راه‌اندازی 210 مرکز اشتغال‌زایی در سراسر کشور با هدف صیانت از زنان بهبودیافته

وزیر کشور از راه‌اندازی 210 مرکز اشتغال‌زایی درطول سال‌های اخیر برای حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر Drugs توسعه حمایت‌های اجتماعی از زنان، دختران و کودکان در معرض خطر و زنان بهبودیافته خبر داد.

 مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر عصر سه‌شنبه با حضور علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی؛ عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور؛ دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورزش؛ سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود علوی، وزیر اطلاعات و همچنین جمعی از مقامات لشگری و کشوری در وزارت کشور برگزار شد.

در ابتدای نشست سید نجیب حسینی، دبیر همایش با بیان این‌که اگر اعتیاد کنترل نشود، موجبات رکود اجتماعی را به دنبال دارد، گفت: اولین محور فعالیت ما این است که تلاش کردیم 70 درصد فعالیت‌ها به سمت شهرستان‌ها و مناطق آلوده باشد. در دومین محور، عملکرد چهارساله دولت را به تصویر کشیدیم که به معنی نفی زحمات گذشتگان نیست. سومین محور نیز این است که فرصتی به سازمان‌های مردم‌نهاد بدهیم تا در برنامه‌های اجرایی حضور بیشتری داشته باشند.

ایران در زمینه صیانت اجتماعی از معتادان بهبودیافته کشوری موفق است

در ادامه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور با بیان این‌که سازمان ملل متحد روز ۲۶ ژوئن (۵ تیر) را به عنوان روز جهانی مقابله با سوءمصرف و قاچاق Contraband غیرقانونی مواد مخدر قرار داده است، افزود: این نام‌گذاری با هدف انگیزشی فراگیر در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و تحکیم همکاری‌های جامعه جهانی جهت رویارویی با پیامدهای مخرب مواد مخدر تعیین شده است. ایران دارای بالاترین میزان کشفیات مواد مخدر در جهان است.

شعار امسال روز جهانی مبارزه با مواد مخدر به فرهنگ پیشگیری اولیه می‌پردازد

او به شعار امسال دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم Crime سازمان ملل (UNODC) اشاره کرد و گفت: شعار امسال این دفتر «اول گوش کن! گوش کردن به کودکان و جوانان گام نخست در کمک به رشد سالم و ایمن آن‌هاست»، این شعار اشاره مستقیم به ضرورت گسترش و نهادینه‌سازی فرهنگ پیشگیری اولیه از اعتیاد در کانون‌های اجتماعی هدف، به‌ویژه در محیط خانواده دارد. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در زمینه برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد، درمان و بازتوانی معتادان، جامعه‌پذیری و صیانت اجتماعی از معتادان بهبودیافته در جامعه جهانی، کشوری موفق ارزیابی می‌شود. جرایم سازمان‌یافته، صلح و امنیت انسان‌ها را در اقصی‌نقاط جهان به خطر انداخته و موجب نقض حقوق بشر شده است؛ به‌طوری که زمینه‌های لازم برای توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مدنی در جوامع بشری را در سرتاسر جهان تحت‌الشعاع قرار داده و به مخاطره انداخته است.

دولت تصویری واقعی از ابعاد آسیب‌های اجتماعی اعتیاد نشان داده است.

رحمانی‌فضلی درباره اقدامات دولت یازدهم تأکید کرد: دولت یازدهم و به‌طور اخص ستاد مبارزه با مواد مخدر طی سال‌های اخیر تلاش زیادی کرده تا وضعیت کشور در حوزه مواد مخدر به خوبی درک شود و تصویری واقعی از ابعاد و حجم آسیب‌های اجتماعی اعتیاد به منظور ایجاد حساسیت عمومی و تنویر افکار دولت‌مردان و سیاست‌گذاران جامعه در سطوح مختلف حاکمیتی، مدیریتی و اجرایی کشور، ترسیم کند تا ضمن ایجاد گفتمان اجتماعی لازم و اتخاذ رویکردی هماهنگ و منسجم، ائتلافی فراگیر و عزمی ملی برای کنترل، مهار و کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور ایجاد شود. طی دوره چهار ساله از سال ۹۲ تا ۹۵ برای انهدام بیش از ۱۱ هزار باند و گروه مواد مخدر اقدام و بیش از ۲۵۰۰ تن انواع مواد مخدر و روان‌گردان کشف شده است. همچنین به منظور کاهش ورود و دسترسی به موادمخدر و روان‌گردان‌ها نسبت به اجرای۸۸۸۰ عملیات اقدام شده است که در آن درگیری مسلحانه با قاچاقچیان داشته‌ایم.

بیش از ۸۶ هزار نفر معتاد Addicted متجاهر ساماندهی شده‌اند

وزیر کشور با اشاره به اقدامات درمانی معتادان تصریح کرد: در حوزه درمان و کاهش آسیب اعتیاد به منظور کاهش شیوع این پدیده شوم در کشور نسبت به پذیرش و درمان سالانه بیش از ۷۸۵ هزار نفر از متقاضیان اقدام شده که درمان این افراد در ۸۱۰۰ مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد انجام شده است. علاوه بر این، نسبت به ساماندهی بیش از ۸۶ هزار نفر معتاد متجاهر در ۱۷ مرکز نگهداری درمان و کاهش آسیب با توجه به موضوع ماده ۱۶ قانون Law مبارزه با مواد مخدر اقدام شده است که این رقم افزایش ۱۷۴ درصدی نسبت به دوره قبل از اقدام را نشان می‌دهد. به منظور کاهش بازگشت به اعتیاد، از ۲ هزار و ۳۶۵ سازمان مردم‌نهاد فعال حمایت کرده‌ایم و آموزش‌های فنی حرفه‌ای به بیش از ۱۵۵ هزار معتاد بهبودیافته، ارایه شده است که این رقم نیز افزایش ۱۴۳ درصدی نسبت به دوره قبل را نشان می‌دهد.

حمایت از زنان بهبودیافته

او با اشاره به حمایت‌هایی که از زنان بهبودیافته شده است، افزود: همچنین از زنان بهبودیافته صیانت شده است و در این حوزه برای توسعه حمایت‌های اجتماعی از زنان، دختران و کودکان در معرض خطر، ۲۱۰ مرکز اشتغال‌زایی در سراسر کشور راه‌اندازی شد. از مهم‌ترین نتایج اجتماعی‌شدن مبارزه با مواد مخدر در کشور، افزایش حساسیت،‌ دغدغه و ایجاد تحرک و نقش‌آفرینی در مسؤولان لایه‌های مختلف امر مبارزه و سطوح ملی و استانی و نیز محلی از قبیل سیاست‌گذاران، مسؤولان اجرایی وزارتخانه‌ها، استانداران، ‌فرمانداران، ‌نخبگان، گروه‌های مرجع و آحاد جامعه و ارتقای سطح تعامل و همکاری‌های بین‌بخشی است.

باید اهتمام بیشتری در زمینه مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر داشته باشیم.

در ادامه علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در بین جرایم سازمان‌یافته کثیف‌ترین نوع آن، قاچاق مواد مخدر است، ادامه داد: قاچاق در زمینه‌های مختلف صرفاً لطمه اقتصادی می‌زند اما قاچاق مواد مخدر انسان‌ها را از درون از بین می‌برد و لذا قاچاق مواد مخدر و اعتیاد پدیده‌ای پلشت برای جامعه است. به همین میزان باید هم حکمرانان چه در سیاست‌گذاری و چه در اجرا و هم اندیشمندان، متفکران و کسانی که حرفشان در جامعه طنین‌انداز است، اهتمام بیشتری داشته باشند.

اراده بین‌المللی برای مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد

او با بیان این‌که نگاه آماری نشان می‌دهد که حرکت‌های مثبتی انجام شده است، افزود: مسأله قاچاق وجوه مختلف خرسندکننده و ناراحت‌کننده دارد. از بعد افزایش تولید مواد مخدر و تنوع انواع آن، کاملاً نگران‌کننده است. در همسایگی ما کشوری است که معدن تولید مواد مخدر است. از سال 2001 آمریکایی‌ها با دو هدف مبارزه با تروریست Terrorist و مبارزه با تولید مواد مخدر به افغانستان آمده‌اند اما آمارها نشان می‌دهد نه تنها تولید کاهش نیافته بلکه افزایش هم داشته است. همچنین لابراتوارهای افغانستان گسترش یافته است؛ مگر ناتو آن‌جا مستقر نشده است؟ چطور نتوانسته آن را کنترل کند یا حداقل سیر نزولی به آن دهد؟ فرودگاه‌های بکران، قندهار و کابل در اختیار ناتو است اما ترانزیت هوایی مواد مخدر انجام می‌شود. در واقع اراده بین‌المللی برای مبارزه با مواد مخدر ایجاد نشده است.

ایران سپری در برابر هجوم مواد مخدر است

رییس مجلس شورای اسلامی از نگرانی مسؤولان کشور افغانستان خبر داد و گفت: منبع تغذیه مالی تروریست‌ها کشت مواد افیونی است. پس باید حساسیت‌ها بیشتر شود. ایران در این زمینه بسیار فداکاری کرد. ما سپر قرار گرفتیم در برابر هجوم مواد مخدر که به سمت کشورهای دیگر می‌رود. چرا کمک درستی نمی‌شود تا مرزها کنترل شود؟ چرا در مورد افغانستان کشت جایگزین به‌طور جدی دنبال نمی‌شود؟ اگر کشورهای دیگر دغدغه‌ای ندارند، برای خود فکری کنند. قرار نیست همه هزینه را ایران دهد. تأکید می‌کنم ایران به خاطر وجدان و مسؤولیت دینی در این مبارزه جدی است اما حق هم دارد.

در ایران برای مبارزه با مواد مخدر عزم اجتماعی به‌وجود آمده است

لاریجانی با اشاره به وجوه امیدوارکننده آمارهای ارایه‌شده تصریح کرد: در ایران برای مبارزه با مواد مخدر عزم اجتماعی به‌وجود آمده است. در مجلس نیز در قانون برنامه ششم توسعه به این موضوع توجه شده و هر ساله بودجه مناسبی برای آن در نظر گرفته می‌شود. فعالیت در این حوزه‌ها هرچه اجتماعی‌تر باشد، مؤثرتر است. این‌که هنرمندان و افراد فرهیخته احساس مسؤولیت می‌کنند، امیدوارکننده است. البته این موضوع بستر اعتماد عمومی را هم نیاز دارد.

رادیو و تلویزیون باید کارهای جذاب‌تری تولید کنند

او خطاب به وزرای حاضر در سالن گفت: وزرا باید در زمینه پیشگیری تلاش کنند. رادیو و تلویزیون هم باید کارهای جذاب‌تری تولید و رسانه های گروهی اهتمام‌شان را بیشتر کنند. همچنین در مدارس باید روشنگری لازم فراهم شود. حضور مسؤولان و نمایندگان مجلس در این‌گونه برنامه‌ها نشان می‌دهد که همه بسیج شده‌اند تا در زمینه‌های پیشگیری و مبارزه با باندهای قاچاق تلاش جدی داشته باشند.

ستاد مبارزه با مواد مخدر کارنامه قابل قبولی دارد

رییس قوه مقننه درباره فعالیت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: فکر می‌کنم ستاد مبارزه با مواد مخدر کارنامه قابل قبولی دارد و با این کارنامه اهتمام به وجه پیشگیری را در اولویت قرار می‌دهد؛ آن هم وجوهی که می‌تواند گستره اجتماعی داشته باشد. حتماً مجلس هم به این رویکرد توجه می‌کند و آسیب‌های اجتماعی که ذیل آن مواد مخدر هم قرار دارد از جمله موضوعاتی است که در دستور کار امسال مجلس قرار دارد. بحث تجدیدنظر در قانون مواد مخدر مطرح شده؛ هم در نحوه جرایم و مجازات آن و هم رویکردی که در این زمینه وجود دارد. کسانی که در ستاد تلاش می‌کنند به نحو علمی پیشنهادات خود را تدوین کرده و ارایه دهند؛ چراکه فصل آن در مجلس الان است. در برنامه ششم در چند ماده به این موضوع توجه خاص شده است.

در حین برگزاری مراسم ١٦٠ تن انواع مواد مخدر معدوم شد که امحای این مواد به صورت مستقیم به نمایش درآمد. همچنین در پایان همایش از خانواده شهدای این عرصه تجلیل شد و از انوشیروان محسنی‌بندپی، رییس سازمان بهزیستی کشور به‌عنوان دستگاه برتر همکار با ستاد مبارزه با مخدر نیز تقدیر به‌عمل آمد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 279495 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟