تخریب دو ساختمان ثبت ملی در «دارخوین»

این دو ساختمان که قدمتی بیش از 100 سال دارند سال 1389 جزو ابنیه‌های ملی ثبت شدند ولی روز 6 بهمن ماه شهرداری دارخوین بدون هماهنگی با شرکت نفت به عنوان مالک این ساختمان‌ها و اداره میراث فرهنگی خوزستان اقدام به تخریب این ابنیه کرده‌است.

در این رابطه رضا طاهری، رییس روابط عمومی مناطق نفت‌خیز جنوب در مصاحبه با ایران آنلاین گفت:« طی مکاتبه‌ای که با مدیر کل امور شهری و شوراهای استان خوزستان داشته‌ایم مراتب اعتراض و شکایت خودمان را اعلام کرده‌ایم و خواستار رسیدگی به این موضوع در کمترین زمان شده‌ایم.

باید بگویم که تلمبه خانه و مجموعه ساختمان‌های دارخوین و بناهای پیرامون آن قدمتی بیش از یک قرن دارند و بخشی از میراث فرهنگی و صنعتی و هویت صنعت نفت کشورمان است که وجود آنها بیانگر مسیر تحول و تکوین صنعت نفت جهان و خاورمیانه است. براین اساس حفظ و مرمت و ثبت این مجموعه طی 2 دهه اخیر همواره در دستور کار میراث فرهنگی و مجموعه موزه‌ها و اسناد نفت بوده‌است.

به‌تازگی در اقدامی غیرمنتظره 2 ساختمان قدیمی بالای یک صد سال متعلق به شرکت ملی نفت ایران توسط شهرداری و برخی نهادهای مستقر در این شهر تخریب و ظاهرا لوله‌های موجود در آن به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. از آنجاییکه این اقدام و احتمالا ادامه آن در آینده ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به هویت تاریخی اسن شهر وارد کند و طرح تبدیل دارخوین به موزه صنعت نفت را با مشکلات جدی مواجه کند. ما در این ارتباط و برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی درخواست بررسی سریع کرده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم ابنیه‌های تاریخی و ملی که متعلق به شرکت نفت است آسیبی ببینند.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 354210 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟