پرخوری در کودکان /  علل ها و راهکار کاهش وزن

به گزارش رکنا، لازم است که والدین از دلایل ابتلای کودک به پرخوری آگاهی داشته باشند و تا حد امکان از بروز این مشکل پیشگیری کنند. همچنین بهره بردن از مشاوره کودک می‌تواند بسیار مفید واقع شود چراکه یکی از اصلی‌ترین دلایل پرخوری در کودکان استرس زیاد است. در ادامه به بررسی بیشتر علل و درمان پرخوری کودکان خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید.

دلایل پرخوری کودکان

گرسنگی بیش از حد

بچه‌ها تا سن هجده سالگی در مسیر رشد قرار دارند و اولین محرک برای دریافت مواد مورد نیاز بدن‌شان، احساس گرسنگی است. سعی کنید با میان وعده‌های سالم و مقوی، از گرسنگی بیش از اندازه در وعده‌های اصلی جلوگیری کنید. بی نظمی و تاخیر زیاد در زمان وعده‌های اصلی باعث گرسنگی بیش از حد می‌شوند و در نتیجه کودک به دنبال خوراکی‌های کم ارزش و پر کالری برای سیر شدن باشد. اگر کودک در زمان‌های نزدیک به وعده‌های اصلی احساس گرسنگی کرد، بهترین خوراکی میوه است که سرشار از ویتامین‌های مفید و ضروری می‌باشد و بسیار زود هضم و کم کالری است. به همین دلیل در عین حال که گرسنگی شدید را از بین می‌برند، در اشتهای کودک در زمان وعده اصلی اختلال ایجاد نمی‌کنند.

فعالیت زیاد بدنی

اگر کودک شما خیلی آرام و ساکت نیست، در مورد پرخوری او نگران نباشید. مغز کودکان پس از مصرف کالری ذخیره شده در بدن، سریعا دستور سوخت گیری مجدد را صادر می‌کند! اگر کودک شما ورزش می‌کند، کافیست به صورت منظم قبل و بعد از ورزش میان وعده‌های سبک و مقوی بخورد. بهتر است پیش از ورزش، تغذیه شامل مواد انرژی زا مانند کربوهیدرات و پروتئین و پس از ورزش، مواد معدنی مانند کلسیم در خوراکی کودکان موجود باشد.

در سنین کودکی، بچه‌ها همیشه دوست دارند خوراکی‌هایی بخورند که دوستانشان می‌خورند. این به خاطر تاثیر پذیری بالا از دوستان در این سنین است. همچنین تبلیغات غذاهای رنگارنگ و خوراکی‌های خوشمزه که در تلویزیون و اینترنت دائما در حال پخش هستند، میل کودک به خوردن آن‌ها را چند برابر می‌کند. این خوراکی‌ها معمولا ارزش غذایی بالایی ندارند و در موارد بسیاری مضر هستند. اما شما نباید تمام این خوراکی‌ها را کاملا ممنوع کنید، بلکه می‌توانید هر از گاهی بعضی از آن‌ها را برای کودکتان تهیه کنید. می‌توانید بچه‌ها را تشویق کنید که در ازای خوردن روزانه غذاهای سالم و مقوی که در خانه درست می‌کنید، هفته‌ای یک یا دو بار می‌توانند این گونه خوراکی‌های دلخواه‌شان را داشته باشند.

کنترل احساسات با غذا خوردن

وقتی کودکان گریه می‌کنند یا به هر دلیلی غمگین می‌شوند، بیشتر والدین سعی می‌کنند با دادن غذا و خوراکی بچه‌ها را آرام کنند. این روش، ناخودآگاه کودکان را طوری تربیت می‌کند که به هنگام ناراحتی و خشم، احساسات خود را با خوردن کنترل کنند و این موضوع یکی از دلایل رایج پرخوری کودک است و چون معمولا در این مواقع کودک بدون احساس گرسنگی غذا می‌خورد، تاثیر زیادی در چاقی و اضافه وزن دارد. خوردن بدون احساس گرسنگی در برخی از کودکان بین پنج تا نه سال به دلیل افسردگی نیز اتفاق می‌افتد. سعی کنید در هنگام ناراحتی کودکتان، ابتدا او را با روش‌های دیگر از جمله ابراز محبت کلامی و صحبت کردن آرام کنید و پس از آن، هر وقت کودک خودش تقاضای خوراکی کرد برای او یک میان وعده سالم فراهم کنید.

مهمانی ها و جشن ها

حتی بزرگسالان هم در جشن‌ها بیشتر می‌خورند! این یک امر طبیعی و گریزناپذیر است. معمولا جشن‌ها پر از شیرینی‌ها و کیک‌های رنگارنگ هستند. مطمئنا شما نمی‌توانید جلوی کودک خود را در مهمانی بگیرید، اما می‌توانید پیش از رفتن به مهمانی یک میان وعده سبک و انرژی زا به او بدهید تا در مهمانی اشتهای کمتری برای خوردن شیرینی داشته باشد. همچنین در طول روز هیچ کدام از وعده‌ها و میان وعده‌های معمول را از قلم نیندازید.

پرخوری کودکان با چه خطراتی همراه است؟

کودکانی که پرخوری می‌کنند با مشکلات جسمی و روانی متعددی مواجه می‌شوند. معمولا این کودکان از لحاظ روانی دچار افسردگی می‌شوند، از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند و مستعد ابتلا به انواع دیگر اختلالات خوردن می‌باشند. از نظر جسمانی نیز کودک با مشکلات تنفسی، قلبی-عروقی، فشار خون و کلسترول بالا، دیابت و مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می‌کند. در کنار این مسائل چاقی و اضافه وزن بیش از حد نیز در اکثر این کودکان قابل مشاهده است.

درمان پرخوری کودکان

ورزش کردن

ورزش کردن در کنار داشتن رژیم غذایی درست می‌تواند از چاقی بیش از حد کودک جلوگیری کند. همچنین از آنجایی که این کودکان از چاقی بیش از حد رنج می‌برند و خطر ابتلا به مشکلات قلبی و تنفسی را دارند، با ورزش کردن می‌توان از بسیاری مشکلات جلوگیری کرد.

افزایش آگاهی کودک برای درمان پرخوری کودکان

با کودک خود صحبت کنید و به او بفهمانید که چاقی بیش از حد و غذا خوردن غیر اصولی با چه خطراتی برای او همراه است و چه مشکلاتی را در آینده برای او به وجود می‌آورد.

درست غذا خوردن والدین

گاهی علل پرخوری کودکان وجود عادت‌های غذایی غلط در والدین است که کودک از پدر و مادر خود تقلید کرده و او نیز مانند آن‌ها غذا می‌خورد. همچنین اگر بسیار نگران فرزندتان هستید شما نیز لازم است که وعده‌های غذایی خود را کاهش داده و به فکر سلامتی فرزندتان باشید. انتظار نداشته باشید که کودکتان پرخوری نکند و شما در مقابل او هرجور که مایل باشید غذا میل کنید.

کنترل استرس

از آنجایی که استرس بیش از اندازه باعث پرخوری در کودکان می‌شود در نتیجه لازم است عوامل استرس زا شناسایی شود و سپس به کاهش آن کمک گردد. در این راه بهره بردن از کمک روانشناس در زمینه کودک می‌تواند بسیار مفید باشد.

سوالات متداول

بهترین راهکار برای درمان پرخوری کودکان چیست؟

بهترین راهکار در واقع پیشگیری از وقوع این اتفاق است. نداشتن رژیم غذایی سنگین، برنامه غذایی مشخص و درمان استرس در کودکان بهترین راهکارهای پیشگیری برای پرخوری کودکان است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 570851 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟