آیا استفاده نکردن روزانه از نخ دندان مضر است؟

وجود دندان ها به ما در تجزیه و خوردن غذا کمک می کند. پس، به دلیل رژیم غذایی ما باید هر روز یکبار نخ دندان استفاده کنیم. اگر نخ دندان استفاده نکنید، غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات های نشاسته ای باعث ایجاد حفره در دندان ها و بیماری لثه می شوند، زیرا مسواک زدن هرگونه شکاف در دندان ها را پاک نمی کند.

هنگامی که این مواد غذایی از قسمت های دندان پاک نشده باشند، باعث ایجاد بیماری در دهان و از بین رفتن دندان ها و لثه ها می شوند. این ضایعات مواد غذایی با بزاق دهان ترکیب می شوند و باعث ایجاد باکتری های پلاک می شوند و دندان های شما را احاطه می کنند. این باکتری های پلاک، همراه با دیگر مشکلات دندانی علت ایجاد حفره دندان و التهاب لثه و حتی ریزش استخوان فک یا دندان می شوند. نخ دندان برای از بین بردن پلاک بهتر از مسواک است، زیرا نخ در واقع به بین دندان های شما نفوذ می کند.

بدترین چیزی که ممکن است رخ دهد چیست؟

میزان بد بودن استفاده نکردن از نخ دندان بستگی به این دارد که چقدر دندان هایتان را تمیز می کنید، اما نخ دندان نکشیدن ارزش آن را ندارد که سلامت دهان خود را به خطر بیاندازید. محتمل ترین سناریو برای شخصی که هر روز نخ دندان نکشد، داشتن لثه مزمن و حفره های دندانی بیشتر نسبت به کسی است که روزانه نخ دندان استفاده می کند. اگر این حفره ها را درمان نکنید، به درمان ریشه، کانال دندان یا کشیدن دندان های متعدد منجر می شود. همچنین ممکن است در میکروبیوم دهان خود تنفس بد و عدم تعادل داشته باشید. اگر همه این چیزها شما را متقاعد به استفاده از نخ دندن نمی کند، این را بدانید: بدترین سناریو پس از گذشت چندین دهه از این روند یا حتی کمتر، از دست دادن دندان ها و حفره های بزرگ، بیماری های اماس و التهاب پیشرفته لثه با رکود لثه دردناک و شرایطی با خطر بسیار بیشتر مانند التهاب مزمن، آلزایمر و دیابت است.

آیا روش دیگری برای تمیز و سالم نگه داشتن دندان ها وجود دارد؟

پاسخ به شدت منفی است. اما اگر نمی توانید نخ دندان بکشید، واترپیک(دستگاه تمیز کننده جرم بین دندان) بهترین انتخاب بعدی است، اما چندان مناسب نیست. با این وجود برخی مطالعات وجود دارد که نشان می دهد استفاده از هر دو این موارد یعنی واترپیک و نخ دندان، تأثیری بیشتری از نخ دندان معمولی ندارد.

با این حال، دانشمندان توصیه می کنند که از نخ دندان معمولی استفاده کنید و از نخ دندان های آبی به عنوان یک مکمل جایگزین استفاده کنید و نباید آن را جایگزین نخ دندان معمولی کنید. استفاده از نخ دندان دو تا سه بار در روز با نخ موم شده توصیه می شود. مطمئن شوید که همه قسمت ها را نخ می کشید، قسمت های پایینی زیر لثه ، در حقیقت با نخ دندان اطراف دندان ها یک تشکیل بدهید. اگربا نخ کشیدن زیر لثه صدمه ببیند، این بدان معنا است که شما به اندازه کافی نخ دندان استفاده نمی کنید برای همین در کشیدن ان تبحر لازم را ندارید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 496767 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟