چامسکی: آمریکا و اسرائیل نمی توانند ایران مستقل را تحمل کنند

رکنا سیاسی: نوآم چامسکی، نظریه‌پرداز و تحلیلگر برجسته آمریکایی در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی تام دیسپچ درباره اولین سفر خارجی دونالد ترامپ Trump رئیس‌جمهور آمریکا که به عربستان انجام شد و تاثیر آن بر سیاست‌های خاورمیانه و رویکرد ترامپ در قبال ایران، گفت: عربستان سعودی جایی است که ترامپ احساس می کند در خانه است؛ یک دیکتاتوری وحشیانه و به شدت سرکوبگر، بزرگترین تولید کننده نفت با حجم بالایی پول. این سفر به قراردادهای بزرگ و فروش تسلیحات همراه با هدایای سعودی انجامید. یکی از پیامدهایش این بود که دوستان سعودی ترامپ برای افزایش حملات ددمنشانه‌شان به یمن و مجازات قطر چراغ سبز دریافت کردند. ایران در آنجا یک بازیگر Actor است. قطر دارای میدان گازی بزرگ با ایران و روابط تجاری و فرهنگی با این کشور است که خشم سعودی‌ها و همکاران به شدت تحریک‌پذیرش را بر می‌انگیزد.
چامسکی ادامه داد: ایران مدت‌ها است که از سوی رسانه و رهبران آمریکا به شدت خطرناک و شاید حتی خطرناک‌ترین کشور در جهان معرفی می‌شود. البته این به پیش از زمان ترامپ بازمی‌گردد. در سیستم دکترین ایران از دو جهت خطرناک است؛ حامی اصلی تروریسم است و برنامه هسته‌ای‌اش یک تهدید وجودی علیه اسرائیل، اگر نگوییم تمام جهان به شمار می‌آید. این کشور به قدری خطرناک است که سبب شد رئیس‌جمهور اوباما یک سامانه دفاعی هوایی پیشرفته در نزدیک مرز روسیه برای محافظت از اروپا در برابر تسلیحات هسته‌ای ایران که اساسا وجود ندارد، مستقر کند. این سیستم دکترین است. در دنیای واقعی حمایت ایران از تروریسم همان پشتیبانی این کشور از حزب‌الله که اصلی‌ترین جرمش این است که تنها نیروی بازدارنده در برابر هرگونه حمله مخرب دیگر اسرائیل به شمار می‌آید.
وی درباره دلایل واقعی دشمنی آمریکا با ایران گفت: آمریکا و اسرائیل نمی‌توانند یک نیروی مستقل در منطقه‌ای که آن‌ها حق‌شان می‌دانند را تحمل کنند. یک ایران با بازدارندگی هسته‌ای برای دولت‌های سرکش که می‌خواهند هر طور که میل‌شان است در خاورمیانه وحشیگری کنند، برای‌شان غیرقابل قبول است. اما مسئله بیش از این‌هاست. نمی‌توان ایران را به دلیل کنار زدن دیکتاتوری که توسط واشنگتن پس از کودتای نظامی سال 1953 (28 مرداد) بخشید، کودتایی که به سقوط Fall نظام پارلمانی ایران و این باور که ایران می‌تواند بر منابع طبیعی‌اش تسلط داشته باشد، انجامید.
این تحلیلگر و زبان‌شناس آمریکایی با بیان این‌که در طول شش دهه گذشته یک روز نبوده که واشنگتن به فکر ضربه زدن به ایران نبوده باشد، گفت: پس از کودتای 1953 دیکتاتوری قدرت گرفت که سازمان عفو بین‌الملل وی را یکی از ناقضان برجسته حقوق بشر معرفی کرده بود. بلافاصله پس از سرنگونی این دیکتاتور در ایران، صدام با حمایت آمریکا به ایران حمله کرد. صدها هزار ایرانی کشته شدند که بسیاری در نتیجه حملات شیمیایی بود. حمایت ریگان (رئیس‌جمهور وقت آمریکا) از دوستش صدام بسیار زیاد بود و حتی زمانی که عراق به کشتی‌ آمریکایی یواس‌اس استارک حمله کرد و 37 ملوان آمریکای را کشت تنها با هشداری کوچک از سوی آمریکا مواجه شد. ریگان همچنین به دنبال مقصر دانستن ایران به دلیل حمله شیمیایی صدام به کردهای عراق بود.
وی تصریح کرد: سرانجام آمریکا به طور مستقیم در جنگ عراق - ایران مداخله کرد که به ایجاد پیامدهایی بد برای ایران انجامید. پس از آن، جورج بوش (دیگر رئیس‌جمهور آمریکا) از مهندسان هسته‌ای عراق خواست تا برای آموزش های پیشرفته برای تولید تسلیحات هسته‌ای، به عنوان تهدیدی جدی برای ایران به آمریکا بروند. قطعا واشنگتن نیروی اصلی تحریم‌های سخت علیه ایران بود که تاکنون نیز ادامه داشته است.
چامسکی در ادامه با اشاره به رویکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در قبال ایران اظهار کرد: ترامپ نیز به سهم خود به سرکوبگرترین دیکتاتورها پیوسته تا علیه ایران سخن براند. هرچند که این خصومت آمریکا به زمان‌ها قبل بازمی‌گردد و ریشه در گذشته دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 312879 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟