هشدار برای خشک شدن تالاب هامون/ بیماری های خطرناک در راه است

دکتر عیسی عزتی، کارشناس محیط زیست در این مورد گفت: تالاب هامون در گذشته دریاچه بوده و حال تبدیل به تالاب شده است. این ماجرا به افغانستان باز می گردد. این تالاب باید سالانه میزان مناسبی آب می گرفته که متاسفانه با توجه به سدی که در کشور افغانستان احداث شده، این اتفاق نیفتاده و از ورود آب جلوگیری شده است. همین عامل باعث خشکی این تالاب شده و پدیده ریزگردها را به وجود آورده و برای استان سیستان و بلوچستان مشکل ایجاد کرده است.

وی افزود: این تالاب در حال خشک شدن است. مواد میکروارگانیسم مانند باکتری ها و قارچ هایی که می توانند بیماری های خطرناکی را به همراه داشته باشند. در این محل مشاهده شده این تالاب قبلا از وضعیت خوبی برخوردار بوده و از نظر مواد غذایی برای ماهی ها و موجودات آبی بسیار غنی است. همین می تواند عامل اصلی انتقال بیماری های خطرناک باشد و ممکن است بسیاری از افراد را درگیر کند. پیش بینی می شود اگر این روند ادامه داشته باشد، ساکنان اطراف تالاب به این بیماری ها مبتلا شوند. حتی ممکن است این بیماری ها به کشورهای پاکستان و افغانستان نیز برسد.

عزتی در مورد حل این مشکل اظهار داشت: اولین قدم این است که حق ورودی آب که سهم جمهوری اسلامی ایران است را رعایت کنند که همان میزان آب که قبلا به دست ایرانیان می رسید، بازگردد. زیرا اگر این اتفاق صورت نگیرد، بارش ها هیچگونه تاثیری در احیای این تالاب نخواهد داشت. همچنین سدهایی که در کشورهای همسایه وجود دارد باید در یک زمان مشخص تخلیه شود که این کار فقط با همکاری کشورهای افغانستان و پاکستان عملی خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 280640 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟