خداکرمی : تصمیم های نامناسب ستادمبارزه با کرونا عامل شیوع کووید19 / کمتر از 3 درصد کرونایی ها مسافر مترو یا اتوبوس هستند

با قرمز شدن مجدد وضعیت همه گیری کرونا در تهران مجددا بسیاری از مردم و کارشناسان بهداشتی کشور نسبت به شلوغی قطارهای مترو و اتوبوس های پایتخت انتقاد می کنند و برخی افراد خواهان لغو طرح های ترافیکی پایتخت برای کاهش ازدحام در ناوگان حمل و نقل عمومی جهت کنترل شیوع کووید 19 هستند.

نظرات متناقض درباره ارتباط شلوغی مترو و اتوبوس با شیوع کرونا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از زمانی که تهران وارد وضعیت نارنجی کرونایی شد، مانند سال گذشته دوباره حرف و حدیث هایی درباره نقش ازدحام مردم در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت در گسترش کووید 19 و لزوم لغو مجدد طرح های ترافیکی پایتخت از سوی بسیاری از مردم و کارشناسان مطرح شد. وقتی هم که تهران وارد شرایط قرمز شد، این بحث ها بیش از پیش بالا گرفت و بسیاری از کاربران فضای مجازی با انتشار تصاویری از شلوغی مترو و اتوبوس در ایام پس از پایان تعطیلات نسبت به این وضعیت اعتراض کردند.

دو روز پیش هم علیرضا وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت در توئیتر در همین راستا با کنایه به بعضی مسئولان مدیریت شهری تهران نوشت: «بحران و قرمز شدن تهران هم مانع لغو طرح ترافیک نشد و ظاهرا این طرح تا شرایط سیاه کرونایی هم ادامه دارد. البته برخی مسئولان (غیربهداشتی) معتقدند طرح ترافیک تاثیری در شلوغی مترو ندارد و شلوغی مترو و اتوبوس هم تاثیر چندانی در گسترش و شیوع کرونا ندارد.»

در این میان اما ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران معتقد است با وجود این که در شرایط پیک شدید کرونا تعطیلی مترو کار مفیدی است، اما ارتباط دادن شیوع کرونا به شلوغی ناوگان حمل و نقل عمومی دادن آدرس اشتباه است. وی در این رابطه در گفت و گو با رکنا تصریح کرد: این که هر وقت پیک تازه ای از کرونا آغاز می شود، مردم و رسانه ها گمان کنند که مشکل از لغو نشدن طرح ترافیک یا ازدحام مترو و اتوبوس است، صحیح نیست. زیرا مستندات علمی و مطالعات انجام شده خلاف این موضوع را ثابت می کند.

وی افزود: در ایام نوروز حدود 15 روز مترو ازدحامی نداشت و طرح ترافیک هم اجرا نمی شد، از طرفی در شهرهای مختلف خوزستان و سایر شهر های کوچک و بزرگ کشور که یک ماه است وضعیت قرمز حاکم است، نه مترو دارند و نه طرح ترافیک اجرا می شود، بنابراین اظهار نظر ما باید بر اساس پژوهش ها و مطالعات متقن باشد.

خداکرمی ادامه داد: از طرفی وقتی شهرداری نتوانسته به دلیل تحریم ها و بلوکه شدن منابع ارزی ایران در خارج از کشور قطارهای مورد نیاز متروی تهران را تامین کند؛ قاعدتا شاهد ازدحام در مترو خواهیم بود، بخصوص که وقتی شهر تعطیل نیست، بدیهی است که وسایل حمل و نقل عمومی هم باید به شهروندان سرویس بدهد و تعطیل پذیر نیست، البته محدودیت یا تعطیل شدن خطوط اتوبوسرانی یا مترو و حتی لغو طرح ترافیک به عهده شورا یا شهرداری نیست، شهرداری مجری اجرای قوانین در این حوزه است.

کمتر از 3 درصد کرونایی ها مسافر مترو یا اتوبوس هستند

رئیس کمیته سلامت شورای شهر پایتخت به پژوهش سال گذشته مرکز مطالعات شهرداری تهران که هنوز ادامه دارد در این خصوص اشاره کرد و گفت: در میان نمونه های بررسی شده در این پژوهش فقط 2.6 درصد از افرادی که به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری بودند، اعلام کردند که در دو هفته قبل از بستری از اتوبوس یا مترو استفاده کرده بودند. در عوض 48.5 درصد از این افراد اعلام کردند که در دو هفته پیش از بستری در مهمانی، تجمع ها یا مراسم ترحیم حضور داشتند و اینکه به مدت طولانی در یک فضای سربسته مثل محیط کار حاضر بودند.

وی با تاکید بر این که قطارهای مترو در شهرهایی مثل لندن، پاریس و نیویورک از متروی تهران نیز شلوغ تر است، ادامه داد: در مرور مطالعات انجام شده بین المللی آمده است که اساسا در کشورهای مختلف جهان، وسایل حمل و نقل عمومی رتبه 13 مکان های پرخطر از نظر ارتباط با شیوع کرونا را دارند. بنابراین ما برای پیشگیری از شیوع این ویروس باید ابتدا سراغ 12 مکانی که خطر بیشتری در آنها وجود دارد، برویم. ضمن اینکه شورای شهر تهران همواره بر تعطیلی و محدودیت های هدفمند از جمله تعطیلی ادارات و وسایل حمل و نقل عمومی تاکید داشته است.

خداکرمی تصریح کرد: براساس نتایج مطالعه مرکز تحقیقات شهرداری تهران، ما نباید تمرکزمان را روی موضوعاتی مانند لغو طرح ترافیک بگذاریم، زیرا این کار چه انجام شود و چه انجام نشود، کمک مهمی به کنترل انتشار ویروس کرونا نخواهد کرد و مشکل را باید در محل های دیگری جست و جو کرد؛ ضمن اینکه لغو طرح ترافیک از عهده شهرداری خارج و نیاز به تصویب شورای عالی ترافیک دارد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد: برای جلوگیری از شیوع کرونا راهکار اصلی این است که بتوانیم قرنطینه شدن افراد مثبت را کنترل کنیم و تمرکز بر مبتلایان و محل ها و مناطق آلوده باشد. زیرا مطالعه شهرداری نشان داد که 54 درصد افراد مبتلا در سطح شهر تردد می کنند، به محیط کار خود می روند، در تجمعات حضور می یابند و مانند آنچه در نوروز با شدت بیشتری اتفاق افتاد به مسافرت بین شهری و دید و بازدید می روند، مشکل اصلی این است که ما افراد مثبت را حمایت و راهنمایی نمی کنیم.

واکسیناسیون مهم تر از کاهش ازدحام در حمل و نقل عمومی

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران واکسیناسیون عمومی شهروندان را موضوعی بسیار مهمتر از کاهش ازدحام حمل و نقل عمومی در کاهش شیوع کرونا توصیف کرد و گفت: ما چاره ای نداریم جز این که هرچه سریع تر واکسیناسیون عمومی علیه کرونا را به سرانجام برسانیم، چراکه براساس گزارش هفته گذشته سازمان بهداشت جهانی، دریافت واکسن کرونا می تواند 100 درصد از مرگ ناشی از کرونا جلوگیری کند و به طور متوسط تا 91 درصد احتمال ابتلا به این ویروس را کاهش دهد.

وی بر این اساس تاکید کرد: اگر می خواهیم از مرگ ناشی از کرونا جلوگیری کنیم، هرچه سریع تر باید واکسن کافی تهیه و واکسیناسیون عمومی را آغاز شود و تا پیش از آماده شدن واکسن های ایرانی، باید به سرعت موانع خرید واکسیناسیون رفع شود؛ زیرا اکنون کشورهایی بر این ویروس چیره شده اند که واکسیناسیون را در سطح مطلوبی انجام داده اند.

نگران مهمانی ها و مراسم مناسبتی باشیم، نه شلوغی مترو

خداکرمی در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان این که در صورت استفاده از دو ماسک در مترو و اتوبوس جای نگرانی نیست، عنوان کرد: نتایج آزمایش ها نشان داده است که حضور در مکان سربسته ای که بیش از نیم ساعت طول بکشد، امکان ابتلا به کرونا را بالا می برد. ولی با توجه به این که عمدتا سفرهای مردم با وسایل حمل و نقل عمومی کمتر از این زمان طول می کشد، اگر همه مسافران از ماسک استفاده کنند، نباید نگران ابتلا به کرونا در این وسایل بود.

وی در ادامه تاکید کرد: ما به جای نگرانی از حضور در مترو و اتوبوس می باید نگران سفرهای بین شهری و حضور در مهمانی، دورهمی و مراسم گوناگون باشیم؛ چراکه تحقیقات ثابت کرده است که حضور در این محیط های سربسته بخصوص خوردن و آشامیدن و با صدای بلند صحبت کردن افراد مبتلا احتمال شیوع کرونا را بسیار بالا می برد.

نقش منفی ستاد ملی در شیوع گسترده کرونا

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران البته تعلل در تصمیم گیری و تصمیم های نامناسب ستاد ملی مبارزه با کرونا را نیز در شیوع این ویروس بسیار موثر دانست و گفت: متاسفانه تماس مسئولان این ستاد با بدنه کارشناسی و متخصصان بهداشتی تقریبا اندک به نظر می رسد و تصمیم گیری های این ستاد نیز با تاخیر و پشت درهای بسته انجام می شود. همچنین مداخله های بیرونی در تصمیمات وزارت بهداشت یا بی توجهی به توصیه های وزارت بهداشت و ستاد کرونای تهران نیز در سیاست های مدیریت کنترل کرونا احساس می شود. ضمن اینکه نماینده ای از سازمان نظام پزشکی کشور یا شهردار پایتخت در ستاد ملی حضور ندارد و ستاد تهران هم فریادش به جایی نمی رسد.

خداکرمی در ادامه با تاکید بر لزوم مراجعه به مطالعات کارشناسی در اتخاذ تصمیم ها گفت: اگر ما براساس مستندات همین مطالعه شهرداری و تجربه های منتشر شده جهانی عمل کنیم و از مردم هم حمایت های لازم را انجام دهیم و به جای مقصر جلوه دادن مردم، آنها را تا حد امکان برای درعایت پروتکل ها تشویق کنیم، گسترش کرونا تا حد زیادی قابل کنترل خواهد شد؛ چراکه آحاد جامعه کمترین تقصیر را در زمینه انتشار کووید 19 دارند، بلکه مدیریت نادرست، عادی پنداری، تناقضات کلامی و اجرایی، تعلل و تاخیر های ما در تصمیم گیری است که بر رفتار شهروندان و در نتیجه در شیوع کرونا موثر بوده است.

تحریم ها؛ عامل توقف خرید مترو و اتوبوس

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که کمبود مترو و اتوبوس در کنار فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی از ایام پیش از شیوع کرونا تا کنون، تاثیر بسیار مهمی در ازدحام وسایل حمل و نقل عمومی پایتخت داشته است، به نحوی که با وجود این که شهرداری تهران در سال گذشته تولید واگن ساخت داخل را به مرحله بهره برداری رساند، اما روز یکشنبه 15 فروردین، فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران در گفت و گو با رکنا اذعان کرد که در دوران شیوع کووید 19 در کشورمان حتی یک رام به قطارهای مترو اضافه نشده است.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران ضمن اشاره به همین مساله درباره علت عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت در سال گذشته توضیح داد: مشکل اصلی در این زمینه به تحریم ها بازمی‌گردد، چراکه اساسا این کار به سرمایه گذاری خارجی یا باز بودن تبادلات بانکی بین المللی احتیاج دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: کشور نیاز به منابع و سرمایه گذاری های خارجی دارد و تنها راه حل سریع این مشکل، تصویب FTAFو رفع تحریم هاست که می تواند گره گشا باشد، در غیر این صورت مترو و حمل و نقل عمومی روزهای خوبی در پیش نخواهند داشت، اگر همچنان در تصویب لایحه تعلل شود و تحریم ها هم ادامه یابد، شهرداری چطور می تواند ناوگان حمل و نقل عمومی را نوسازی کند یا تعداد قطارهای مترو و اتوبوس ها را افزایش دهد؟

خداکرمی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تامین مبلغ مورد نیاز برای خرید قطار و اتوبوس به تعداد کافی از منابع مالی داخلی شهرداری تهران وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: منابع مالی مورد نیاز شهرداری در سال های اخیر تامین نشده است و حتی اگر این منابع تخصیص یابد، بازهم چون ارتباط ما با بازارهای جهانی قطع است، بنابراین نمی تواند اقدام به خرید مترو و اتوبوس کند؛ در این میان حتی شهرداری به دلیل تحریم ها نمی تواند قطارهای مورد نیاز متروی تهران را براساس قرارداری که در سال های گذشته، با یک شرکت چینی به امضا رسانده بود، تامین کند؛ زیرا بخش زیادی از پول های ما در خود چین بلوکه شده است.

شهرداری از بودجه کرونا یک یورو هم نگرفته

این عضو شورای شهران در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مصوبه شورای شهر تهران برای افزایش 25 درصدی کرایه مترو و اتوبوس و رشد 35 درصدی کرایه تاکسی در سال 1400 نیز توضیح داد: تمام تلاش ما این است که شهروندان از مصوبات شورا کمترین فشار را متحمل شوند، اما باید توجه داشت که شهرداری تهران در دوران همه گیری کرونا هیچ کمکی از دولت دریافت نکرده و حتی از منابع تخصیص یافته صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا نیز یک یورو به شهرداری نرسیده است.

وی ادامه داد: ضمن این که شهرداری بدهی های انباشته ای دارد و توانسته است بخشی از بدهی های گذشته را پرداخت و 4 سال را نیز بدون ایجاد بدهی جدید پشت سر بگذارد و از طرفی طلب های قبلی خود از دولت را نیز دریافت نکرده است. اداره کلان شهر تهران با وجود تورم بالا و وضعیت درآمد ها، هزینه سنگینی دارد و همه این ها دست به دست هم می دهد تا شورا مجبور باشد برای ارایه خدمات بهتر در اداره امور پایتخت و رفع نیاز خدمات شهری شهروندان کرایه ها را تا حدی افزایش دهد.

وی در پایان ضمن قدردانی از شهروندان تهرانی برای همراهی با مدیریت شهری تهران در دوران سخت کرونا تصریح کرد: شورا و شهرداری هر جا که میسر بود از کسب و کار ها و اقشار آسیب پذیر حمایت کردند، اما از این نظر که نمی توانیم به مردم خدمات بیشتری ارائه دهیم، از آنها عذرخواهی می کنیم، زیرا شان اهالی پایتخت دریافت خدماتی بهتر و استاندارد تر است و حتی تمایل داشتیم که برخی هزینه ها افزایش نیابد، اما حقیقتا امکان ارائه خدمات بهتر بدون افزایش هزینه های خدمات شهری در شرایط کنونی مقدور نیست.

بی توجهی مردم به پروتکل ها تحت تاثیر تناقضات مسئولان

با وجود این صحبت های رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران و البته دیگر سخنانی که در روزهای اخیر مسئولان بخش های مختلف از اعضای شورای شهر تهران گرفته تا مدیران بهداشتی کشور و اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا ابراز داشته اند، آنچه بیش از همه حائز اهمیت به نظر می رسد، این است که با قرمز شدن وضعیت شیوع کرونا در تهران به نظر می رسد تنور اختلافات مسئولان دستگاه های گوناگون مجددا داغ شده است و همین اعلام نظرهای متناقض به سردرگمی بیشتر مردم و در نتیجه کاهش توجه آنها به پروتکل های بهداشتی دامن زده است.

برای حل این تناقضات نیز تنها یک راه حل به نظر می رسد و آن هم این که مقامات مسئول به جای اظهار نظرهای چندگانه در فضای مجازی و رسانه ها، بحث ها را فقط به جلسات کارشناسی معطوف کنند و از همین جلسات نیز تصمیماتی صحیح برای مدیریت شیوع کرونا در چهاردهمین ماه حضور ویروس منحوس در پایتخت اتخاذ کنند؛ وگرنه اگر فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درخواست قرنطینه 7 تا 10 روزه پایتخت را مطرح کند، اما هیچ کس در ستاد ملی مبارزه با کرونا سخنان او را جدی نگیرد، طبیعتا نمی توان انتظار داشت که مردم هم ویروس کرونا را جدی بگیرند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 675438 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟