قدرت‌الله گودرزی، در این جلسه رقم بدهی شهرداری را حدود ١٥ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. او درباره درآمدهای شهرداری هم اینطور توضیح داد که در مجموع 12 سال گذشته 130 هزار و 211 میلیارد تومان درآمد مصوب شهرداری بوده که از این مبلغ 118 هزار و 784 میلیارد تومان هزینه شده است که به صورت میانگین 91 درصد از بودجه مصوب محقق شده است. گودرزی ادامه داد: درآمدهای پایدار شهرداری در 12 سال گذشته مشخص است، این درآمد‌ها شامل عوارض، ارزش افزوده، عوارض نوسازی، عوارض کسب و پیشه، عوارض خودرو، عوارض بهای خدمات پسماند، عوارض حفاری، تبصره 2 ماده 32 و سایر آیتم هاست که مجموع این درآمدها در سال 84 برابر با 217 میلیارد تومان بوده است. به گفته او، ارزش تقریبی املاکی که در این 12 سال تملک شده 22 هزار و 845 میلیارد تومان بوده است. ارزش تقریبی تهاتر املاک نیز 11 هزار و 92 میلیارد تومان بوده است. یعنی دارایی‌های شهرداری تهران در این مدت بیش از دو برابر افزایش یافته است. وی با اعلام اینکه ما سه ملک به بانک شهر به صورت صورتجلسه شده با حضور رئیس شورای اسلامی شهر تهران تحویل داده‌ایم، گفت: معادل سه هزار میلیارد تومان سه ملک در کنار اتوبان چمران، دردشت و مهرویلا واگذار کرده‌ایم که در مجموع سه هزار و 10 میلیارد تومان ارزش این سه ملک است. 60 درصد شهروند و شهرآفتاب نیز مطابق مصوبه شورای شهر واگذار شده است که هم اکنون در حال کارشناسی است. علاوه بر این میزان دو هزار میلیارد تومان تراکم و پروانه نیز به صورت صورتجلسه که هزار میلیارد تومان آن کارسازی شده واگذار شده است که در مجموع 9 هزار و 247 میلیارد تومان اصل وام بوده و 7 هزار میلیارد تومان آن رقم در این بازپرداخت‌ها مسترد شده است.

وی ادامه داد: مطالبات شهرداری از دولت نیز در کنار بدهی‌ها وجود دارد که در مجموع 19 هزار میلیارد تومان آن تأیید شده است.

اخذ عوارض از شهروندان ایجاد درآمد پایدار نیست

محمد مهدی تندگویان در واکنش به گزارش معاون مالی شهرداری درباره بدهی‌ها و میزان درآمد پایدار شهرداری گفت: در 12 سال گذشته شما فقط توانسته‌اید 3 درصد درآمد پایدار در شهر ایجاد کنید و این برای 12 سال فاجعه است، همان عددی است که خودتان اعلام کردید. وی ادامه داد: بر اساس ادعاهای شما در عرض سه روز 3 هزار میلیارد تومان زمین به بانک شهر واگذار شده است. مطمئناً این زمین دارای بارگذاری است و جای سؤال دارد آیا این بارگذاری شناور است یا خیر اگر شناور باشد شهردار بعدی ملزم نیست آن را رعایت کند.وقتی که شما زمینی را در پهنه اتوبان همت به بانک شهر واگذار کردید شهردار آینده چه لزومی دارد به بارگذاری آن پایبند باشد. به غیر از بانک شهر، شهرداری مطالبات فراوان این چنینی دارد که به صورت خرد در دست مردم است و شکایات و مکاتبات فراوانی در 22 منطقه درباره این تهاترهای شناور وجود دارد. رقم تراکم شناوری که در دست مردم است را اعلام کنید تا بتوانیم مسأله را پیگیری کنیم. تندگویان با تأکید بر اینکه بدهی‌های شهرداری حداقل 40 هزار میلیارد تومان است ادامه داد: شهرداری میزان دیون مطالبات و وام‌های بانکی خود را اعلام کرد اما هنوز مسأله شهر آفتاب و شهروند برای ما جا نیفتاده است. من ادعا می‌کنم که فقط برند شهروند 10 هزار میلیارد تومان ارزش دارد و این گذشته از دارایی‌های شهروند است. شهروند 650 هزار مترمربع فضای تجاری دارد بر این اساس چگونه 60 درصد آن را با این قیمت به بانک شهر واگذار کرده‌ایم. جالب است که در گزارش خود ادعا کردید 4 هزار میلیارد تومان از بانک شهر درآمد پایدار کسب کرده‌اید این مسائل باهم تناقض دارد و باید توضیح دهید. احمد حکیمی پور هم در واکنش به این گزارش گفت: اینجا 19 هزار میلیارد مطرح شد. دولت حرف‌های دیگری دارد و اعداد و ارقام اعلامی از سوی شهرداری و دولت با یکدیگر همخوانی ندارد و باید این تعارض را روشن کنیم. عباس جدیدی هم در جلسه دیروز با اشاره به تخلفات صورت گرفته در واگذاری غیرقانونی ملکی در بزرگراه همت به خیریه امام رضا (ع) طرح استیضاح شهردار تهران را مطرح کرد. در این ملک، دو نوع تخلف صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به نوع واگذاری غیرقانونی آن و اضافه بنای ملک اشاره کرد. وی ادامه داد: متأسفانه ملک اشاره شده به طور غیرقانونی به خیریه متوسلین به حضرت امام رضا (ع) با مساحت ۶ هزار و ۹۰۰ متر مربع در بزرگراه همت واگذار شده است که امیدواریم به این موضوع رسیدگی شود. جدیدی ادامه داد: ملک اشاره شده بعد از توافق بین سازمان سرمایه‌گذاری شهر و خیریه متوسلین به امام رضا (ع) در تاریخ ۱۴ مرداد ماه سال ۹۲ به دستور قائم مقام شهرداری (شریفی) واگذار شده است.

وی با اشاره به طرح استیضاح شهردار تهران تصریح کرد: با توجه به تخلفات صورت گرفته در واگذاری ملک مورد نظر به خیریه امام رضا (ع) درخواست می‌کنم که طرح استیضاح شهردار تهران با اشاره به موارد ذیل مطرح شود.

تقصیر ما چیست که دادستانی زمین خیریه را پس گرفته

معاون برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهر تهران در واکنش به طرح استیضاح شهردار توسط عباس جدیدی اظهار داشت: توقع نداشتم شما که معاون نظارت شورا هستید و تحصیل کرده حقوق، بدون روند قانونی موضوع طرح استیضاح شهردار را مطرح کنید.

ناصر امانی با بیان اینکه خط متروی تهران، فرودگاه حضرت امام به اتوبان تهران قم نزدیک است اما این موضوع از قبل از افتتاح مشخص و طرح ایمن‌سازی آن ارائه شده است گفت: این طرح ایمن‌سازی باید توسط شورای عالی و امور زیربنایی وزارت راه تأیید شود تا زودتر روند ایمن‌سازی انجام شود. وی خطاب به جدیدی گفت: این تقصیر شهرداری نیست که دادستانی دو بار زمینی که شهرداری به عنوان خیریه به فردی واگذار کرده را اعلام کرده که باید پس گرفته شود. آن فردی که زمین را گرفته باید از این موضوع دفاع کند و ما روند قانونی را طی کرده‌ایم.

حفظ جان مردم در افتتاح پروژه‌های شهری باید در اولویت باشد

وی درباره خط ۸ متروی تهران، اعلام کرد: در احداث این خط اقدام با ارزشی صورت گرفته است اما حفظ جان مردم در اولویت قرار دارد. از منظر یک شهروند باید بگویم که وقتی از شهر تهران خارج می‌شویم، مشاهده می‌کنیم در نقاط متعدد، فاصله اتوبان با خط مترو به چند متر کاهش می‌یابد و تنها مانع و جداکننده بین این دو مسیر، یک فنس است، در این وضعیت تصور کنید خودرویی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت از مسیر خارج شود، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ انتظار داریم در کوتاه‌ترین زمان، موانع استاندارد لازم برای جداسازی بین خط مترو و جاده پیش‌بینی شود تا حوادث Accidents ناگوار رخ ندهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 292391 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟