فیلم هراس آور از فرسایش خندقی در سیستان و بلوچستان /در منطقه سیل‌زده پیر سهراب

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،فرسایش خندقی در برخی مناطق کشور سرعت گرفته است.در این نوع فرسایش سیلاب‌ عمق و عرض شیارهای ایجاد شده در زمین را افزایش می‌دهد و سبب تخریب زمین، منازل مسکونی و جاده‌ها می‌شود.بیشتر استان‌های کشور شاهد پدیده فرونشست زمین است.

حال با وقوع سیل در سیستان و بلوچستان ،نمایی جدید از فرسایش خندقی در منطقه عورکی بخش پیر سهراب خود را نشان داده است.

فرسایش خندقی از جمله انواع فرسایش آبی و تشدید شونده است که رخداد و گسترش آن موجب تغییرات بارز در منظر زمین و پسرفت اراضی و تخریب محیط زیست می شود.

فرسایش خندقی در منطقه سیل زده دشتیاری

فرسایش خندقی از اشکال بسیار خطرناک فرسایش آبی است که در بعضی موارد باعث ایجاد کانال های با طول، عرض و عمق زیاد می شود.

بر اساس تحقیقات شادی سادات باقرمنش - کارشناسی ژئودزی و مهدی معتق - استاد مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان و دانشگاه هانوفر در منطقه دشت دشتیاری ، حاصلخیزترین و وسیعترین دشت منطقه چابهار با وسعت 645.31 کیلومترمربع، واقع در شهرستان چابهار، استان سیستان و بلوچستان مشخص شد که فرسایش خندقی نه تنها این استان را درگیر کرده است که  یکی از مشکلات بزرگ مردم منطقه به شمار می رود.

نتیجه تحقیق این محققان اعلام می کند که  فرسایش خندقی با ابعادی وسیع در حال تخریب زمین های زراعی و مراتع منطقه است. درست شبیه آنچه در تصویری که امروز از منطقه عورکی بخش پیر سهراب گرفته مشاهده می شود.

با توجه به مطالعات انجام شده، عامل اصلی فرونشست در این منطقه وجود روان آب های سطحی ایجاد شده از حوزه های بالادست است و  منطقه به طور پیوسته در حال فرونشست است.

خبرنگار: آزاده مختاری

کدخبر: 978168 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟