برجام موشکی نخواهیم داشت/ اگر اروپا بخواهد با آمریکا تقسیم کار کند مقابل آن هم می‌ایستیم/ ایستادگی قاطعانه قوه قضاییه در مقابل فضاسازی‌های رسانه‌ای

به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به آیات شریفه قرآن، موت، حیات، نفع و ضرر را صرفاً در اختیار و قدرت حضرت حق دانست و تصریح کرد: آنچه از هر موجودی از تأثیر مشاهده می‌شود متکی به قدرت و سلطنت حق است. فهم این نکته، انسان ساز است و درک و بصیرت صحیح ایجاد می کند.

 

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه این عالم هر لحظه از عدم در حال پدید آمدن است، افزود: اگر انسان به این مهم توجه کند که هیچ حقیقت مستقلی جز حق مطلق وجود ندارد و همه چیز قایم به او است، وجود حق را در هر نقطه که قدرت یا تحولی وجود دارد، ظاهر خواهد دید و به معنای دقیق ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله» که در بسیاری از ادعیه وارد شده و در روایات بدان توصیه شده است، دست خواهد یافت.

 

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به برخی آیات نظیر «لا تدرکه الابصار و هو یدرک الابصار»، این دیدگاه را حاکم بر کل قرآن دانست و خاطرنشان کرد: توجه به این معنا موجب می شود که انسان هر قول و فعلی را قائم به وجود حق متعال بداند و خداوند را بر همه افعال و اقوال خود حاضر و ناظر ببیند.

 

رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود با اشاره به سیاست های جدید آمریکا در مورد جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: حسب گزارشها و اخبار، آمریکایی ها بویژه در روزهای اخیر هجمه های شدیدی را علیه جمهوری اسلامی در مقام تبلیغ و عمل آغاز کرده اند و اقدامات آنها و شیطنت هایشان فقط در مقام صحبت نیست بلکه در عمل نیز تحریم هایی را بویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال کرده اند.

 

آیت الله آملی لاریجانی افزود: به جز دو موضوع هسته ای و برجام، اظهارات مقامات آمریکایی بیشتر حول دو محور می گردد که یکی قدرت موشکی ایران و دیگری حضور جمهوری اسلامی در منطقه است. البته هر دو موضوع پاسخ روشنی دارد که لازم است مقامات ایالات متحده به آن توجه کنند.

 

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: توان موشکی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع است و قطعاً در مورد آن برجام 2 و3 و هیچ گونه مذاکره ای نخواهیم داشت. جمهوری اسلامی با کسب تجربیات فراوان طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی مانند حمایت های آمریکا از رژیم صدام و قراردادن ایران تحت شدیدترین ضربات موشکی، تمام تلاش خود را برای ارتقای قدرت دفاعی و توان بازدارندگی به کار خواهد بست. چرا ما باید از کمترین حق خود که حق دفاع است محروم بمانیم فقط برای اینکه آمریکا و هم پیمانانش ما را ضعیف می خواهند.

 

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به حضور ایران در منطقه نیز گفت: حضور جمهوری اسلامی در منطقه به زور سرنیزه نبوده است بلکه در قلوب مردم جای دارد. علاوه براین، حضور جمهوری اسلامی در سوریه و عراق با دعوت رسمی دولتهای قانونی این کشورها بوده است و ایران در سخت ترین شرایط که هیچ کشوری از مردم این کشورها حمایت نمی کرد، با جان و مال خود برای حفاظت از مردم سوریه و عراق وارد میدان شد.

 

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه داعش ISIS را آمریکا خلق کرده است و حالا جمهوری اسلامی را متهم به حمایت از تروریسم می کند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در منطقه جغرافیایی خود حضور دارد. شما در منطقه ما چه می کنید که از هزاران کیلومتر آن طرف تر به اینجا آمده اید و پایگاه نظامی ایجاد کرده اید؟ به بهانه برقراری امنیت وارد عراق شدید اما همه زیرساخت ها را نابود کردید و داعش را به جا گذاشتید. قصد داشتید با تبلیغات و فضاسازی، داعش را 20 سال در منطقه نگه دارید اما با حمایت های مستشاری جمهوری اسلامی از جبهه مقاومت در این هدف خود ناکام ماندید و در مدتی بسیار کوتاه شاهد پاک سازی بسیاری از مناطق از لوث وجود داعش شدید.

 

آیت الله آملی لاریجانی افزود: در افغانستان نیز به بهانه ایجاد امنیت ورود یافتید و 15 سال است که در آنجا حضور دارید. هر روز یک گوشه از این کشور درگیر کشتار، قتل Murder و غارت است. آیا افغانستان پس از حضور شما امن تر شده است؟ امروز نیز در حالی که داعش در سوریه و عراق رو به زوال است قصد دارید این گروه تروریستی را در افغانستان تقویت کنید. شما در واقع سردمدار حمایت از تروریسم در دنیا هستید البته مردم جهان همواره این موضوع را می دانستند اما امروز با موضع گیریهای علنی، این حمایت ها آشکارتر شده است. علاوه براین خود شما در دوران رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به خلق داعش اعتراف کرده بودید و وزیر خارجه سابق آمریکا نیز در خاطرات خود به این موضوع اذعان کرده بود.

 

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه منطق عقلانی و انسانی جمهوری اسلامی عامل نفوذ ایران در منطقه است، تصریح کرد: حضور ما در منطقه به کمک توپ و تانک نبوده است بلکه ما حضور مستشاری داشته ایم و به درخواست کشورها به آنها کمک کرده ایم.

 

آیت الله آملی لاریجانی گفت: آمریکایی ها در طول این سالها خباثت های فراوانی نسبت به جمهوری اسلامی مرتکب شده اند و نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا کودتاهای زیادی به راه انداخته اند و از انقلاب های مخملی حمایت کرده اند. امروز نیز می بینیم که منفعت طلبی آنها در فروش اسلحه، به شکل بمب بر سر کودکان مردم مظلوم یمن فرود می آید. حال با چنین کارنامه سیاهی، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی خلاف ادب و اخلاق و به دور از هرگونه تعادل روحی و فهم انسانی، «ملت بزرگ ایران را تروریست Terrorist خطاب می کند» و این نشان می دهد که از وادی فهم و ادب بسیار دور است.

 

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه فشارهای دشمن موجب انسجام هرچه بیشتر مردم ما می شود، اظهار کرد: سران قوا و مسئولان کشور نیز حرفشان بسیار روشن است و مسیر خود را در مقابله با سیاستهای آمریکا تحت رهبری های داهیانه مقام معظم رهبری طی می کنند. امیدواریم مسئولان اجرایی، دولت و رئیس جمهور محترم نیز به همین شیوه در عرصه عمل نیز پاسخ های قاطعی به یاوه گویی ها و اقدامات آمریکا بدهند.

 

رئیس قوه قضاییه با اشاره به عملکرد اروپا و حضور نظامی برخی از کشورهای اروپایی در جنوب خلیج فارس با بیان اینکه اروپا اجازه ندارد در امور دفاعی ما دخالت کند، خاطرنشان کرد: اروپایی ها باید بدانند که اگر بخواهند با آمریکا تقسیم کار کنند، همان گونه که مقابل آمریکا ایستادیم مقابل آنها نیز خواهیم ایستاد. گره زدن برجام با امور دفاعی جمهوری اسلامی کار غلطی است و ایران زیربار آن نخواهد رفت. قطعاً مردم و مسئولان نیز مسنجم تر از گذشته تحت چارچوب های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب حرکت خواهند کرد و نشان خواهند داد که به زیاده خواهی ها اعتنایی ندارند.

 

آیت الله آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به روش و مسیر کار دستگاه قضایی، تصریح کرد: قوه قضاییه حسب قانون Law اساسی، قوانین عادی و شرع، وظایف بسیار سنگینی برعهده دارد. فصل یازدهم قانون اساسی مشتمل بر اصول 156 به بعد این وظایف سنگین را برعهده دستگاه قضایی قرار داده است و امروز می بینیم که با حجم وسیع خدمات قوه قضاییه در چارچوب انجام وظایف قانونی، دشمن از خلأ اطلاع رسانی سوءاستفاده می کند. بسیاری از مردم نمی دانند که دستگاه قضایی با این حجم از وظایف و خدمات با کمبود امکانات روبروست و در حال حاضر حتی برای جذب یک نیروی خدماتی موانعی وجود دارد. البته در حال حاضر در چارچوب آنچه در برنامه ششم توسعه و بودجه سالانه تصویب شده استخدام هایی داریم که همین میزان موجب نو شدن دستگاه قضایی می شود. در ابتدای کار اینجانب در قوه قضاییه حدود هفت هزار قاضی Judge داشتیم که تعدادی از آنها در واحدهای ستادی بودند اما الان بیش از 11 هزار قاضی در دستگاه قضایی مشغول به کار هستند و معتقدیم برای اتقان هرچه بیشتر آرا و همچنین تسریع در رسیدگی ها باید باز هم قاضی و نیروی انسانی جذب شود.

 

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر لزوم اطلاع رسانی مشکلات و کمبودهای دستگاه قضایی توسط مسئولان قوه و روسای دادگستریها، خاطرنشان کرد: برای ارزیابی کارآمدی یک دستگاه باید میزان امکانات و تلاشهای آن دستگاه را سنجید. در میان همه وظایف دستگاه قضایی، رسیدگی ها نقش برجسته ای دارد. در سالها و ماههای اخیر هجمه های عجیبی را علیه دستگاه قضایی می بینیم. قوه قضاییه به سراغ هرکس که اتهامی متوجه اوست می رود، متهم به برخورد سیاسی می شود و امروز نیز متأسفانه فضای مجازی ابزاری برای این هجمه ها و فضاسازی علیه قوه قضاییه شده است. اگر قرار باشد دستگاه قضایی به سراغ هر کس رفت متهم به سیاسی کاری شود باید قوه قضاییه را تعطیل کنیم.

 

آیت الله آملی لاریجانی افزود: این اقدامات و فضاسازی ها نیز به یک گروه و خط سیاسی اختصاص ندارد بلکه از چپ و راست، یکی به بهانه عدالت خواهی و دیگری با عنوان امر به معروف و نهی از منکر به قوه قضاییه می تازد. یکی اتهام مالی دارد و می گوید برخورد قوه قضاییه، سیاسی است. دیگری به دلیل فساد تحت تعقیب است و دستگاه قضایی را متهم به برخورد سیاسی می کند.

 

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مسئولان قضایی باید محکم در برابر این قبیل فضاسازی های رسانه ای بایستند و منفعل نشوند، در عین حال تأکید کرد: بنیان احضارها، تعقیب ها و رسیدگی های قضایی باید شرعی، قانونی و عادلانه باشد و پس از آن محکم برای احقاق حقوق مردم بدون هیچ گونه هراسی خواهیم ایستاد و به شانتاژهای تبلیغاتی توجهی نخواهیم کرد.

 

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به آیه شریفه «ان الله یدافع عن الذین آمنوا»، این وعده خداوند را قطعی دانست و خطاب به مسئولان عالی قضایی گفت: اگر تزلزلی در کار ما ایجاد شود به معنای عقب نشینی از حقوق مردم و حق الله خواهد بود. ما باید در مسیر خود محکم بایستیم و به این وعده خدا ایمان داشته باشیم که مدافع ما خواهد بود.

 

رئیس قوه قضاییه خطاب به تخریب گران دستگاه قضایی نیز گفت: کسانی که خارج از کشور اقدام به این کار می کنند قطعاً اجیر شده اند و با اتصال به سرویس های جاسوسی کشورهای بیگانه بابت این هجمه ها پول دریافت می کنند. وقتی مقامات آمریکا تصریح می کنند که نظر ما تغییر نظام جمهوری اسلامی است، تردیدی در زمینه اجیر کردن افراد باقی نمی ماند.

 

آیت الله آملی لاریجانی افزود: اما کسانی که داخل کشور دست به تخریب قوه قضاییه می زنند این توصیه مشفقانه را فراموش نکنند که اقدام آنها در امتداد کار تخریب گران خارجی است و تخریب رکنی از ارکان نظام جمهوری اسلامی به ضرر مردم و کشور تمام می شود، چه قصد این کار را داشته باشند و چه قصد نداشته باشند. دستگاه قضایی نیز باید بصیر باشد و اگر کسانی در مقام رسیدگی به پرونده شان اقدام به افترا و تخریب می کنند و با استفاده نابجا از فضای مجازی علیه قوه قضاییه انواع تهمت ها را روا می دارند، مورد برخورد قانونی قرار می گیرند تا این بساط جمع شود. مردم عزیز ما هم باید آگاه باشند که عده‌ای برای فرار Escape از قانون و رسیدگی‌های قانونی فضاسازی می‌کنند. تخریب علیه قوه قضاییه برای قانون گریزی است.

 

براساس این گزارش، ادامه بحث و بررسی پیرامون اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 319781 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟