حجت‌الاسلام مهدی پورمحمدی امروز 22 آذر ماه در همایش کنترل، کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در تالار خیام دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان اظهار کرد: ۴۰ سال است که با موادمخدر مبارزه می‌کنیم و ۲۲ دستگاه متولی این امر هستند و سالانه بیش از 3000 میلیاردتومان هزینه برخورد با سوداگران مرگ می‌شود.

وی با طرح این سوال که نتیجه این همه تلاش سلبی و این همه حکم که صادر شد چه شد، افزود: امروز در برخی مناطق کشور فاصله تقاضا تا رسیدن مواد مخدر Drugs به دست متقاضی بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است و مواد مخدر صنعتی به وفور در کشور تولید و عرضه می‌شود.

پورمحمدی، یکی از راه‌های ورود آسیب‌ها به خانواده را وجود کانال‌های ماهواره‌ای برشمرد و گفت: خشونت، خیانت Cheat و مصرف مشروبات الکلی پایه سریال‌های ماهواره‌ای است و در این راستا نقش خانواده خیلی اساسی است که نسبت به کنترل فرزندان و نیفتادن آنها در چنین دام‌هایی تلاش کنند. برخی می‌خواهند منکر را در جامعه به معروف تبدیل کنند و جابه‌جایی ارزش و ضدارزش را به وجود آورند؛ باید هوشیار باشیم این تفکر زمینه‌سازی جرم Crime در سطح وسیعی از جامعه را ایجاد نکند.

نوذر نخعی، استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز با اشاره به مقاله ای در سال 2018 در مجله لنست به عنوان معتبرترین مجله دنیا، عنوان کرد: در این مقاله بیان شده بود که مصرف مشروبات الکلی عامل 12 درصد مرگ و میر افراد زیر 50 سال در جهان به شمار می‌رود. طبق مقاله‌ای که دو سه ماه قبل در سال۲۰۱۸ میلادی در معتبرترین مجله دنیا به نام لنست چاپ رسید ایران جزء کشورهایی است که هنوز مصرف مشروبات در آن کمتر از سایر کشورها است.

وی با اشاره به آمار و ارقامی در زمینه مصرف موادمخدر، روان‌گردان‌ها و مشروبات الکلی و رتبه‌های استان‌های کشور، گفت: در پیمایش ملی سلامت روان که در سال 92 چاپ شد متأسفانه استان کرمان رتبه خوبی نداشت، البته درست است که یک گزارش را نمی توان مبنا قرار دارد. جای تقدیر دارد که در رفسنجان احساس نیاز می‌شود که این مباحث باید جدی گرفته شده و روی آنها بحث شود و چنین کارگاهی برگزار می‌شود تا زمینه پیشگیری فراهم شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه به عوارض مصرف الکل پرداخت و گفت: این ماده نسبت به موادمخدر تافته جدابافته‌ای است که همه چیز را به هم می‌ریزد. در موضوع الکل، افراد تا ۵۰ سالگی می‌توانند اولین مصرف را امتحان کند که این جای خطر دارد.

نخعی با اشاره به باورهای نادرست نسبت به الکل مبنی بر اینکه برای سلامتی Health خوب است و مشکلی ایجاد نمی‌کند، خاطرنشان کرد: طبق مطالعاتی که در انگلستان صورت گرفته از نظر میزان آسیب‌رسانی الکل رتبه اول و هروئین در رتبه دوم قرار دارد.

وی، راحت درست کردن الکل را از دیگر موارد مورد توجه به این آسیب اجتماعی برشمرد و افزود: در شبکه‌های فضای مجازی در یک کلیپ ۵۰ ثانیه‌ای ساخت الکل در منزل را آموزش می‌دهند و اگر حواس‌مان به الکل نباشد خیلی موذیانه به خانه‌ها می‌آید. الکل قضاوت Judgment را مختل کرده و بیماری کلیوی، سرطان، بیماری قلبی و خطر مرگ از عوارض آن بوده همچنین مقدار کمی از آن می‌تواند سرطان سینه در بانوان را افزایش دهد.

استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان به آثار مخرب الکل بر بدن اشاره و بیان کرد: آثار تخریبی روی اندام‌ها با تأخیر است، درد در قفسه سینه، دردهای شکمی، تنگی‌نفس، استفراغ، آسیب‌های مغزی و اختلالات بینایی و همچنین کوری مادام‌العمر از عوارض مشروبات الکلی است. باید عوارض مخرب الکل را اطلاع رسانی کرد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 444534 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟