صنایع بزرگ متقاضی خروجی پژوهشگاه ها نیستند / حرکت به سوی بین المللی شدن

مهدی نکومنش رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در نشست خبری امروز با موضوع چالش ارتباط با صنعت افزود: صنایع بزرگ عادت به خرید کامل چرخه فناوری از خارج دارند و از دستاوردهای پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داخلی استفاده نمی کنند.

وی با اشاره به تاریخچه 31 ساله فعالیت پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی اظهار کرد: طی سال های 90 تا 96 ، 160 مقاله ISI و 45 ثبت اختراع داشتیم ، سالانه 55 دانشجوی کارشناسی ارشد و 18 دانشجوی دکتری در پژوهشگاه پذیرفته شده اند و دو و نیم میلیارد تومان درامد از پروژه های صنعتی کسب کرده ایم.

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با اشاره به چالش های ارتباط با صنعت گفت: با وجود این درآمد سهم ما از صنعت قابل قبول نیست و چرخه trl ( سطح امادگی فناوری) را ایجاد کرده ایم که پژوهشگاه را از دانشگاه ها و موسسات پژوهشی دیگر متمایز می کند.

نکومنش افزود: در پژوهشگاه، دیگر پژوهش های مقعطی نداریم بلکه پژوهشگر روند پژوهشی خود را تا انتهای trl های مختلف پیگیری می کند.

وی با اشاره به همکاری این پژوهشگاه با پتروشیمی ها و صنایع مختلف گفت: در همکاری با مجموعه پتروشیمی مارون کاتالیست های پیشرفته ای تولید کردیم که متاسفانه محصول به اسم خارج از رده بودن استفاده نشد در حالیکه حتی از محصولات مشابه فعلی هم بهتر بود اما چون در چارچوب سیتسم های موجود تعریفی از آن ندارند، از آن استفاده نکردند در نتیجه صنعت پتروشیمی آماده بهره گرفتن از فناوری بومی نیست.

نکومنش با اشاره به تاسیس شرکت های زایشی در این پژوهشگاه گفت: برای حل چالش های یاد شده به فکر تاسیس شرکت های دانش بنیان و زایشی افتادیم زیرا با وجود اینکه در چند سال گذشته اقتصاد کشور در رکود بوده است، شرکت های دانش بنیان ایجاد شده و رشد کرده اند، ضمن اینکه بین المللی شدن را راه دیگری برای برون رفت از این چالش می دانیم تا محصولات پژوهشگاه در بازارهای بین المللی عرضه و استفاده شود.

نکومنش با اشاره به برنامه راهبردی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران گفت: بر اساس این برنامه تا سال 1400، 20 شرکت زایشی از پژوهشگاه باید ایجاد شود که 40 درصد اعتبارات را تامین خواهد کرد.

حرکت به سوی بین المللی شدن

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب درمورد اقتصاد مقاومتی گفت: این دستورالعمل به راهبردهایی برای وزارتخانه های مختلف تبدیل شده که بر اساس آن 5 پژوهشگاه و دانشگاه کشور باید به تراز بین المللی برسند و تا سال 1404 پنج مرکز از این مراکز جزو 100 مرکز تحقیقاتی برتر جهان باشند.

وی گفت: به دنبال این سیاست و وظیفه در وزارت علوم، پژوهشگاه تلاش گسترده ای را آغاز و فرایندهای لازم را برای بین المللی شدن بازبینی کرده است، بر این اساس قصد داریم به مرکزی بین شرکت ها و موسسات تحقیقاتی بین المللی و صنایع داخل تبدیل شویم، به عنوان موسسه ای علمی که در انتقال دانش کمک می کند.

نکومنش همچنین به قرار دادی با انجمن پلاستیک و کائوچو فرانسه برای انتقال دانش فنی مواد پلاستیکی و کائوچوی خودروهای پژو و سیتروئن از طریق پژهشگاه اشاره کرد و گفت: در حال انعقاد قرار داد با یک شرکت ایتالیایی برای بهبود کاتالیست های یکی از صنایع پتروشیمی هستیم و در این قرارداد پژوهشگاه به عنوان یک مرکز تحقیقاتی، نظارت بر استانداردها برای بهبود کاتالیست را بر عهده دارد.

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران همچنین به پذیرش دانشجویان پسا دکتری از کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: این کار نیز اقدام دیگری برای بین المللی شدن است که با جذب دانشجویان بورسیه خارجی انجام می شود .

وی همچین در بخش دیگری از نشست به موضوع چالش ارتباط صنعت و خروجی پژوهشگاه ها پرداخت و گفت: تبدیل دانش به فناوری همه جا مشکل است اما کار پرخطر و پرسودی است؛ به هر حال مشکلات ما متنوع و گوناگون است از جمله اینکه مدیریت صنایع نیز در ایران پایدار نیست و در اختیار بخش خصوصی نیز قرار ندارد، همچنین قوانین هم حمایتگر نیست و برای رونق گرفتن تحقیقات و پژوهش تمام معضلات باید حل شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد دانشگاه ها و پژوهشگاه هایی که در تراز بین المللی قرار خواهند گرفت، گفت: وزارت علوم در این مورد فراخوانی داد که دانشگاه ها و پژوهشگاه ها با توجه به تمایل خود در آن شرکت کردند، بعد از بررسی 16 دانشگاه و 9 پژوهشگاه باقیمانده که از بین آنها در نهایت پژوهشگاه و دانشگاه هایی که باید به تراز بین المللی برسند، انتخاب می شوند .

نیکومنش گفت: برای بین المللی شدن 4 میلیارد و 200 میلیون تومان بودجه علاوه بر بودجه سالانه پژوهشگاه در نظر گرفته شده است که در صورت تحقق می تواند بسیار مفید باشد.

در این نشست همچنین از دو دستاورد محققان پژوهشگاه به نام های زخم پوش پلیمری جدید و طرح رگ مصنوعی با حضور مجری های طرح رونمایی شد.

در حاشیه نشست خبری دکتر مهدی نکومنش رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، با برگزاری مراسمی از دو طرح رونمایی شد.

زخم پوش‌های پلیمری و رگ مصنوعی از جمله محصولات دانش‌بنیان این پژوهشگاه است که رونمایی شد که این زخم پوش‌های پلیمری برای درمان جراحات پوستی تولید شده است.

این زخم پوش به گونه‌ای طراحی شده است که برای اعضای پرتحرک مانند زانوها و مفاصل قابلیت انعطاف را دارد و با حرکت بدن مانع از ایجاد خلاء میان زخم و زخم پوش می‌شود.

این امر موجب می‌شود تا میکروب‌ها و میکرو ارگانیسم‌ها وارد زخم نشود.

این زخم پوش زیست تجریب پذیر و سازگار با بافت پوست طراحی شده است.

رگ مصنوعی دومین محصول تولیدی این پژوهشگاه است که رونمایی شد.

ماده اولیه این محصول غشاء تفلن است که برای تولید آن نیاز به تجهیزات و دستگاه‌های خاصی بود که با هزینه‌های بالا از خارج وارد می‌شد ولی در این مطالعات محققان موفق به طراحی و ساخت آن شدند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

این پژوهشگاه چهار پژوهشکده (علوم پلیمر، فرایند پلیمرها، پتروشیمی و مهندسی)، سه معاونت (پژوهشی، فناوری، توسعه مدیریت و منابع)، 14 گروه پژوهشی و دو قطب علمی را در خود جا داده است.

همچنین کانون کاتالیست‌های پلیمری ایران در این پژوهشگاه مستقر است. پژوهشگاه در راستای انتشار آخرین دستاوردهای پژوهشی در زمینه­ های مختلف علوم و تکنولوژی پلیمر، مجله علوم و تکنولوژی پلیمر (علمی-پژوهشی) و بسپارش (ترویجی) را به زبان فارسی و مجلات Iranian Polymer Journal (ISI) و Polyolefin Journal را به زبان انگلیسی منتشر می کند.

این پژوهشگاه در کنار فعالیت‌های اصلی پژوهشی با برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه ‌مدت و بلند مدت کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی پلیمر، نقش موثری در تربیت نیروی انسانی متخصص و پژوهشگر داشته است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 349906 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟