حقوق بشر ابزار اهداف سیاسی کشورهای مدعی

همایش حقوق بشر اسلامی  با محوریت وضعیت حقوق بشر مسلمانان در جهان امروز با حضور نماینده هایی از کشورهای یمن، عربستان سعودی ، پاکستان، افغانستان ، میانمار و بحرین ، پدر شهید مصطفی احمدی روشن ، همسر سرداران شهید تهرانی مقدم و همدانی ، دختر شهید لاجوردی ، همسر شهید لبافی نژاد، کارشناسان سیاسی و حقوقدانان در محل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه برگزار شد.

این همایش به مناسبت ١٤ مرداد روز حقوق بشر اسلامی و با همکاری انجمن بین المللی حمایت از خانواده های قربانیان ترور Assassination و دفتر سمن ها در دفتر حقوق بشر قوه قضاییه، انجام شد که تنی چند از نمایندگان کشورهای مختلف اسلامی بحث حقوق بشری را در کشور متبوع خود مطرح کردند.

حقوق بشر ابزار اهداف سیاسی است

شیخ احمد فعال حقوق بشری عربستانی نخستین سخنران خارجی در این همایش بود که با توجه به خارج شدن عربستان از لیست سیاه به دلیل تهدید تحریم مالی سازمان ملل، حقوق بشر را ابزاری برای اهداف سیاسی خواند.

شیخ احمد با بیان اینکه حق انسان دادنی نیست بلکه گرفتنی است ، گفت: برای همین دوستان ما بویژه بحرینی ها برای احقاق حقوق خود فعالیت فراوان کردند اما با توجه به طرفداران آل سعود نتوانستند حق خود را پس بگیرند.

این فعال حقوق بشری خاطرنشان کرد: مردم عربستان در مشارکت سیاسی هیچ حقی ندارند و رای گیری در این کشور وجود ندارد؛ عربستان از لحاظ آزادی Freedom بیان بسیار محدود است و کل رسانه های موجود در این کشور زیر نظر حاکمیت فعالیت می کنند.

وی مذهب حاکم در این کشور را مذهب حنبلی عنوان و اظهار کرد: هیچ مذهبی حق ندارد فعالیت آشکار داشته باشد.

شیخ احمد درباره وضعیت شیعیان در عربستان گفت: شیعیان عربستان در استان شرقی کنار خلیج فارس مستقر هستند که ٣ میلیون نَفَر از ٢٤ میلیون جمعیت این کشور را تشکیل می دهند؛ ٩ میلیون جمعیت این کشور هم اتباع خارجی هستند؛ شیعیان عربستان در فشار مستمر و محدودیت قرار دارند و بکارگیری آنان در پست های دولتی ممنوع است.

وی ادامه داد: تنها٣٠ درصد شیعیان حق شرکت در دانشگاه ها را دارند که بعد از وضعیت بحرین در سال ٢٠١٢ ، شیعیان منطقه اعتراض و فعالیت سیاسی خود را آشکار کردند و شیخ نمر وارد صحنه شد ؛ او برای محکوم کردن حملات سعودی در بحرین پشت تریبون رفت و خواست ارتش عربستان به کشور برگردد که این صحبت موجب شد عربستان تصمیم گرفت راهپیمایی در کشور برگزار نشود.

این فعال حقوق بشری عربستانی توضیح داد: در روزهای اخیر بیش از ٢٠ حکم إعدام برای معترضان صادر شد و عربستان در هر مناسبتی حکم إعدام را اجرا می کند.

فعال حقوق بشر یمنی: ٢ هزار یمنی بر اثر ابتلا به وبا جان باختند

دکتر یوسف یک فعال حقوق بشر یمنی در این همایش بین المللی با بیان بیش از ٤٠٠ هزار یمنی مبتلا به وبا هستند یا ویروس وبا در بدن آنان وجود دارد، گفت: ٢ هزار نَفَر در یمن تا کنون بر اثر ابتلا به وبا جان باختند.

دکتر یوسف ادامه داد: بیماری وبا غیرقابل علاج نیست اما در یمن دلائل مختلفی برای شیوع این بیماری و درمان نشدن آن وجود دارد .

وی اضافه کرد: ١٢٠ هزار مورد وبا در سال گذشته وجود داشت که قادر به درمان همه آنها نبودیم و متاسفانه این موضوع در جهان مسکوت باقی ماند؛ تا حدودی را توانستیم کنترل کنیم اما در چند ماه گذشته به دلیل محاصره دارویی و درمانی یمن ، بیش از ٤٠٠ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده اند یا ویروس وبا در جسم آنان وجود دارد.

این فعال مدنی حقوق بشری در بحرین اولین دلیل گسترش وبا را محاصره زمینی ، خاکی و دریایی یمن دانست و گفت: حتی راههای دریایی دریافت کمک در این کشور هم بسته شد

وی اضافه کرد: درمورد وبا نباید روی خود قضیه وبا متمرکز شویم باید به دنبال علت وقوع و گسترش آن در یمن باشیم.

یوسف ایجاد چاه های نفت و کارهای عمرانی توسط عربستان در این خصوص را موجب انتشار ویروس وبا در یمن عنوان کرد.

فعال مدنی بحرینی: سلب تابعیت، سیاست آل خلیفه برای ایجاد توازن در بحرین

خانم شاکری همسر ابومهدی استاد دانشگاه بحرین بود که همسرش و به تبع آن خودش از بحرین سلب تابعیت شدند .

شاکری در این همایش گفت: بنده و همسرم استاد دانشگاه در بحرین بودیم که هر دو سلب تابعیت شدیم.

وی اضافه کرد: با آغاز بیداری اسلامی جنبش های مردم بحرین شکل قویتری گرفت طوری که از سال ٢٠١١ بیش از ١١ هزار بازداشت خودسرانه، ٤٠٠ مورد سلب تابعیت را در این کشور شاهد بودیم.

شاکری افزود: نسبت زندانیان بحرین ٢٥ درصد است و سرنوشت ٥ درصد از مردم بحرین مشخص نیست و ارتباطی با خانواده ها و وکلا ندارند

به گفته وی، اکثر جمعیت بحرین شیعه هستند اما نسبت تصدی بر وزارت خانه ها صفر و نسبت تصدی اداری ١٨ درصد است.

ابومهدی همسر شاکری هم با ارایه توضیحاتی درباره وضعیت حقوق بشر در بحرین گفت: نخست وزیر بحرین عموی حاکم بحرین است که ٤٥ سال فعالیت می کند.

وی ادامه داد: منزل شیخ عیسی قاسم مورد محاصره است و در حکومت اجباری غیرعلنی قرار دارد.

ابومهدی سلب تابعیت یک بحرینی و اعطای تابعیت به غیر بحرینی را یک نمونه از موارد نقض حقوق بشر در بحرین ، عنوان کرد و گفت: بحرین سعی می کند با حقوق بشر بازی کند و آن را به بازی بگیرد .

وی افزود: سال ٢٠٠٦ گزارشی به نام «بندر» در بحرین منتشر شد که دراین گزارش آمده بحرین چه سیاستی برای تغییری در توازن جمعیت خواهد داشت طوری که با اجرای این سیاست نسبت شیعیان بحرین از ٧٥ درصد در ١٠ سال به ٥٠ درصد کاهش یافت.

به گفته وی ، در طی ١٠ سال گزارش بندر، ١٠ هزار غیر بحرینی موفق به گرفتن تابعیت شدند که بیشترین تاثیر آن روی جمعیت شیعیان بحرین است.

ابومهدی با غیرقانونی دانستن اعطای این تابعیت اظهار کرد: این کار باعث می شود بومیان اصلی بحرین بویژه شیعه در أقلیت باشند و هیچ هویت عربی و مسلمان در بحرین در ٤٠ سال آینده باقی نماند.

وی افزود: افراد با تابعیت جدید اقدام به تشکیل مجتمعات، و مراکز رفاهی خود می کنند و خود را برتر می بینند و حکومت به این احساس خودبرتر بینی آنان کمک می کند؛ درحقیقت سلب تابعیت در بحرین ابزاری برای مبارزه با معارضین نظام خلیفه است.

این فعال حقوق بشری خاطرنشان کرد: سلب تابعیت در بحرین یا با حکم مستقیم پادشاه یا در محاکمه دروغین انجام می شود که تا کنون ٤٠٠ بحرینی سلب تابعیت شدند.

وی ادامه داد: زمانی استعمارگران ممالک را چپاول می کردند و امروز حقوق بشر را دستاویزی برای خود قرار دادند و جالب اینجاست که در برابر این اقدامات آل خلیفه، تنها ابراز تاسف می کنند.

فعال مدنی پاکستانی:حقوق بشر اسلامی را به جهان تشنه حقیقت معرفی کنیم

وجیهه نقوی به نمایندگی از پاکستان در این همایش، گفت: اگر بخواهیم بطور کامل حقوق بشر را متوجه شویم باید به حقوق بشر اسلامی برگردیم چون اسلام حقوق بشر را امنیت در همه جنبه های زندگی در نظر گرفته است.

این فعال حقوق مدنی با بیان اینکه اسلام شعار نمی دهد و برای آن برنامه ریزی کرده است، گفت: قرآن کریم مردم را نه تنها از حسد، غیبت، تهمت و افترا منع کرده، بلکه برای آنانی که این موارد را نقض می کنند، مجازات هم تعیین کرده است

نقوی از مسلمانان خواست تا حقوق بشر اسلامی را به جهان تشنه حقیقت معرفی کنند و گفت: از آنجا که ما مسلمانان این کار را نمی کنیم، جهان به سمت شعارهای توخالی می رود.

وی با اشاره به داستان دکتر عافیه صدیقی که ١٤ سال در زندان Prison امریکا زندانی Prisoner بود، گفت: این خانم را از کراچی به افغانستان و از فغانستان به امریکا بردند؛ تا سال ٢٠١٠ این موضوع مخفی بود و بعد از افشا ، او را محاکمه کردند.

نقوی ادامه داد: خانم عافیه ١٩ ساله بود که برای ادامه تحصیل به امریکا رفت و در آنجا به تحصیلات خود ادامه داد؛ او بعد از دادگاه علنی امریکا و محکوم شدن در نامه ای خطاب به مسلمانان نوشت که از این محاکمه و دفاع نکردن از من توسط مسلمانان به خدا گلایه می برم.

نقوی حقوق بشر از دید غربی ها برای بانوان را تنها کشف حجاب کردن دانست و گفت: این یعنی امنیت، کرامت و شان زنان برای آنان اهمیتی ندارد و به زنان می گویند مرز رعایت حقوق بشر و رعایت نکردن آن، داشتن و نداشتن حجاب است؛ آنها می خواهند ما را به همان بن بست هایی برسانند که خود رسیده اند پس باید شان خود را قدر بدانیم تا از این گرداب بیرون بیاییم.

 جمال حسن نماینده کشور میانمار هم در همایش بین المللی حقوق بشر اسلامی با سخنانی درباره کشتار در میانمار گفت: تنها 60 درصد کشتارها درمیانمار که در رسانه ها منعکس می شود و کشتارها بیش از این میزان است.

وی یکی از علت کشتار در میانمار را درگیری میان شیعه و سنی عنوان و اظهار کرد: تندروهای آنجا موجب ایجاد گروه هایی شده اند که دست به کشتار می زنند؛ در حالیکه همه ما شیعه ها و سنی ها در یک خانه زندگی می کنیم چرا باید درگیر مسایل جنگ باشیم.

جمال ادامه داد: این گروه جنایتکار که متاسفانه از اهل سنت هستند فراموش کردند که در مقابل غیرمسلمانان باید با شیعیان متحد شوند و اینگونه است که هم حکومت میانمار و هم اهل تسنن میانمار اقدام به کشتار شیعیان کرده اند.

وی اضافه کرد: شیعه و سنی برادر هستند و چگونه ممکن است برادری برادر دیگر را بکشد.

این فعال مدنی میانماری اظهار کرد: اوباما در طول هشت سال ریاست جمهوری دو بار به میانمار سفر کرد در حالی که هیچ یک از مقامات عالی رتبه ایران تا کنون به میانمار نرفتند و تنها یک سفیر کوچولو برای ما فرستاده اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 291181 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟