تهران، شهر معلول! / کم توان هایی که دیگر به امید فکر نمی کنند + فیلم
حجم ویدیو: 64.48M | مدت زمان ویدیو: 00:07:38

معلولان / آمار دقیقی از معلولان در تهران وجود ندارد. اما طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت 10 تا 15 درصد جمعیت جوامع را افراد معلول تشکیل می دهد.ارزیابی می شود بین 800 هزار تا یک میلیون نفر از جمعیت تهران دارای معلولیت هستند.»

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آذرماه سال 96 در جلسه علنی مجلس اعلام شد که کلیات لایحه حمایت از حقوق معلولان به تصویب رسیده است.

شورای نگهبان نیز اردیبهشت سال 97 اعلام کرد که  لایحه حمایت از حقوق معلولان را با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست.

ولی همچنان شرایط حمایتی از معلولان در ایران دچار بیماری بی توجهی است به شکلی که بهمن ماه سال گذشته

کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت در نامه‌ای به مجلس خواستار بازگشت توانبخشی به ردیف لایحه بودجه ۱۴۰۰ مطابق با ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان شد.

کمپین حمایت از معلولان در نامه به نمایندگان مجلس شورای اسلامی آورده است :این روز ها که عصر تحریم های اقتصادی و آثار ناگوار ویروس کرونا را تجربه می کنیم، شهروندان دارای معلولیت بیش از سایرین در معرض خسران هستند. یکی از این خسران ها بی توجهی به حوزه توانبخشی است که متاسفانه سال ها است که در سطوح مختلف آن از سوی نهادهای متولی به بوته فراموشی سپرده شده است.

این نامه تصریح می کند: با نگاهی به تعریف توانبخشی به ضرورت و جایگاه حقوق بشری آن می توان بیش از پیش پی برد. توانبخشی به مجموعه ای از خدمات و اقدامات هماهنگ پزشکی، آموزشی، حرفه ای و اجتماعی اطلاق می شود که برای بازتوانی فرد دارای معلولیت و ارتقاء سطح کارایی او در بالاترین حد ممکن به منظور دستیابی به یک زندگی مستقل در جامعه عرضه می‌شود. به دیگر عبارت توانبخشی به مفهوم بازگردانیدن توانایی ها، حفظ شان و منزلت فرد دارای معلولیت و تعیین جایگاه قانونی او است که در این رویکرد با کرامت انسانی به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشر پیوند ناگسستنی دارد.

کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت در این نامه خاطرنشان کرده است: تصویب ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان در اسفند ماه ۹۶ در راستای ماده ۲۶ کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، مبنی بر تسری بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی به خدمات توانبخشی، گام مهمی در توجه به بازگشت افراد دارای معلولیت به اجتماع محسوب می گردید که با گذشت سه سال از تصویب آن، به دلیل عدم تخصیص بودجه کافی و متناسب نتوانسته است، تاثیر ملموسی در روند توانبخشی مددجویان دارای معلولیت سازمان یاد شده داشته باشد.

تردد معلولان در شهر آسان شود

محیط‌های شهری، فضای زندگی روزمره شهروندان است و باید توانایی پذیرش کلیه افراد و تأمین خدمات رفاهی مربوط به آنها را داشته باشد؛ اما در این میان نامناسب بودن امکانات رفاهی و تفریحی و همچنین حمل و نقل عمومی برای معلولان در جامعه و همچنین معابر شهری از جمله مشکلاتی است که باعث شده تا این افراد نتوانند همانند مردم عادی از آنها استفاده کنند در حالی که آنها نیز حق زندگی دارند.

در گزارش تصویری رکنا می توانید نمایی از نامناسب بودن شرایط تردد شهری در تهران آنهم به عنوان پایتخت ایران که می توان گفت که شرایط بهتری در بسترسازی شهری برای معلولان را دارد مشاهده کنید.

 تا شاید تاکیدی بر شهرداری تهران و شهرداران دیگر شهرهای ایران باشد که این قشر عزیز جامعه را تا این حد مورد بی توجهی قرار دهند و برای بهبود شرایط زندگی آنان بکوشند.

فیلم مربوط به تاریخ دو سال قبل است و از آن زمان تاکنون هیچ کدام از این موانع بر طرف نشده و مشکلات حل نشده است.

 

کدخبر: 538357 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟