واکسن آنفلوآنزا به استان مرکزی وارد شد/چه کسانی در اولویتند؟

آنفلوآنزا / به گزارش رکنا، ۲.۵ میلیون دُز واکسن تامین کرده است که به صورت مرحله ای به ۳۱ استان کشور تعلق می گیرد.

در ابتدای امر انتظار می رفت که معاونت غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی با توجه به ماهیت کار، متولی تهیه و توزیع واکسن آنفلوآنزا باشند که در این راستا دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک، گفت: طبق دستورالعمل ابلاغ شده برای توزیع واکسن آنفلوآنزا، در مرحله اول دُز اختصاص یافته از واکسن توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی توزیع خواهد شد.

وی توزیع واکسن در مرحله اول را ویژه افراد در معرض خطر مانند مادران باردار، افراد دارای مشکلات زمینه‌ای و بیماری، پرسنل و کادر بهداشت و درمان، معلولان، جانبازان و ... دانست.

علیمرادیان تصریح کرد: واکسن تهیه شده برای کل کشور 2.5 میلیون دُز است که از این میزان شاید حدود 200 تا 300 هزار دُز سهم استان مرکزی باشد که در مرحله افراد افراد در معرض خطر را پوشش می‌دهد که به صورت رایگان واکسن را دریافت‌ می کنند.

وی در خصوص توزیع واکسن در مراحل بعدی اظهار کرد: در مرحله دوم که از طریق داروخانه‌های خصوصی توزیع می‌شود، افراد بالای 65 سال تحت پوشش قرار می‌گیرند که با ارائه کد ملی و ثبت این کد در سامانه واکسن را دریافت می کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه در فاز یا مرحله سوم توزیع، باقی افراد جامعه تحت پوشش قرار می‌گیرد، تاکید کرد: آنچه بیش از هر موضوعی اهمیت دارد این است که افراد سالم که مشکل جسمانی ندارند نیازی به این واکسن نخواهند داشت، این واکسن از سرما خوردگی یا ابتلا به کرونا پیشگیری نمی‌کند، بلکه تنها برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا اثربخش خواهد بود پس نیازی نیست اگر فردی بیماری ندارد از روی ترس از ابتلا اقدام به استفاده از واکسن کند.

علیمرادیان بازه زمانی توزیع واکسن در مراحل مختلف را بین 10 تا 15 روز دانست و افزود: مرحله اول توزیع واکسن برای افراد در معرض خطر از اول مهرماه است و برای باقی افراد در مراحل مختلف و بازه زمانی 10 تا 15 روزه توزیع می‌شود.

با توجه به اینکه مسئولیت توزیع این واکسن به عهده معاونت بهداشتی دانشگاه گذاشته شده است، سرپرست این معاونت گفت: خوشبختانه اولین محموله واکسن وارد استان شده است و معاونت بهداشتی مشغول تقسیم بندی این واکسن و توزیع آن در بین شبکه های بهداشت و درمان شهرستان های استان است.

دکتر علی علیمحمدی تصریح کرد: در گام اول این واکسن در اختیار مادران باردار دارای پرونده الکترونیک سلامت قرار می گیرد به طوری که مراقبان سلامت مرکز بهداشت یا بهورزان خانه بهداشت با مادران تماس می گیرند تا با جلوگیری از ازدحام در مراکز، با تعیین زمان و نوبت مناسب با آسودگی خاطر برای دریافت واکسن مراجعه کنند.

وی افزود: مادران بارداری که دارای پرونده الکترونیکی نیستند باید برای دریافت واکسن ابتدا پرونده الکترونیکی تشکیل دهند تا بتوانند واکسن را دریافت کنند.

علی محمدی با بیان اینکه در کنار مادران باردار بخشی از پرسنل بیمارستان ها و کادر درمان که مواجهه مستقیم با ویروس کرونا دارند نیز در گام نخست، واکسن را دریافت می کنند، گفت: در مراحل بعدی اختصاص واکسن به استان، افراد دارای ضعف ایمنی، افراد پیوندی، دارای بیماری بدخیم، افراد دیالیزی، تالاسمی ماژور، معلولان جسمی، سالمندان حاضر در مراکز جامع نگهداری سالمندان که آمار آن در اختیار بهزیستی است، واکسن را دریافت می کنند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با تاکید بر اینکه لازم نیست که همه افراد به ویژه افراد سالم و بدون مشکل حتما واکسن را تزریق کنند، افزود: افرادی که مصر هستند حتما واکسن بزنند نیز می توانند پس از توزیع در داروخانه های خصوصی اقدام به خرید و تزریق کنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 610158 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟