سازمان های مردم نهاد (سمن ها)  شُرکای اجتماعی مدیریت شهری هستند

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران ، اکبر نعمتی سرپرست این سازمان در نشست صمیمی با ngo های فعال در حوزه کار کودک با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در این خصوص ، از حضور پر رنگ و دلسوزانه ی فعالان این عرصه قدردانی کرد و گفت : با دغدغه ها و نامهربانی های بخشی از ارگان ها با فعالان اجتماعی آشنا هستم و امیدواریم در آینده نه چندان دور ، در جهت بهبود وضعیت اسفناک شرایط کودکان کار شاهد انسجام ارگان های دست اندکار باشیم.

02

وی افزود : منکر کم کاری و بی توجهی برخی دستگاه های مسئول در امر جذب ، شناسایی و ساماندهی کودکان کار نیستیم اما قاطعانه می گویم ngo ها سازمان های مردم نهاد (سمن ها) شُرکای اجتماعی شهرداری تهران در تمامی حوزه ها هستند و بی شک نقش اصلی را در این مسیر ایفا می کنند.

اکبر نعمتی با اشاره به راه اندازی دبیر خانه ای با محوریت کودکان کار و خیابان ، تصریح کرد : راه اندازی دبیرخانه ویژه ی این کار مزایایی را در پی داردکه می توان به هدفمند کردن نشست ها، تبادل نظر با دیگر ngo ها اشاره کرد.

سرپرست سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران ، با بیان اینکه پدیده کار ، کودکان کار و خیابان به یک بحران اجتماعی در جامعه تبدیل شده است ، گفت : این موضوع از روی زمین به زیر زمین که دستفروشی و فال فروشی کودکان در داخل مترو می باشد ، رخنه کرده است که باعث نا امیدی در شهروندان شده و چهره شهر را نازیبا کرده است .

وی با توجه به حوزه ی مأموریتی سازمان متبوعش در خصوص ساماندهی کودکان کار افزود: مدیریت شهری متولی ساماندهی کودکان کار وخیابان نیست ، طبق اسناد فرادستی، مستندات قانونی و مصوبه هیئت وزیران به تاریخ بیست و شش تیرماه 1384 درخصوص ساماندهی کودکان خیابانی و براساس ماده ۶ – بند ۳ مصوبه مذکور وظایف شهرداری تهران تخصیص و تجهیز فضای فیزیکی مناسب جهت اجرای مراحل ساماندهی و به استناد ماده (۶) قانون Law شهرداری ها ، تأمین امکانات مورد نیاز ساماندهی یا اجرای تصمیمات را عهده دار می باشدکه به نحو شایسته ای انجام شده است .

اکبر نعمتی ضمن تأکید بر مسئولیت بهزیستی و وزارت کار در این حوزه عنوان کرد : شهرداری تهران در کنار سازمان های غیر دولتی با رویکرد توسعه و مسئولیت اجتماعی در قبال کودکان کار و خیابان حضور حداکثری خواهد داشت و خود را در قبال این مسئله اجتماعی ، اگر چه مقررات فرادستی هم تبری دارد خود را مسئول و متعهد می شناسد .

این مقام مسئول در شهرداری تهران در خصوص چرخه ی ناقص ساماندهی کودکان کار تصریح کرد : باید با نگاهی واقع بینانه و منطقی به این مبحث نگاه کرد چرا که این موضوع پیچیدگی های خاص خود را دارد و نیاز به همکاری بین بخشی و اشراف تخصصی به موضوع دارد .

برخی از ngo های حاضر در جلسه، انتقاداتی در نحوه عملکرد سایر ارگان ها ی همکار در امر ساماندهی کودکان کار و خیابان از جمله نحوه ی ارائه ی خدمات ، تصویب لوایح حمایت از کودکان در مجلس با موضوع آزار جنسی و خشونت، مشکلات اوراق هویتی کودکان اتباع و مهاجر، زباله گردی، عدم انسجام دستگاه های نظارتی و اجرایی در عملکردی نظام مند و واحد و ... داشتند.

همچنین پدیده زباله گردی یک از موضوعات مهمی بود که مورد انتقاد شدید ngo ها قرار گرفت و این موضوع را یکی از عوامل اصلی استثمار کودکان جویای کار می دانستند.

مدیران عامل مؤسسات و شبکه های حمایتی از کودکان کار وخیابان مسئله بهداشتی و فرهنگی، توان معیشتی خانواده های بی بضاعت ، سطح تحصیلات خانواده را از دلایل فقر کودکان و شیوع کار کودک عنوان کردند .

گفتنی است در پایان نشست مقرر شد بعد از ماه مبارک رمضان با همکاری سازمان های غیر دولتی برای پاسخگویی به دغدغه های جدی رهبری ، مسئولین و مردم در این حوزه یک جریان فکری و اجرایی از طریق فعال نمودن استعدادهای حوزه ی ساماندهی کودکان با جشنواره ها و جُنگ های اجتماعی برای توجه جامعه ملی و عملی به موضوع کودکان کار صورت پذیرد و این برنامه ها در یک نشست خبری بصورت گسترده به اطلاع شهروندان برسد.

کدخبر: 388825 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟