یزد را فراموش نکنید/ درخواست کمک برای نجات یزد از خشکسالی و کم آبی

رضا ربانی، نماینده مردم استان یزد در جریان چهل و یکمین جلسه شورای عالی استان‌ها که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد با اشاره به مشکلات استان یزد و شهرستان‌های آن گفت: اصلی‌ترین موضوع استان کم‌آبی و خشک سالی است و همه شهرستان‌ها با کمبود شدید آب شرب و کشاورزی مواجه هستند. به طور مثال در سال زارعی جاری کم باران‌ترین استان کشور یزد بوده و کم باران‌ترین نقطه استان هم شهرستان ابرکوه بوده است.

وی تصریح کرد: از مسئولان وزارت نیرو و همچنین استان درخواست می‌شود در این زمینه توجه و اقدام عملی را انجام دهند چرا که توجه به کشت محصولات کم‌آب خواه و آبیاری ضرورت دارد.

نماینده استان یزد در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: همچنین از وزارت راه و شهرسازی درخواست می‌شود که به موضوع ساخت راه آهن اقتصادی یزد به شمال فارس که حدود ۲۸۰ کیلومتر است و پیشرفت آن طی هشت سال گذشته رضایت بخش نیست، سرعت ببخشند زیرا با اتمام آن فاصله ریلی استان فارس دیگر و مشهد بیش از ۳۰۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

ربانی تصریح کرد: قطعاً با ساخت راه آهن استان‌های بوشهر، خوزستان و کهگیلویه راه آنها به مشهد و حریم رضوی کاهش چشمگیری خواهد داشت.

وی افزود: هنوز اصلاح حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی در استان که مورد درخواست مردم است، انجام نشده و این در حالی است که در این زمینه درخواست مکرری صورت گرفته است و حدود ۲۰ سال است که این موضوع معطل مانده که امیدواریم اقدام لازم در این باره انجام گیرد.

نماینده استان یزد در شورای عالی استان‌ها گفت: با توجه به میراثی بودن استان یزد و اینکه سومین مقصد جهانگردان خارجی در ایران استان یزد است، مسئولین میراث فرهنگی این کشور با ایجاد زیرساخت‌های لازم همچون اسکان مناسب، ساماندهی، ترمیم آثار و تعیین و مسیر گردشگری و توجه به بیشتر به بوم گردی‌ها که چند سالی است جای خود را باز کرده است اقدام لازم را انجام و دست آنهایی که مشتاق سرمایه‌گذاری در این مسیرند را فراهم و به آنها کمک کنند.

ربانی در ادامه به اتمام و تکمیل راه بخش بهمن (ابرکوه) به بخش مروست (خاتم) اشاره کرد و گفت: با اتمام این بخش فاصله این دو شهرستان ۱۵۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت و این در حالی است که هم اکنون تردد در این مسیر با خطراتی همراه است.

وی ادامه داد: امیدوارم مسئولان جهاد کشاورزی نسبت به تغییر کاربری زمین‌هایی که در سطح استان و شهرستان ابرکوه که ده‌ها سال از خشک شدن آنها می‌گذرد اقدام لازم را انجام دهند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 279669 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟