اداره شهرها باید به پارلمان‌های محلی سپرده شود

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها ضمن تشریح دیدار خود با رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در ابتدای این جلسه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز نگرانی از افزایش آلودگی هوا از اینجانب درخواست کرد تا با همکاری غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق مجلس، راهکار‌های مناسب برای برطرف کردن آلودگی هوا را بررسی کرده و در قالب پیشنهاد‌هایی در صحن مجلس ارائه شود تا در لایحه بودجه سال ۹۷ مورد توجه قرار گیرد.
الویری ادامه داد: در این نشست با تاکید بر جایگاه شورای عالی استان‌ها خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی از تجربه جهانی در تفکیک مدیریت شهری و مدیریت ملی و همچنین تفاوت عملکردی پارلمان محلی و پارلمان ملی گفتم و توضیح دادم اداره شهر‌ها و نظارت بر امور شهری به پارلمان محلی (شورای شهر) سپرده می‌شود و در مقابل امور ملی و بین المللی در حوزه وظایف پارلمان ملی (مجلس شورای اسلامی) است.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: همچنین یادآور شدم این رویکرد با اصول فصل هفتم قانون Law اساسی به ویژه اصل یکصد و یکم منطبق است و ما خواستار آن هستیم که شورا‌ها و به ویژه شورای عالی استان‌ها به جایگاه واقعی خود دست یابد.

وی ادامه داد: رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن موافقت با این سخنان گفت: در این خصوص نیاز به تبادل نظر با شورای نگهبان است، چرا که اختلاف نظر‌هایی در این زمینه وجود دارد؛ بنابراین باید ابتدا اختلاف نظر‌ها برطرف شود تا بتوان برای اصلاح قانون شورا‌ها اقدام کرد.
رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: «مشخص کردن محلی برای استقرار دبیرخانه شورای عالی استان‌ها و همچنین برگزاری اجلاس‌های عمومی این شورا» از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود، ضمن اینکه از رئیس مجلس خواستم؛ ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی را در اختیار پارلمان دوم قرار دهند که وی از واگذاری این ساختمان به دولت خبر داد و اظهار داشت برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این موضوع باید با رئیس جمهور و دولت مذاکره شود.
الویری، آلودگی محیط زیست در شهر‌ها و روستا‌ها را دغدغه دیگر رئیس مجلس دانست و توضیح داد:رئیس مجلس شورای اسلامی از جمع آوری پسماند در روستا‌ها و شهر‌ها و آلودگی محیط زیست ابراز نگرانی و تاکید کرد: با توجه به این که در روستا‌ها فرآوری پسماند به دلیل تولید کم زباله صرفه اقتصادی ندارد، باید شورای عالی استان‌ها تمهیداتی بیندیشد که پسماند تجدیدناپذیر در روستا‌ها کمتر تولید شود و یا به نحو مناسبی جمع آوری شود.
وی مبحث مالیات بر ارزش افزوده را از دیگر موضوعات مهم این دیدار دانست و گفت: در این نشست تاکید کردم که این منبع یک درآمد پایدار برای شهرداری‌ها است و قرار بر این شد که در تبادل نظر با کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تلاش کنیم سهم بیشتری از مالیات بر ارزش افزوده در اختیار شهرداری‌ها قرار گیرد.
رئیس شورای عالی استان‌ها از دغدغه رئیس مجلس در رابطه با برخی اعضای شورای شهر گفت و توضیح داد: رئیس مجلس شورای اسلامی از آموزش ندیدن برخی از اعضای شورا ابراز نگرانی کرد و توضیح داد: به این دلیل که برخی از اعضای شورای شهر به وظایف خود و قانون آگاهی ندارند بعضا دچار تصمیمات غلط و یا اقدامات خلاف قانون می‌شوند که جایگاه و وجهه کل شورا‌ها را زیر سوال می‌برند. از این رو باید شورای عالی استان‌ها نیز همانند مجلس شورای اسلامی مجموعه‌ای نظیر کمیته انضباطی تشکیل دهد تا قبل از اینکه مشکل برخی از اعضای شورا به هیات حل اختلاف و سلب عضویت برسد در این کمیته حل و فصل شود و شورای عالی استان‌ها تذکرات لازم را بدهد تا هم جایگاه شورای عالی استان‌ها حفظ شود و هم حقوق مردم ضایع نشود.
الویری تاکید بر آموزش شورا‌ها و توافق دو طرف بر این موضوع را محور دیگر این گفتگو دانست و افزود: رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که لازم است دوره‌های آموزشی برای شورا‌ها در سراسر کشور برگزار شود. من نیز خطاب به وی گفتم که آموزش شورا‌ها در قانون جزء وظایف شورای عالی استان‌ها است و ما این مهم را در اولویت کاری خود قرار داده ایم تا به صورت فراگیر در سراسر کشور انجام دهیم.
وی همچنین از احتمال حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در اجلاس آتی شورای عالی استان‌ها خبر داد و گفت: از رئیس مجلس شورای اسلامی برای حضور در اجلاس آتی درخواست کردم و قرار بر این شد تا وی بعد از بررسی برنامه‌های کاری، در صورت نبود تعهد و برنامه از پیش تعیین شده در تاریخ مورد نظر حضور یابند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 355572 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟