این زنان بیش از ۲۰۰۰ شغل ایجاد کرده اند

معصومه ابتکار روز چهارشنبه در مراسم تقدیر از منتخبین چهارمین دوره انتخاب کارآفرینان زن با آرای مردمی با تاکید بر اینکه جامعه اینگونه فرصت می یابد زنان کارآفرین خود را که ناشناخته برای تولید و معیشت مردم با سختی ها میجنگند بشناسد، گفت: فقط برگزیدگان دوره چهارم شامل ۲۰ نفر توانسته اند بیش از ۲۰۰۰ شغل در ۱۲ رشته کاری در شهرها و روستاها ایجاد کنند.

به گزارش رکنا، معاون رییس جمهور تصریح کرد: معرفی و تقدیر از زنان کارآفرین از سال ۹۷ با ایجاد سامانه زنان کارآفرین بر روی سایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده آغاز شد و طی ۴ دوره برگزاری انتخاب کارآفرینان زن با آرای مردمی، حوزه صنایع دستی با دارا بودن ۳۰ زن کارآفرین برتر، حوزه صنایع با ۲۳ نفر، عرصه کشاورزی با ۱۱ زن برتر کارآفرین به ترتیب در رده‌های اول تا سوم فعالیت قرار دارند.

زنان، پیش قدم در گردشگری و بوم گردی

ابتکار ابراز خرسندی کرد که عرصه‌های گردشگری و بوم گردی هم از دیگر فعالیت‌های نوینی است که زنان در آن پیشگام شده‌اند. خوشحالیم از اینکه این فعالیت با مشارکت زنان کارآفرین و ادامه دار است. حتی در شرایط سخت کرونایی هم شاهد بودیم که زنان کارآفرین به تهیه ماسک مورد تایید وزارت بهداشت روی آورده اند. ضمن اینکه در شرایط تحریم‌های ظالمانه اقتصادی که از سوی امریکا شدت گرفته است تا مردم ایران را به زانو درآورد هم در کنار دولت ایستاده‌اند.

او گفت: بارها رئیس جمهور اذعان کرده اند که دغدغه اصلی ما اشتغال مردم است و با وجود جنگ روانی و اقتصادی دولت به دنبال توسعه اشتغال مردم است.

معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه اولویت ما توجه و تقویت زنان در روستا و شهرهاست، گفت: در همین راستا از رییس بانک مرکزی درخواست کردیم مجوزی صادر کند تا استفاده از سهام عدالت به عنوان وثیقه دریافت وام‌های اشتغال برای زنان کارآفرین امکان‌پذیر شود.

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مشکلات زیاد است اما همه تلاش خود را به کار می بندیم که برطرف شود، تصریح کرد: در نشست‌ اخیر با دکتر جهانگیری نیز موارد همکاری معاونت با وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور و سازمان جهاد دانشگاهی و جلب همکاری بانک ها مورد تاکید و بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: به عنوان مثال طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار با محوریت ایجاد اشتغال پایدار با همکاری معاونت امور زنان و خانواده، جهاد دانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بیش از ۶ هزار زن سرپرست خانوار در ۲۴ استان اجرا شده و از ارائه آموزش‌های ابتدایی کسب و کار مانند قوانین مربوط به چک، بیمه، مالیات تا آموزش‌های تخصصی مانند بنگاه‌داری، تامین مواد اولیه، صادرات و بازاریابی در این مجموعه دیده شده است.

ابتکار در ادامه گفت: توجه به نیازهای زنان شهری و روستایی در اولویت است و دولت به زنان کارآفرین در حوزه مشاغل خانگی توجه دارد، چنانچه خوشبختانه پس از مکاتباتی که با سازمان استاندارد انجام شد موضوع استانداردسازی و تایید محصولات خانگی زنان در شورایعالی استاندارد مصوب شد که بخشی از مشکلات در این زمینه را حل می کند.

وی ادامه داد: ما در همه عرصه‌ها تلاش می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم راه‌گشا باشیم و برای دختران تحصیل‌کرده بیکار و زنان سرپرست خانوار که برای زندگی با نشاط تلاش می‌کنند ساختارها را مهیا و فقر و بی‌عدالتی را کاهش دهیم.

ابتکار همچنین به شرایط اقتصادی کشور در اثر تحریم‌ها و نیز شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: در این وضعیت مردم ایران با قوت ایستادگی کرده اند و دولت نیز در کنار مردم است.

در این نشست ویدئوکنفرانسی که ۲۰ بانوی کارآفرین شهری و روستایی و مدیران کل امور بانوان از ۱۴ استان حضور داشتند، هر یک به بیان فعالیت ها و نقاط قوت و ضعف حوزه کارآفرینی پرداختند.

از جمله نادیا صداقت مدیرکل امور بانوان استانداری کهگیلویه و بویر احمد با تشریح فعالیت زنان کارآفرین آن استان گفت: این بانوان تلاشگر فقط در حوزه تولید انبوه گل رز، پرورش قارچ خوراکی، زعفران، کشت گیاهان دارویی و انواع گلخانه های صیفی جات و میوه در سال گذشته بیش از ۲۴ میلیون شاخه گل رز، ۵۳۷ تن قارچ، ۲۷ کیلو زعفران و ۱۵۰ تن گیاهان دارویی تولید کرده اند و در بخش های دیگری مانند صنعت فرش و گلیم، جاجیم، لوله های آبیاری قطره ای و روغن های موتوری، تولیدات خیاطی و آشپزی و خدمات پزشکی مشغول هستند.

بانوی کارآفرین برتر استان همدان همزمان توسط استاندار مورد تقدیر قرار گفت. سید سعید شاهرخی توجه به کار آفرینی را از اولویت‌های استان عنوان کرد و گفت: در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده حمایت از اشتغال و کارآفرینی در اولویت همه برنامه‌ها است.

مریم اسماعیلی فرد مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری البرز نیز تاکیدکرد که خانم انسیه غلامی از سال ۹۳ که فعالیت خودرا در زمینه تولید لباس در اشتهارد آغاز کرده توانسته به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از ۱۰۰ نفر به اولویت زنان سرپرست خانوار ایجاد شغل کند.

وی افزود: ارایه مساعدت هایی در زمینه تامین زمین در شهرک صنعتی اشتهارد و دریافت تسهیلات و جذب نیروی کار متخصص در دستور کار اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری البرز قرار گرفته است.

زهره رستمی مدیرکل امور بانوان کرمانشاه نیز در این جلسه آنلاین تصریح کرد: حمایت، پشتیبانی و معرفی زنان کارآفرین زمینه بسیار مناسبی برای اشتغال و رونق اقتصادی در جامعه فراهم می کند و هم اکنون ۵۶ کارآفرین زن در سطح استان در رسته های مختلف صنعت، کشاورزی و باغبانی، صنایع دستی و تجارت و بازرگانی فعال هستند و امروز دو نفر از این بانوان کارآفرین که مورد تقدیر قرار می گیرند در زمینه پرورش طیور و ابزار و یراق فعالیت می کنند.

رستمی با تاکید بر هم افزایی با استارتاپ ها گفت: کارآفرینان می توانند از ایده و خلاقیت های نو در امر تولیدات و فعالیت ها استفاده کنند و ما در استان به دنبال بهره گیری از این فرصت هستیم.

وی با بیان اینکه آموزش بانوان مهم ترین رکن کارآفرینی و اشتغال زایی است گفت: طی یک سال گذشته ۷۵۰ بانوی کرمانشاهی در بخش های مختلف صنایع دستی، کشاورزی و باغبانی و آموزش و کسب مهارت کرده اند.

این نشست در استان گلستان با حضور معاون ‌سیاسی و امنیتی استانداری، احمد تجری مدیرکل میراث فرهنگی استان و الهه غیناقی مدیرکل امور بانوان استانداری برگزار شد. احمد تجری از ظرفیت بسیار بالای گلستان در حوزه صنایع‌دستی و حدود ۳۰ هزار هنرمند این استان گفت که بخش قابل توجهی از آنان را بانوان توانمند تشکیل می‌دهند.

وی تاکید کرد که در سطح استان بازارچه هایی در موقعیت‌های مناسب در حال ساخت است که تکمیل آنها البته نیازمند تامین اعتبارات کافی خواهد بود.

الهه غیناقی نیز گفت: حمایت در فروش، همکاری در تهیه برند تولیدات بانوان و برگزاری استارت آپ بانوان خلاق از جمله اقدامات انجام شده و در حال اقدام دفتر امور بانوان استان در این زمینه است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و طولانی مدت، رفع مشکل بیمه زنان سرپرست خانوار و همچنین زنان کارآفرین و تامین بازار فروش برای محصولات تولیدی زنان، از مهمترین خواسته های این قشر است.

در دوره چهارم انتخاب زنان کارآفرین برتر ۴ بانوی کارآفرین از استان چهار محال و بختیاری توانستند با آرای مردمی در میان ۲۰ کارآفرین از ۱۴ استان قرار گیرند. این استان در مجموع ۴ دوره بیشترین تعداد برگزیدگان را به خود اختصاص داده است.

ثریا شارقی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تهران نیز با اشاره به حضور دو برگزیده از استان تهران در فهرست برگزیدگان دور چهارم یکی از شهرستان بهارستان و دیگری از روستای حصارک زیرک شهریار تصریح کرد: ایجاد انگیزه برای کارآفرینان به ویژه افراد ناشناخته از جمله اهداف این فراخوان است تا ضمن معرفی آنها در سطح جامعه زمینه بهره گیری از تجربیاتشان برای سایر بانوان فراهم شود.

گفتنی است به این کارآفرینان از سوی صندوق کارآفرینی امید و بانک توسعه تعاون مبلغ ۱۰ میلیون تومان تسهیلات اهدا می شود. اصغر نورالله زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید نیز با یک گفتگوی آنلاین در این نشست شرکت کرده و گفت: به شعب استان ها اعلام کردیم که با کمترین مراجعه به خاطر شیوع کرونا بانوان کارآفرین بتوانند تسهیلات خود را دریافت کنند.

وی افزود: صندوق کارآفرینی امید همه تلاش خود را برای حمایت از کسب و کار بانوان روستایی به کار گرفته و امیدواریم بتوانیم حمایت از صندوق های اعتبارات خُرد زنان روستایی را که اکنون ۲۵۰۰ صندوق است تا سال آینده به ۵۰۰۰ صندوق در ۵۰۰۰ روستا برسانیم. چرا که این صندوق ها کمک خوبی به توسعه کسب و کار زنان می کند و اقدامات خوب دولت بوده است.

اسامی برگزیدگان

اسامی برگزیدگان نفرات برتر دور چهارم انتخاب مردمی زنان کارآفرین برتر که در این نشست حضور یافته و به بیان فعالیت ها و مسایل خود پرداختند به شرح زیر است:

- فاطمه علمداری/ خراسان رضوی، مشهد، صنعت فولاد

- انسیه غلامی خونایی/ البرز، اشتهارد، تولید پوشاک

- سمیه رییسی ناقچی/ چهار محال و بختیاری، شهرکرد، بافت سنتی

- سمیه احمدی نسب/ همدان، نقاشی روی سفال

- نرگس طهماسبی/ گیلان، رشت، صنایع دستی

- زهرا فتحعلی زاده/ تهران، بهارستان، نمایندگی بیمه پاسارگاد

- مژگان محمدی/ چهار محال و بختیاری، فارسان، تالار پذیرایی و بوم گردی

- نیره دوستی گندمانی/ چهار محال و بختیاری، بروجن، تولید و فروش کالاهای مسی

- شبنم مرادی/ کرمانشاه، تولید و پخش یراق کابینت

- شیوا بحرینیان/ اصفهان، تولید گل و گیاه

- مریم نارویی/ سیستان و بلوچستان، فنوج بخش کتیج، صنایع دستی

- پروانه غلامی/ تهران، شهریار، حصارک زیرک، تولید قارچ

- خدیجه سعیدپور/ آذربایجان غربی، میاندوآب، گول سلیمان، گلیم بافی

- فاطمه رحیمی/ چهار محال و بختیاری، شهرکرد، روستای خوی، محصولات نمدی

- رقیه طالبی/ خراسان جنوبی، بیرجند، سرچاه تازیان، صنایع دستی

- پروانه درویشی/ ایلام، آبدانان، جابرانصار، صنایع دستی

- ثریا عهدی/ ایلام، مهران، روستای بانرحمان، تعاونی روستایی زنان

- فرشته محرابی، کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، روستای نرگاه، تولید گل و گیاه

- لیلا خسروی، گلستان، گالیکش، روستای پنو، کارآفرین اجتماعی

- وژین پژوهنده گندآبادی، کرمانشاه، صحنه، روستای گنگ، پرورش بوقلمون و مرغ

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 585083 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟