شوهرم نمی گذارد از خانه بیرون بروم

برای دادن پاسخ دقیق به پرسش شما، به اطلاعات بیشتری درباره این موضوع نیاز داریم. اینکه این مشکل از چه زمانی آغاز شده است؟ آیا از ابتدای ازدواجتان این مسئله گریبانگیر شما بوده است و از رفتار ایشان آگاه بوده‌اید یا رفته‌رفته و پس از رویدادی خاص این رفتار شکل گرفته‌است؟ رابطه شما با همسرتان به‌طورکلی و شیوه برخورد ایشان با دیگر نیازها و حقوقتان هم اطلاعاتی است که برای پاسخ دادن به این پرسش ضروری است؛ بنابراین توجه کنید توصیه‌هایی که در ادامه مطرح می‌شود به صورت کلی به پرسش شما می‌پردازد.

مطرح‌کردن نیازها به صورت موثر

به خاطر داشته‌باشید که در هر رابطه‌ای نیاز است همسران درباره نیازها و علایق‌شان با یکدیگر سخن بگویند و یکدیگر را با خواسته‌های خود آشناسازند. گاهی حتی لازم است این توافق در رابطه با مسائل بنیادی هم انجام شود. در این‌جا شما را با شیوه موثر درخواست‌کردن آشنا می‌سازم:

انسان‌ها به‌طورمعمول به سه صورت در رابطه با نیازهایشان و برآورده‌ساختن آن با دیگران برخورد می‌کنند. پرخاشگرانه، منفعلانه و جراتمندانه. بیان پرخاشگرانه نیازها به‌طورمعمول با هدف ارضای نیازها یا ابراز عقاید خود، بدون درنظرگرفتن هزینه‌ای که ممکن است برای دیگران داشته‌باشد، صورت می‌گیرد.

شیوه منفعلانه هم عکس شیوه پرخاشگرانه است. مشخصه این رفتار توجه بیش از حد به نیازها و عقاید دیگران و کتمان نیازها و عقاید خود در رابطه با دیگران است. این بیش‌توجهی به خواسته‌های دیگران بیشتر ناشی از راهبردی برای اجتناب از ایجاد تعارض با دیگران در پیش گرفته می‌شود. چنین فردی پس از مدتی با احساس افسردگی و سرخوردگی روبه رو می‌شود. هر دو روش مذکور امکان ارتباط سالم را مختل می‌سازد.

روش صحیح در مطرح‌ساختن نیازها شیوه تعاملی جراتمندانه است. در این روش نیازها و عقاید فرد با صداقت و صراحت ابراز می‌شود و به طرف مقابل هم اجازه داده می‌شود تا در صورت داشتن عقاید مخالف دلایل خود را مطرح سازد. ویژگی مهم درخواست معقولانه نحوه بیان درخواست‌تان است. ابتدا از جملاتی استفاده کنید که مضرات ادامه یافتن رفتار کنونی را بیان می‌کند، سپس درخواست تغییر رفتار را مطرح و رفتار جایگزین را پیشنهاد کنید و پیامدهای مثبت آن را برشمارید.

توجه کنید این شیوه را در فضایی از آرامش امتحان کنید تا همسرتان هم تمایل بیشتری به پذیرش سخنان شما داشته‌باشد. می‌توانید در ابتدا این شیوه را درباره مسائلی که مشکل کمتری در رابطه با آن وجود دارد یا با دیگر افراد امتحان کنید. در صورتی‌که در ایشان رفتارهای پرخاشگرانه و تکانشی سراغ دارید، از امتحان این شیوه به تنهایی و بدون نظارت یک خانواده درمانگر اجتناب و برای مشاوره به روان شناس یا خانواده درمانگر مراجعه کنید تا با بررسی دقیق مسائلی که در ابتدای پاسخ مطرح کرده‌ام، کمک موثری دریافت کنید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 278696 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟