زنی 29 ساله ام و دو فرزند دارم. در گذشته زندگی نسبتا سختی داشتم. شوهرم 35 ساله است. او اجازه نمی دهد در هیچ جایی مشغول به کار شوم. شیرینی پزی را در حد عالی یاد دارم؛ خودم هم بلد نیستم چطور با دیگران رفتار و ارتباط برقرار کنم، هر جایی هم تا به حال مشغول کار شده ام یا کارم به جروبحث با کسی کشیده شده یا حرف و رفتار دیگران به من برخورده یا کارفرما عذرم را خواسته است. چه کار کنم؟

 یکی از مشکلات مربوط به شوهرتان که به شما اجازه کار بیرون از خانه  را نمی دهند و دیگری مشکل شما در برخورد با همکاران.

دلایل همسرتان را بپرسید

درباره گرفتن اجازه کار از همسرتان، می توانید با ایشان صحبت کنید و دلایلشان را برای نداشتن رضایتشان بشنوید. به طور معمول، دلایل رضایت نداشتن همسران، به وجود آمدن مشکل در تربیت فرزندان و همچنین از بین رفتن آرامش خانواده است یا این که فکر می کنند به درآمد همسر نیازی ندارند.

دلایل ایشان را بشنوید و برای آن ها راه حل پیدا کنید؛ مثلا بگویید کاری پاره وقت پیدا یا به صورت سفارشی در منزل کار می کنید تا وقت بیشتری را در کنار آن ها داشته باشید یا بگویید علاوه بر درآمد، دوست دارید از هنرتان هم استفاده کنید.

می توانید از ایشان بخواهید در بخشی از کارهای خانه و تربیت بچه ها به شما کمک کنند تا شما نیز بتوانید به سایر اهدافتان در زندگی برسید. در نهایت با توجه به تمام پیامدهای مثبت و منفی، تصمیم بگیرید که می توانید از عهده شرایط جدید بر بیایید یا خیر.

خودتان را باور کنید

درباره مشکل دوم، اولین و مهم ترین راهکار افزایش اعتماد به نفس و روحیه خودباوری در خودتان است. چون با اعتماد به نفس پایین درباره خود و زندگی تان حساس می شوید و هر اشاره ای از طرف دیگران، باعث می شود نتوانید تحمل کنید و سریع به شما بر بخورد. در نهایت هم از خود واکنش نشان دهید و جر و بحث کنید.

نقاط قوت تان را بشناسید.

سعی کنید توانمندی ها و نقاط قوت خود را بشناسید و فهرستی از آن ها تهیه کنید. با این کار انتقادهای دیگران را توهین به کل شخصیت تان تلقی نمی کنید و در عوض، آن را به یک جنبه خاص از خودتان نسبت می دهید.

توقعاتتان را کم کنید.

انتظارها و توقعتان را از دیگران کاهش دهید و سعی کنید با اعتماد نفس روی پای خود بایستید.

روابطتان را گسترش دهید. روابط اجتماعی خود را بیشتر کنید. زیرا هر چه فاصله ها بیشتر شود، نگرش منفی به دیگران نیز تقویت می شود.

مهارت های لازم را بیاموزید. سعی کنید مهارت های ارتباط موثر و جراتمندانه را یاد بگیرید (با شرکت در کلاس ها و کارگاه های آموزشی و مطالعه کتاب های مربوط). مثلا می توانید در مقابل مخاطبی که صحبت هایش شما را اذیت می کند در حالی که چهره ای آرام و بشاش به خود گرفته اید، با گفتن «ببخشید متوجه نشدم چی گفتین» از او بخواهید که صحبتش را دوباره تکرار کند. متوجه می شوید که برای بار دوم گفته هایش را اصلاح و به نحو صحیح تری آن را بیان می کند.

موقعیت را ترک کنید. در برخورد با موقعیت هایی که شما را ناراحت می کند، اول چند نفس عمیق بکشید و سپس موقعیت را ترک کنید تا هم حواستان از عصبانیت تان پرت شود و هم در آن موقعیت، حرفی نزنید که باعث جر و بحث شود.

از برخی افراد دوری کنید. سعی کنید از افرادی که اعتماد به نفس شما را پایین می آورند فاصله بگیرید یا ببینید آیا چنین فردی واقعا صلاحیت انتقاد از شما را دارد که باعث شود صحبت هایش خودباوری شما را زیر سوال ببرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 289870 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟