بازدید شرکت کنندگان کنفرانس مقابله با گرد و غبار از طرح های بیابانزدایی کاشان

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهاندر بازدید متخصصان و نمایندگان حاضر در اجلاس بین‌المللی گرد و غبار از اکوکمپ کویری متین‌آباد با بیان اینکه یک سوم اصفهان مناطق بیابانی است، اقدامات مقابله با بیابان‌زایی و مهار کانون‌های گرد و غبار در این استان را برشمرد.

شاملی اظهار کرد:۴۰ سال پیش مردم استان اصفهان به خاطر طوفان‌های شن دچار مشکلات بسیار شدند. قنات‌ها بر اثر طوفان‌ها پر شد. اگر این وضعیت ادامه می‌یافت یک سوم اصفهان بدون سکنه می‌شد و مردم دست به مهاجرت می‌زدند چون شرایط زندگی برای آنها ممکن نبود.

وی افزود: از همان زمان، کنترل مناطق بیابانی در استان اصفهان آغاز شد. طی چند عملیات یک میلیون هکتار زمین بذرکاری و ۳۰۰ هزار هکتار نهال‌کاری شد همچنین در تپه‌های شنی، مالچ پاشی و ایجاد بادشکن غیر زنده صورت گرفت. مناطق بیابانی استان اصفهان شناسایی شد که به ۱۷ میلیون هکتار می‌رسید و برای کاشت بذر و نهال از گونه‌های خاصی انتخاب شد.

شاملی با تاکید بر اینکه در حال حاضر اقدامات بیابان‌زدایی در استان اصفهان نتایج خوبی داشته است،اظهار کرد: ۸۰۰ کیلومتر جاده شهری در اصفهان در معرض طوفان بود که در حال حاضر بر اثر اقدامات بیابان‌زدایی از طوفان‌ها در امان هستند. همچنین ۲۲۰ کیلومتر راه آهن اصفهان به تهران در معرض طوفان‌های شن بود و هر روز باید شن‌ها را از راه آهن تخلیه می‌کردند که این مشکل برطرف شده است.

وی افزود: ۲۰ میلیون نفر در اطراف منطقه بیابانی اصفهان زندگی می‌کردند که در معرض طوفان‌های گرد و غبار بودند. ولی الان زندگی آنها امن شده است.افزون بر این ۳۸ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغات پسته در معرض طوفان بود که در حال حاضر به خاطر اقدامات بیابان زدایی مشکلی ندارد. ۲۰۰ روستا نیز از طوفان شن در امان هستند.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان تاکید کرد: امروز دیگر مدفون شدن قنوات، زراعت‌ها و روستاها را نداریم حتی در بخش‌های جنگل‌کاری شده،حیات وحش به منطقه بازگشته و شرایط خوبی حاکم است.

شاملی با اشاره به اینکه ۱۰ کمپ اکوتوریسم در سطح استان اصفهان راه اندازی شده است،گفت: همین تعداد هم درخواست راه‌اندازی کمپ اکوتوریسم داده‌اند. شترسواری، رصد ستاره‌ها و اقامت در این اکوکمپ‌ها صورت می‌گیرد همچنین گردشگران می‌توانند از طبیعت کویر لذت ببرند.

شاملی در پایان اظهار کرد: با رونق اکوتوریسم در منطقه مردم محلی می‌توانند صنایع دستی و غذاهای تولیدی خود را به فروش برسانند.

کاهش بیکاری و افزایش تولید نتیجه اجرای پروژه‌ بیابان‌زدایی

فرماندار آران و بیدگل با اشاره به نتایج اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی اجرای پروژه‌های بیابان‌زدایی در این شهرستان اظهار کرد: افزایش جمعیت، کاهش نرخ بیکاری، افزایش واحدهای تولیدی و حضور چشمگیر گردشگران دستاوردهای اجرای پروژه‌های بیابان‌زدایی است.

ابوالفضل معینی نژاد فرماندار آران و بیدگل در بازدید از پروژه‌های بیابان‌زدایی این شهرستان اظهار کرد: شهرستان آران و بیگدل ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۴ شهر و ۱۱ روستا دارد و در ۲۰ کیلومتری شمال اصفهان و ۲۲۰ کیلومتری جنوب تهران واقع است.

وی افزود: آران و بیگدل ۶۰۰ هزار هکتار عرصه بیابانی و کویری دارد که ۱۰۶ هزار هکتار کانون فرسایش بادی و ۱۱۰ هزار هکتار نوار ریگ بلند دارد.

فرماندار آران و بیگدل با اشاره به اینکه کاهش بارش و خشکسالی شرایط اقلیمی این شهرستان را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: علی‌رغم این شرایط سخت و اقلیم شکننده به همت سازمان جنگل‌ها در چهاردهه گذشته با اجرای انواع پروژه‌های مقابله با گرد و غبار مثل بذرپاشی، نهال‌کاری و احداث بادشکن در زمینه تثبیت عرصه‌های بیابانی اقدام کرده‌ایم.

معینی‌نژاد افزود: ماحصل زحمات و تلاش‌ها وجود ۱۲۰ هزار هکتار تاغزار است که در برابر انواع بادها و طوفان‌ها منطقه را حفظ می‌کند.

وی با بیان اینکه اقدامات اجرایی در زمینه بیابان‌زدایی در آران و بیدگل در چند شاخص قابل مشاهده است، گفت: با اینکه در برخی نقاط کشور شاهد کوچ اجباری مردم از مناطق شهری و روستایی بر اثر وقوع طوفان‌های گرد و غبار هستیم ولی جمعیت آران و بیدگل افزایش یافته است.

فرماندار آران و بیدگل با اشاره به اینکه کاهش نرخ بیکاری در آران و بیدگل یکی از نتایج اجرای پروژه‌های بیابان‌زدایی است،اظهارکرد: نرخ بیکاری در این شهرستان ۴ درصد است و پایین‌ترین نرخ بیکاری در استان اصفهان و کل کشور را داریم همچنین بیش از ۱۰ درصد واحدهای تولیدی اصفهان در این شهرستان مستقر هستند که نشانه اطمینان به سرمایه‌گذاری در آران و بیدگل است.

معینی‌نژاد در ادامه اظهار کرد: حضور گردشگران داخلی و خارجی در این شهرستان یکی از نتایج اجرای پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی است.

فرماندار آران و بیدگل تاکید کرد: ما آمادگی داریم که تجربیاتچهار۴ دهه گذشته را که توسط مدیران و کارشناسان منابع طبیعی کسب شده به سایر کشورها و مناطق در قالب تبادل تجربیات ارائه دهیم.

کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار روز گذشته با حضور ۴۳ کشور آغاز شد. امروز۱۳ تیرماه - مصادف با روز دوم اجلاس مقابله با گرد و غبار- تعدادی از نمایندگان و کارشناسان کشورها از طرح‌های مقابله با بیابان‌زدایی شهرستان آران و بیگدل بازدید کردند. این بازدید به منظور آشنایی با اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مهار کانون‌های گرد و غبار انجام شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 279119 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟