کولبران باید نظام صنفی داشته باشند ؟

به گزارش رکنا، علیرضا طاهر پور، مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، گفت: همچنان اختلاف نظر بر سر ساماندهی و یا ایجاد شغل برای کولبران وجود دارد.
طاهرپور تاکید کرد: برخی معتقدند کولبران باید نظام صنفی داشته باشند و برخی نیز کولبری را شغل نمی داند، چرا که با کرامت انسانی منافات دارد.
وی افزود: غلبه نظریه دوم بیشتراست، ولی باید شغلی برای کولبران ایجاد کنیم که برای آن‌ها جاذبه داشته باشد.
مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه عده‌ای معتقدند برای ساماندهی کولبران باید بازارچه‌های مرزی، نمایشگاه‌های دائمی، منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد تجاری راه اندازی شوند، گفت: ساماندهی این افراد نیازمند همکاری دستگاه‌هایی از جمله گمرک، وزارت کار، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و... است.
طاهرپور بیان کرد: توانمندسازی نیروی انسانی کولبر باید در دستور کار قرار گیرد و شغلی با درآمد کافی برای آن‌ها ایجاد شود.

او با بیان اینکه این ساماندهی یک حرکت ملی می‌طلبد که بتوانیم شغل‌های جذاب برای این افراد ایجاد کنیم، گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای خودش به تنهایی نمی‌تواند مشکل این قشر از جامعه را برطرف کند.
مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشوربا بیان اینکه ما به عنوان دستگاهی همکار در راستای ایجاد شغل برای کولبران هستیم، ادامه داد: با توجه به تنوع حرفه و آموزش ۴ هزار عنوان شغلی با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌توانیم همکاری داشته باشیم.
او افزود: بنیاد برکت در حال حاضر با ایجاد شغل برای این افراد اقدام خوبی را می‌خواهد انجام دهد و در سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی و با همکاری دانشگاه علم و صنعت این پروژه در حال انجام است.
طاهر پور با بیان اینکه هنوز دستورالعمل مشخصی برای کولبران صادر نشده است و اختلاف نظر‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد، ادامه داد: باید توجه داشت که فعالیت کولبران با دستورالعمل‌های یک شغل منافات دارد چرا که ایمنی رعایت نمی‌شود و مخاطراتی را در پیش دارد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 619252 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟