بزه کار فقط شامل مهاجرین غیرقانونی افغانستانی و پاکستانی می شود اذعان کرد:   پدیده کودکان بزه کار دیگر مانند گذشته نیست چراکه شرایط اقتصادی کنونی دیگر شبیه به قبل نیست. هم اکنون در آبان ماه نسبت به مهر ماه 10 درصد فقر افزایش پیدا کرده است و شاهد سقوط طبقه متوسط به طبقه فرودست هستیم و دیگر نمی توان مدعی شد که بزه کاران فقط اتباع هستند.

این آسیب شناس افزود: امروز کودکان از 6 سالگی برای معاش خانواده های خود تلاش می کنند و به دلیل زود وارد شدن آنها به خیابان ها نتیجه ای جز بزه کاری نمی بینیم. امروز کودکان را می توان در بین مخازن زباله دید که نه برای کار بلکه برای جست و جوی غذا این کار را می کنند.

60 درصد مردم کرج حاشیه نشین شده اند

محبوب فر با گفتن از اینکه  مسئله حاشیه نشینی نیز یکی دیگر از عواملی است که به بزه کاری افراد دامن می زند ادامه داد:طبق مطالعات انجام شده 60 درصد مردم در کرج حاشیه نشین شده اند و نکته مهم این است که افراد حاشیه نشین کنونی بیشترشان از مرکز شهر به دلیل مشکلات اقتصادی چند سال اخیر مهاجرت کرده‌اند.

55 درصد مردم ایران حاشیه نشین هستند

محبوب فر تاکید کرد: به صورت میانگین 50 تا 55 درصد از مردم حاشیه نشین هستند. دیگر داشتن خانه از رویا تبدیل به کابوس شده است. مردم دیگر نمی توانند هزینه اجاره خود را تامین کنند و سه چهارم درامد خانوار صرف مسکن می شود و با قطعیت می توان گفت که 60 درصد مردم ایران مسکن مناسبی ندارند یا اجاره نشین هستند.

این کارشناس با بیان اینکه کلونی های حاشیه نشینی نسبت به گذشته 10 برابر شده است تاکید کرد: کشوری که در منابع نفت و گاز رتبه اول تا سوم دنیا را دارد نباید چنین وضعیتی داشته باشد. امروز کشاورزان آب ندارند، کودکان سر در سطل های زباله دارند.

او در پایان خاطرنشان کرد: باید اجازه داده شود تا متخصصین برای اصلاح امور روی کار بیایند. سو مدیریت ها باید پایان پیدا کند و دولت و سازمان های دولتی از دست جناح ها خلاص شوند و پاکدستان روی کار بیایند تا در کوتاه مدت شاهد بهبود وضع معیشت مردم باشیم.

کدخبر: 741573 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟