مدیرعامل مترو: در دوره همه گیری کرونا حتی یک رام قطار اضافه نشد/ نمی توانیم به ظرفیت مترو اضافه کنیم + فیلم
حجم ویدیو: 8.51M | مدت زمان ویدیو: 00:01:17

مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا و ستاد کرونای استان تهران از ورود پایتخت کشور به پیک چهارم شیوع کووید 19 خبر داده اند، اما وضعیت شلوغی حمل و نقل عمومی بخصوص متروی تهران هیچ نشانی از شهری که به قول معاون درمان ستاد کرونای استان تهران به زودی درگیر بحران کرونا خواهد شد، ندارد.

پیک چهارم کرونا در متروی تهران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ساعت 8:30 صبح دومین روز پس از پایان تعطیلات نوروزی است و مثل همیشه جمعیت زیادی روی سکوی ایستگاه متروی صادقیه به طرف فرهنگسرا منتظر آمدن قطار هستند. قطار می آید و مسافران سوار آن می شوند، اما دیگر مثل چند ماه پیش کمتر کسی به لزوم فاصله گذاری اجتماعی برای نشستن روی صندلی های داخل قطار توجه می کند. البته وقتی هم که همه صندلی ها از مسافر پر می شوند، بازهم جمعیت ایستاده در واگن به حدی است که افراد به ناچار تنه به تنه یکدیگر می زنند.

تقریبا همه مسافران ماسک بر صورت دارند، اما هرچه قطار ایستگاه ها را یکی پس از دیگری پشت سر می گذارد، جمعیت داخل قطار نیز فشرده تر می شود. از ایستگاه شادمان به بعد کمتر جای راحتی برای ایستادن پیدا می شود و همه ناچارند در فاصله کمتر از 10 سانتی متری با یکدیگر بایستند. انگار نه انگار که متخصصان بهداشتی فاصله اجتماعی را حداقل 2 متر تعریف کرده اند و تاکید دارند که با وجود داشتن ماسک و روشن بودن فن های قطار، بازهم این فاصله اندک می تواند به شیوع سریع تر کرونا در ایران دامن بزند.

زمان خط عوض کردن در ایستگاه تقاطعی امام خمینی (ره) که فرا می رسد، بازهم این سیل جمعیت است که با سرعت به طرف پله های برقی حرکت می کند. ساعت از 9 صبح گذشته و این یعنی بیشتر شاغلانی که برای رسیدن به محل کار خود از مترو استفاده می کنند، تا این لحظه از خطوط مترو خارج شده اند. ولی بازهم وقتی قطار در خط یک پیش می رود و به ایستگاه دروازه دولت می رسد، آنچنان جمعیتی وارد آن می شوند که دیگر جایی برای سوزن انداختن نیست.

متروی تهران در وضعیت نارنجی مایل به قرمز

شلوغی مترو در این ساعت از روز نیز در شرایطی اتفاق افتاده که هشت روز است تهران وارد وضعیت نارنجی شده و براساس اعلام مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا، یک سوم کارکنان در مشاغل ضروری و نیمی از شاغلان مشاغل غیرضروری باید به صورت دورکاری در محل کار حاضر شوند، اما کیست که نداند بسیاری از مشاغل خصوصی به این دستورالعمل ها پایبند نیستند و تمام کارکنان خود را در هر شرایطی به محل کار فرا می خوانند.

قطار که به ایستگاه شهید بهشتی نزدیک می شود، رفته رفته فضای ایستادن به حدی می رسد که می توان نفسی راحت کشید و تازه بعد از رد شدن از این ایستگاه است که کم شدن جمعیت به شرایطی می رسد که می توان به راحتی در واگن ایستاد. در مجموع نیز این متروگردی به ما نشان می دهد که اوضاع شلوغی در ناوگان حمل و نقل زیرزمینی تهران مانند خود پایتخت نارنجی مایل به قرمز است.

پاسخ مدیرعامل مترو: به سختی سرفاصله حرکت قطارها را کاهش داده ایم

آنچه تا اینجا توصیف کردیم، وضعیت مترو در شهری است که طبق هشدارهای مسئولان وزارت بهداشت، به زودی قرار است وارد وضعیت قرمز کرونایی شود و آمار بستری های کرونایی آن با جهشی ناگهانی نسبت به هفته گذشته به 4 هزار نفر رسیده است. شهری که هنوز برای اعمال محدودیت های شدید بر آن تصمیم گیری نشده است و مثل 13 ماه گذشته که کشور با ویروس کرونا درگیر شده، هنوز هم مسئولان برای اتخاذ تصمیمی جدی برای کاهش میزان ترددها در تهران تعلل می کنند.

شلوغی مترو در پیک زمانی صبح یعنی از ساعت 7:00 تا 9:30 البته در شرایطی اتفاق می افتد که بازهم سرفاصله حرکت قطارها در این بازه زمانی در خطوط یک و 2 متروی تهران بین 3 تا 4 دقیقه است و این موضوع نشان می دهد که برای کاهش شلوغی های مترو بازهم باید فاصله بین حرکت قطارهای مترو را کاهش داد.

این موضوعی است که فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه نیز در گفت و با رکنا آن را تایید کرد و گفت: در یک سال گذشته به زحمت توانسته ایم در خط 2 سرفاصله حرکت قطارها در شرایط پیک را در حد 3 دقیقه نگه داریم و این سرفاصله در خط یک نیز در حد 3.5 دقیقه نگه داشته شده است.

وی با تاکید بر این که متروی تهران با حداکثر ظرفیت مشغول به کار است، ادامه داد: ما این ظرفیت را با سختی توانسته ایم در خط نگه داریم، چراکه قطارهایمان به تجهیزات و قطعات نیاز دارند و بخشی از آنها نیز برای اورهال از خط خارج شده اند. اصولا هم از نظر فنی هیچ وقت همه قطارها نمی توانند در خطوط مترو حرکت کنند.

مترو در پیک چهارم کرونا مقصر نبود

مدیرعامل متروی تهران در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به شروع پیک جدید کرونا در پایتخت عنوان کرد: همه افراد شاهدند که این پیک در ایام تعطیلات نوروزی و به دلیل سفرهای مردم آغاز شد و ربطی به شلوغی مترو نداشت. البته من این مساله را که احتمال شیوع کرونا در مترو بالاست، رد نمی کنم، ولی ما حداکثر ظرفیت ممکن را در خط نگه داشته ایم.

وی با تاکید بر این که شرکت مترو نمی تواند ظرفیت قطارهای موجود در خط را بیش از این بالا ببرد، ادامه داد: می دانیم که موج جدید کرونا در تهران آغاز شده است، ولی ما نمی توانیم ظرفیت را از این بالاتر ببریم، چون همین الان حداکثر ظرفیت قطارها در خطوط مترو مشغول به کار هستند و قطاری برای اضافه شدن وجود ندارد.

نوبخت همچنین به موضوع استهلاک قطارهای مترو نیز اشاره کرد و گفت: باید به این نکته توجه داشت که هرچقدر سرفاصله حرکت قطارها کاهش یابد، وقتی هیچ رام قطاری اضافه نمی شود، نیاز قطارهای موجود به تعمیرات بیشتر می شود و قطارها در بازه های زمانی بیشتری از خط خارج می مانند.

هیچ قطاری در دوره کرونا اضافه نشده

مهمترین علت تداوم شلوغی متروی تهران در دوره همه گیری کرونا، کمبود تعداد قطار در ناوگان حمل و نقل زیرزمینی پایتخت است. این در حالی است که در حدود 14 ماهی که از شیوع کووید 19 در ایران می گذرد، شرکت بهره برداری متروی تهران حتی یک رام قطار به ناوگان خود اضافه نکرده است.

این موضوعی است که نوبخت نیز آن را تایید کرد و گفت: در دوران همه گیری کرونا حتی یک رام به ناوگان مترو اضافه نشده است و ما سال گذشته قطعه غربی خط 6 را نیز با همین وضعیت راه اندازی کردیم و حتی در ایام پس از تعطیلات نوروز پارسال نیز با همین قطارها خط 2 را از 3.5 به 3 دقیقه کاهش دادیم و سرفاصله خط 3 را هم از 7 به 6 دقیقه رساندیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شرکت مترو در سال گذشته نتوانست به تعداد قطارهای مترو اضافه کند، گفت: اساسا افزایش تعداد قطارهای مترو فرآیندی بسیار پیچیده است، چون اکنون 7 خط مترو در تهران در دست بهره برداری است و قطعا خرید یا ساخت قطار موضوعی زمان بر است. البته مساله ما فقط کمبود قطار نیست و به غیر از قطار، خطوطمان به پارکینگ و پایانه های بیشتری هم نیاز دارد.

کاهش سرفاصله حرکت مترو با وارد شدن قطارهای چینی

در این میان، ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که چهار سال پیش قردادی میان متروی تهران و یک شرکت چینی برای واردات 630 واگن معادل 90 رام قطار به امضا رسید، اما این قرارداد بعد از بارها پاسکاری شدن میان دولت های ایران و چین هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

مدیرعامل متروی تهران به سوال ما درباره علت به نتیجه رسیدن این قرارداد توضیح داد: این مساله به دولت محترم و شهرداری تهران بازمی گردد و البته ما هم پیگیر آن هستیم. مشکل اصلی در این زمینه نیز بحث فاینانس و تامین هزینه مورد درخواست طرف چینی بوده است.

نوبخت در ادامه تاکید کرد: دولت محترم برای واردات این 630 واگن باید منابع مالی لازم را تامین و مشکلات مربوط به تبادلات مالی را رفع کند و انشالله اگر این قطارها وارد شود و پایانه ها کامل شود، سرفاصله حرکت قطارها به زیر 2 دقیقه کاهش پیدا می کند.

ما کار می کنیم ولی کسی به ما کمک نمی کند

نوبخت در ادامه صحبت های خود با اشاره به کاهش درآمدهای مترو در سال گذشته گفت: مشکل اصلی اینجاست که بهره برداری از خطوط مترو و قطارها هزینه دارد و ما سال گذشته نتوانستیم از هیچ کسی در این زمینه کمک بگیریم و درآمدمان نیز به دلیل کمبود مسافر کاهش یافت.

وی افزود: البته با وجود کاهش شدید درآمد مترو در سال گذشته، هزینه های جاری ما به دلیل همه گیری کرونا بیشتر شد و وقتی ما نتوانیم هزینه های جاری را به خوبی تامین کنیم، قطعا بدون کمک دولت نمی توانیم هزینه های مربوط به بهره برداری را تامین کنیم.

مدیرعامل متروی تهران در دفاع از عملکرد این شرکت در دوران کرونا گفت: همین که ما در این شرایط سخت گرانی و بی پولی همچنان توانسته ایم سطح سرویسمان را حفظ کنیم و سرفاصله حرکت قطارها را تا حد امکان کاهش دهیم، یعنی برای جلوگیری از شلوغی بیشتر مترو کار می کنیم.

وی در پایان صحبت های خود اما به مصوبه سال گذشته شورای شهر تهران برای افزایش 25 درصدی نرخ بلیت مترو در سال 1400 اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت بلیت مترو در سال جدید براساس پیشنهاد ما انجام شده و هدف از آن هم جبران بخشی از هزینه های جاری مترو بوده که در دوران کرونا افزایش یافته است. البته باید توجه داشت که این مصوبه هنوز اجرایی نشده است. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 674622 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟