دریاچه چیتگر عاملی برای  وقوع زلزله در تهران ! / بیماری هایی که دریاچه به پایتخت تزریق می کند

دریاچه چیتگر/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، وسعت کل مجموعه چیتگر در حدود ۲۵۰ هکتار بوده ولی فقط ۱۳۰ هکتار آن پهنه آبگیر (دریاچه) است و مابقی آن ساحل. زمان ساخت، موجی از انتقادات فعالان محیطی زیست به ساخت دریاچه چیتگر هجوم آورد که در مورد فجایع محیط زیستی که این پروژه برای شهر و پایتخت نشینان در پی خواهد داشت، هشدار دادند. ولی شهرداری بدون توجه به این هشدارها دریاچه چیتگر را ساخت.

مدیران شهری ساخت دریاچه چیتگر را قربانی محیط زیست نکردند. این دریاچه با تمام انتقادات ساخته شد و حالا در حالی که کنار این ساحل قدم می زنیم، غذا می خوریم، می گردیم و این حرف در گوشمان می پیچد تهران نیاز به تفرجگاه داشت. ما از این تفرجگاه لذت می بریم در حالی که نمی دانیم این دریاچه چه بلایی سر شهر تهران و مردمانش می آورد. آیا این تفرجگاه خطری برای شهر دارد یا خیر؟

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست در این مورد به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: یک دریاچه طبیعی وقت دارد که خود را با محیط زیست همگون کنند و طبیعت نیز وقت داشته که خود را با این دریاچه ها همگن کنند. ولی دریاچه های نوظهور ایجاد مشکل می کنند. این یک تجربه در تمام دنیاست. به عنوان مثال سد اسوان در مصر ساخته شد. انگلیسی ها مجسمه های شاهکار که میراث چند صد ساله و چند صد هزار تنی بود را از جا بریدند و در ارتفاع گذاشتند چون قرار بود که سد آبگیری شود. وقتی این پروژه تکمیل شد جشن گرفتند ولی هجوم حشرات، بروز دوباره مالاریا (که از منطقه ریشه کن شده بود) شروع شد و زلزله اتفاق افتاد.

دریاچه سنگینی زیادی به زمین تحمیل می کند

وی افزود: آب ماده سنگینی است و در منطقه ای که آب نیست  آب پر می شود، وزن زیادی به پوسته سنگین تحمیل می شود و تبدیل به زمین لرزه می شود. این خطراتی است که ما برای چیتگر داریم. ورود فاضلاب های عدیده از نقاط مختلف به دریاچه جاری می شوند و آن را تبدیل به گندآب می کند. توجیه برای ساخت این دریاچه چیست و چه بود . شهردار وقت منطقه 22 آن زمان اعلام کرد: "مردم و جوان ها جای تفریح ندارند به همین دلیل مهاجرت می کنند. بعد از آن جلسه به شهردار گفتم: "واقعا جوان ها به خاطر نداشتن تفریح مهاجرت می کنند؟ آنها دنبال آسایش هستند. اگر جوان ها با قدم زدن دور دریاچه مشکل آنها حل می شود؟" این هدف ها را داریم و یک سازه ای بدون مطالعه ساخته می شود. در تمام کشور ارزیابی زیست محیط حرف اول را می زند و قبل از هر اقدام و ساخت پروژه عمرانی ارزیابی های محیط زیست انجام می شود. اما پروژه های ما به جای این ارزیابی ها با فرضیه مبهمی به نام "جوان ها تفریح ندارند" شروع می شوند.

مالاریا ارمغان چیتگر برای تهرانی ها

اسماعیل کهرم با بیان این که مالاریا در ایران وجود دارد، گفت: 60سال پیش DDT زدند و فکر کردند مالاریا ریشه کن شده است. اما در بهداشت جهانی در ژنو نقشه ای از کشورهای دارای مالاریا وجود دارد و ایران بین این کشورهااست. کافی است یک لاستیک ماشین جایی باشد و در آن آب جمع شود، یک پشه مالاریا در آنجا تخمگذاری کند و هزاران پشه را رها می کند. حال تصور کنید یک دریاچه مصنوعی چقدر بیماری می تواند به شهر تزریق کند. به هر حال چیتگر صد در صد بیماری هایی را ایجاد خواهد کرد. پشه های سفید به چه دلیلی در تهران افزایش یافتند؟ مجبور شدند این پشه ها را با سم از بین ببرند. در حالی که سم فاسدتر بود و هوا تهران و آب دریاچه هم فاسد شد.

کوه ها میخ هایی روی زمین هستند

این فعال محیط زیست با طرح این سوال که   آیا تهران هیچ وقت زلزله نمی آید؟  ادامه داد : ساختمان های بلندمرتبه دور تا دور این دریاچه ساخته شده که با منظره دریا بفروش برسند. علاوه بر وزن دریاچه این ساختمان ها هم وزن اضافه به زمین وارد می کند. باید دید که این منطقه تا چه زمانی مقاومت می کند و تسلیم زلزله نمی شود. در قرآن نوشته شده: "کوه ها میخ هایی روی زمین هستند." این از لحاظ زمین شناسی کاملا درست است چون فشارها را از  زمین بیرون می کشد. اما دریاچه چیتگر برعکس عمل می کند ، فشار زیادی به زمین می آورد در حالی که زمین منطقه چیتگر به این فشار عادت ندارد.

ورود فاضلاب ها فیلتر شود

اسماعیل کهرم در پاسخ به این سوال که به هرحال این دریاچه ساخته شده است ، حال  چه باید کرد که این منطقه و دریاچه چیتگر ضربه کمتری به محیط زیست بزند و خطر کمتری برای شهر داشته باشد ؟ تاکید کرد: منطقه 22 به تهران تحمیل شده و پایتخت را تبدیل به یک شهر بی در و پیکر کرده است. در حال حاضر  باید برای دریاچه یک سیستم پایش تعبیه شود تا لحظه به لحظه دریاچه چیتگر ارزیابی شود و اگر چنانچه فاضلاب وارد این دریاچه شود،  فیلتر جلوی آن بگذارند. اگر موجودات زنده مانند کرم، مگس و پشه و... جمع شوند باید به سرعت با آن مبارزه شود نه آن که آنجا تبدیل به یک حوض آب راکد شود و انواع حشرات و بلایا را برای منطقه 22 و شهر تهران ارمغان آورد. چند اکولوژیست نیز باید در دریاچه چیتگر باشند و تغییرات آن را کاملا رصد کنند و از ورود آلاینده ها پیشگیری کنند. ضمن آن که لرزش های زمین را در آن منطقه جدی بگیریم و ایستگاه زمین شناسی تهران لرزش ها را رصد کند تا افزایش آن را ارزیابی کند. از افزایش سازه ها که وزن اضافه به پوسته زمین تحمیل می کنند جلوگیری شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 584593 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟