سرهنگ نجف حمیدزاده در گردهمایی معاونان دانشجویی که امروز در دانشگاه تهران در حال برگزاری است با بیان اینکه نظام وظیفه با ۵۲ سازمان و ارگان همکاری دارد که بر اساس این همکاری قانون Law مربوط به نظام وظیفه در کشور اجرا می‌شود، گفت: در حوزه مشمولیت، قانون‌ها تغییرات زیادی پیدا کرده‌اند اما قوانین مربوط به حوزه تحصیلی، معافیت و دانشگاه‌ها در سال ۹۲ تصویب و ابلاغ شده است. اشکالات زیادی در آن قانون وجود داشت اما سعی شد دستورالعمل جامع تدوین و به کل کشور ابلاغ شود.

وی در ادامه تصریح کرد: اشکالات زیادی در حوزه قانون دانشجویان مشمول وجود دارد، به همین دلیل مرکز عملیاتی سازمان نظام وظیفه هر روز مملو از دانشجویانی است که مشکلات زیادی در این حوزه دارند. بسیاری از این مسائل قابل حل است و دانشگاه‌ها باید پیگیر این مسائل باشند.

معاون مشمولان و امور معافیت سازمان وظیفه عمومی خاطرنشان کرد: در قانون سقف سنوات مجاز تحصیلی مشخص شده است؛ اما دانشجویان به این قانون اهمیتی نمی‌دهند و به همین دلیل دچار مشکل می‌شوند. در قانون می‌گوییم که دانشگاه‌ها موظف هستند فراغت از تحصیل، غیبت و معافیت را به موقع به نظام وظیفه ابلاغ کنند و باید در طرح و برنامه‌ریزی نظارتی‌شان چارتی نوشته شود که این اقدامات را به موقع بتوانند به نظام وظیفه اعلام کنند.

به گفته وی، صدور معافیت دانشجویی را به‌زودی به دانشگاه‌ها واگذار می‌کنیم. خروج از کشور دانشجویان نیز به صورت اینترنتی شده، به خصوص برای سفرهای زیارتی که این کار از دفاتر پلیس Police + ۱۰ حذف خواهد شد و تمام اقدامات به صورت اینترنتی انجام می‌شود.

سرهنگ حمیدزاده گفت: در سیستم پیش‌بینی شده که دانشگاه باید تأیید کند که فرد مورد نظر دانشجو است و خروج از کشور بلامانع است. اکثر دانشگاه‌ها در این موارد همکاری دارند، اما مشکلات زیادی در بسیاری از دانشگاه‌ها وجود دارد. حرف ما این است که دانشجو نباید از راه دور بیاید و به سازمان نظام وظیفه عمومی مراجعه کند، بلکه باید کار توسط دانشگاه‌ها حل شود.

معاون مشمولان و امور معافیت سازمان وظیفه عمومی در خصوص سنوات تحصیلی مجاز گفت: طبق قانون دو نیم‌سال سنوات کاردانی، ۳ سال سنوات کارشناسی پیوسته، ۳ سال کارشناسی ارشد ناپیوسته، کارشناسی پیوسته ۵ سال، کارشناسی ارشد پیوسته ۶ سال، دکترای پزشکی پیوسته ۸ سال و دکترای تخصصی ۶ سال تعیین شده است و دانشگاه‌ها تا 6 ماه می‌توانند اتمام فراغت از تحصیل دانشجویان را به نظام وظیفه اعلام کنند.

وی یادآورشد: کمیسیون اختصاصی برای افزایش سنوات دانشجویان باید تشکیل شود و دانشجویان براساس تعداد واحدهای مشخص شده و واحدهایی که گذرانده باشند، می‌توانند از سنوات استفاده کنند.

سرهنگ حمیدزاده با اشاره به اطلاع‌رسانی سازمان وظیفه گفت: قبل از رسیدن به سنوات مجاز، پیامک به دانشجویان ارسال می‌شود که سنوات آنها در حال اتمام است و باید به دانشگاه‌ها برای حل مشکلاتشان اقدام کنند. فعلا دفاتر پلیس +۱۰ مسئول ثبت سنوات ارسالی دانشجویان هستند.

وی افزود: مسائل مختلف مشمولیت دانشجویان باید در دانشگاه‌ها پیگیری شود و مواردی مانند اخراج و تعلیق باید به نظام وظیفه ابلاغ شود که دانشجویان مشمول غیبت نشوند. از ترم جدید تحصیلی تا آخر امسال ارتباط الکترونیک با دانشگاه‌ها را برقرار خواهیم کرد.

معاون مشمولان و امور معافیت سازمان وظیفه عمومی گفت: اگر جایی حقی از دانشجو ضایع شده است، مسئولان دانشگاه می‌توانند به صورت کتبی درخواست خود را به نظام وظیفه بدهند که حق آنها تضعیف نشود.

سرهنگ حمیدزاده در خصوص معافیت تحصیلی تصریح کرد: سال گذشته مشکلات زیادی در این خصوص ایجاد شد که بسیاری از افراد با کارت پایان خدمت جعلی در دانشگاه‌ها ثبت نام کردند. باید کارت دانشجویان برای ثبت نام رؤیت شود که فقط کارت‌های هوشمند مدنظر نظام وظیفه است که برای ثبت نام‌های جدید باید این موارد رعایت شود.

وی در خصوص بحث خروج از کشور نیز یادآور شد: ضوابط خروج از کشور دانشجویان در آئین‌نامه شفاف نیست. در حال حاضر خروجی دانشجویان به صورت زیارتی، سیاحتی و علمی است که برای سفرهای زیارتی خروج از کشور ۴۵ روزه صادر می‌شود، اما برای سفرهای علمی اشکالاتی وجود دارد که هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. برای سفرهای علمی و نیمه علمی نیز خروج از کشور ۴۵ روزه با وثیقه ۸ میلیونی صادر می‌شود.

معاون مشمولان و امور معافیت سازمان وظیفه عمومی در پایان افزود: هنوز ضوابط مشخصی برای فرصت مطالعاتی تعیین نشده، اما برای دوره دکتری حداکثر یک سال تعیین شده و دانشجو باید قبل از پایان مهلت به کشور بازگردد؛ در غیر این صورت وثیقه‌ها ضبط می‌شود و ۶ ماه ممنوع الخروج می‌شوند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

استخر فرح واقعی کجاست؟! / چه کسانی در آن شنا می کردند!

زنده زنده سوختن دنیاکوچولو و پدرو مادرش!/ فقط دخترک زنده ماند+تصاویردلخراش

برادر بهاره او را با دستان خودش به دار آویخت!

جن گیری زن جوان پشت پرده شومی داشت!

تجاوز به شیما 19 ساله در آتلیه عکاسی

بی حیایی ریحانه و مجید جلوی دوربین های شرکت !

بیماری عجیب بن سلمان و اعزام تیم پزشکی اسرائیلی به عربستان

زن مطلقه برای دلار با مردان عرب ازدواج موقت می کرد!

فروش دختران زیبا عرب توسط مافیای عربستان

وقتی با نقشه شوم سراغ زن مطلقه ام رفتم بچه مان شاهد بود! + فیلم گفتگو

پسر 13 ساله لباس های دختر 20 ساله را در خیابان کند و به او تجاوز کرد + عکس

این خانم دکتر رییس باند فروش نوزادان در بیمارستان های تهران است!

ملیحه با شاهرخ خلوت کرده بود که شوهرش داخل خانه شد

کدخبر: 413943 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟