تدبیر شورای شهر می تواند به پاک شدن تهران کمک کند

با نزدیک شدن به مهرماه باز هم باید برای روز هایی که به دلیل آلودگی هوا مدارس تعطیل می شوند آماده شویم. ماجرایی که چندین سال است گریبان نه فقط تهران بلکه دیگر شهر های بزرگ و پر جمعیت کشور را گرفته است.

آلودگی هوای تهران مسئله ای بدون راه حل نیست وقطعا با درمان های مقطعی و سطحی هم قابل درمان نخواهد بود.

عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در اولین جلسه خود با خبرنگاران اظهار کرد: « اتومبیل ها تنها آلاینده های تهران نیستند بلکه تردد خودرو های سنگین و فرسوده در شب و همچنین سوخت مازوت نیروگاه شهید رجایی در دوماه سرما از جمله مهمترین آلاینده های تهران هستند که می توان با محدودتر کردن تردد خودرو های فرسوده و سنگین و پس از آن استفاده نکرده از سوخت مازوت با هماهنگی وزارت نیرو جلوی افزایش آلودگی در تهران را گرفت.»

اما حتی با انجام چنین اقداماتی بازهم وجود بیش از 4 میلیون خودرو تنها در تهران با مساحت 730 کیلومتر مربع می تواند موجب آلودگی فراوانی شود.

در این راستا احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان ایران گفت و گویی با برنا داشت و در خصوص راه های ارائه شده برای کاهش آلودگی هوایی که از طریق خودرو ها تولید می شود گفت: برای بهبود وضعیت خودرو های تولیدی، مصوبه هیات وزیران به پیشنهاد آنان به تصویب هیئت دولت رسید.

او ادامه داد: طبق این مصوبه برای ما خودرو سازان مشخص شده است که تا چه تاریخی موظف به تولید خودرو هایی با استاندارد یورو 4 و یورو 5 هستیم .

نعمت بخش همچنین با اشاره به مشکلات پیش رو خودرو سازان برای استفاده از تکنولوژی های جدید و ساخت خودرو های هیبریدی و برقی گفت: در ایران ساخت این خودرو ها به مرحله نمونه سازی رسیده است اما تنها نباید به تولید از سوی خودرو سازان بسنده کرد، این خودرو ها نیاز به زیر ساخت های مناسب دارند.

او افزود: ساخت خودرو های برقی بدون کمک های دولتی و یارانه آن ها امکان پذیر نیست چرا که قیمت تمام شده آن برای خریدار بالا خواهد بود و به صرفه نیست. از طرفی تیراژ تولید این خودرو ها در جهان هم بالا نیست.

دبیر انجمن خودرو سازان ایران با این سوال که برفرض خودرو های برقی به تولید انبوه رسیدند آیا فکری برای شارژ آن شده است ؟ سخنان خود را اینگونه ادامه داد: ما از شورای شهر درخواست داریم که همان طور که شرایطی برای اعطای پایان کار به سازندگان در نظر می گیرند برای ارائه خدمت به خودرو های برقی شرایطی تعیین کنند مثلا در پارکینگ خانه ها از محل کنتور هر خانه برق مصرفی خودرو ها تامین شود.

نعمت بخش ادامه داد: این می تواند در قالب شرایط اعطای مجوز برای پارکینگ باشد اما در هر صورت به تصمیم اعضای شورای شهر برای ساخت و ساز ها در تهران بستگی دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 304389 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟