مردان خانه امن ندارند /  نیاز فعال شدن مراکز تخصصی حمایتی در  اورژانس اجتماعی برای پسران

کودک آزاری / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اما صدای این پسران در دل شان خفه می شود. آنها جای امنی ندارند که از ضرب و شتم خانواده یا تجاوز به آن پناه ببرند. خانه های امن متعلق به زنان و دختران است. پسران اگر مورد خشونت و تجاوز قرار گیرند این موضوع را با کسی در میان نمی گذارند. آنها نه گریه می کنند نه فریاد می زنند، فقط سکوت می کنند و خشونت فروخورده خود را بزرگ می کنند تا در آینده مردانی خشن شوند. محمود علیگو، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، تاکید کرد: وقتی کارها تخصصی می شود، نیاز است که مراکز تخصصی تری شکل بگیرد. ولی در حال حاضر سازمان بهزیستی در حوزه خشونت علیه پسران (کودک و نوجوان) دو مرکز دارد. این دو مرکز بستگی به نوع و میزان خشونت پسران را قبول می کند.

دو مرکز نگهداری پسران در بهزیستی

وی با بیان این که یکی از این مراکز، مرکز کودکان کار و خیابان است، افزود: دوم نیز مراکز مهر که مربوط به کودکان معتاد است. کودکان زیر18 سال پسر در این دو مراکز نگهداری می شوند. البته معتادان اول در بیمارستان درمان می شوند و پس از بهبودی در مراکز مهر نگهداری می شوند.

حکم دادگاه کلید ورود به مراکز قرنطینه

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر کودکان پسر دچار آسیب شده باشد و با حکم قاضی نیز می توانند وارد مراکز شبه خانواده و قرنطینه بهزیستی شوند. با توجه به این که این حوزه در بخش زنان، دختران و کودکان به صورت ویژه تخصصی سازی می شود، باید برای کودکان پسر نیز در حوزه خشونت ها مراکز تخصصی در اورژانس اجتماعی فعال شود.

تمام افراد خشن در گذشته آسیب ندیده اند

محمود علیگو تاکید کرد: گزاره های نظری و تحقیقات نشان می دهد، مجموعه کودکانی که در دوره کودکی دچار آسیب های جنسی یا تعرض شده اند، استعداد بیشتری برای خشونت دارند. اما نمی توانیم بگوییم تمام افرادی که در بزرگسالی خشونت می کنند، در گذشته دچار آسیب شده اند.

جای خالی آموزش خودمراقبتی

وی در پاسخ به این سوال که چرا پسران آسیب هایی که می بینند را بروز نمی دهند و شکایت نمی کنند؟ گفت: این موضوع نیاز به آموزش و فرهنگسازی دارد. در حال حاضر فرزندانمان برای خودایمن سازی آموزش نمی بینند. پدر و مادرها به کودکشان یاد نمی دهند که چگونه از خود مراقبت کنند. بستر آموزش هایی که خودمراقبتی و توانمندسازی کودکان در اجتماع، خانواده است. خانواده ها این ضعف را دارند و باید تقویت بشوند.

بی توجهی خشونت است

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: بخشی از تماس هایی که به 123 اعلام می شود، کودک آزاری است. بنابراین یکی از وظایف جدی رسانه ها معرفی 123 است. مجموعه خشونت علیه کودکان، کودک آزاری محسوب می شود. حتی بی توجهی هم خشونت به حساب می آید. معلمان، دوستان، اقوام زود و نزدیک، پزشکان، پرستاران و... می توانند کودک آزاری را به 123 اعلام کنند. تمام افرادی که مستقیم یا غیرمستقیم متوجه کودک آزاری می شوند موظف هستند که این موضوع را اطلاع رسانی کنند مگر آن که برایشان مشکل ساز شود.

تفاهم با وزارت بهداشت

محمود علیگو در پاسخ به این سوال که آیا بیمارستان ها برای گزارش کودک آزاری آموزش دیده اند؟ گفت: اکثر بیمارستان ها در جریان فعالیت های 123 هستند و با ما همکاری می کنند، اما قطعا نیاز به معرفی بیشتر هست. وزارت بهداشت با ما تفاهمنامه دارد و همکاری های لازم صورت می گیرد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 608605 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟