شیوه های موفقیت تحصیلی و کار دانش آموزان

 انتخاب رشته، موضوع مهمی در زندگی تحصیلی افراد است؛ چراکه با این انتخاب، نیمی از آینده شغلی ما مشخص می شود؛ بنابراین در انتخاب رشته باید با دیدی وسیع و به طور همه جانبه شرایط را در نظر گرفت. در این میان به دو حیطه کلی باید توجه کرد: اول عوامل فردی و دوم عوامل محیطی.

عوامل فردی

عوامل فردی شامل این می شود که تا چه اندازه این رشته را دوست دارید و حاضرید برای آن تلاش کنید؟ دروس اختصاصیِ مربوط به این رشته را تا چه اندازه می توانید درک کنید و نمره های شما در این دروس چند است؟ آیا بیشتر وقت خود را به مطالعه و پیشرفت در این رشته خواهید گذاشت یا فقط به علّت علاقه، این رشته را انتخاب می کنید؟ آیا استعداد تحصیل در این رشته را دارید؟ و ... برای تعیین میزان علاقه و استعداد خود پیشنهاد می کنم از تست های موجود نظیر تست رغبت سنج جان هالند استفاده کنید تا دقیقا مشخص شود حیطه متناسب با علاقه و استعداد شما کدام است؟

عوامل محیطی

درباره عوامل محیطی نیز باید به چند نکته توجه کرد. آیا این رشته بازار Store کار خوبی دارد؟ آیا شرایط خانوادگی شما به گونه ای است که بتوانید در این رشته ادامه تحصیل دهید؟ رقابت بر سر کرسی های دانشگاه در این رشته چگونه است؟ و ... به تک تک این سوالات باید به گونه ای مطلوب بیندیشید، پاسخ دهید و پس از بررسی کلی به نتیجه برسید. رشته تجربی، رشته پرطرفداری است و داوطلبان زیادی هر ساله در این رشته رقابت می کنند امّا همه آن ها موفق نمی شوند چون یا تلاش لازم را ندارند یا به رشته خاص یا دانشگاه خاصی دلبسته اند یا انگیزه دقیق خود از انتخاب این رشته را نمی دانند.

شانس موفقیت شما بالاست!

پس اول از همه باید هدف خود از انتخاب این رشته را واضح و روشن کنید. باتوجه به معدل تان، شانس موفقیت شما در این رشته بالاست؛ اما باید هر درس را به طور جداگانه هم در نظر گرفت؛ مثلا زیست، ریاضی، شیمی، فیزیک و... انتخاب رشته تجربی نیاز به اراده و پشتکار فراوان دارد و تلاش زیادی را می طلبد، اگر این شرایط رعایت شود، موفقیت شما در این رشته تضمین شده است. سوالات و نکات مبهم خود را با مشاور مدرسه مطرح و از راهنمایی ایشان نیز استفاده کنید. موفق باشید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 290651 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟