دانشگاه فرهنگیان یک میلیون متر مربع فضای فیزیکی کم دارد / آمادگی دانشگاه فرهنگیان برای جذب دانشجویان برتر و طلاب ممتاز حوزه علمیه + فیلم
حجم ویدیو: 33.55M | مدت زمان ویدیو: 00:02:13

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دکتر رضا مرادصحرایی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به کمبود فضای فیزیکی دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان یک میلیون متر مربع فضای فیزیکی کم دارد، البته از ابتدای مسئولیت بنده 100 هزار متر مربع به فضاهای آموزشی و رفاهی دانشگاه اضافه شده است. ما برای این که در مهرماه بدون مشکل دانشگاه را بازگشایی کنیم، باید کمبودهای باقیمانده در فضای فیزیکی دانشگاه را برطرف کنیم.

وی افزود: در سال های 99 و 1400 و در فضای کرونایی کشور، مجموعا حدود 50 هزار دانشجومعلم جذب دانشگاه فرهنگیان شدند، در حالی که تدابیر لازم برای خوابگاه، کلاس و امکانات آنها اندیشیده نشده بود. ما در حالی سال 1401 را آغاز کردیم که فقط دو ورودی از ورودی های دانشگاه ما حضوری بودند، اما در مهر 1401 آموزش را در دانشگاه فرهنگیان به صورت کاملا حضوری دنبال خواهیم کرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: ما برای رفع کمبودها طرح جامع توسعه دانشگاه فرهنگیان را تهیه کردیم که در مبادی تصویب قانونی قرار دارد و امیدواریم به زودی تصویب شود. همچنین ما در راستای اقدامات تحولی دانشگاه فرهنگیان به دنبال بازنگری برنامه کلان تربیت معلم هستیم.

دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در طول تحصیل 2 بار گزینش می شوند

مرادصحرایی با تاکید بر کمبود استاد و عضو هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان گفت: نسبت تعداد استاد به دانشجو در دانشگاه فرهنگیان، یک استاد به ازای هر 110 دانشجو است، این در حالی است که استاندارد کشوری این نسبت، یک استاد به ازای هر 20 دانشجو است. این در حالی است که ما یک دانشگاه معلم پرور هستیم و قطعا باید بیش از استاندارد کشوری استاد داشته باشیم. به همین دلیل به دنبال جذب سالانه 500 عضو هیات علمی جدید هستیم که این مساله به تایید وزارت علوم و سازمان امور اداری و استخدامی کشور رسیده است. همچنین وزارت علوم برنامه دارد یک هزار معلم ممتاز دارای مدرک دکتری از دانشگاه های دولتی را به هیات علمی دانشگاه فرهنگیان تبدیل کند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان سالانه حدود 25 هزار دانشجو جذب می کند و ما نیاز داریم که شاخص ها و استانداردهای جذب در آینده سختگیرانه تر شود. ما برنامه گزینش مستمر را در دانشگاه فرهنگیان دایر خواهیم کرد تا دانشجویان در طول دوران تحصیل حداقل 2 بار گزینش شوند و هر گاه تشخیص داده شود که این افراد برای معلمی مناسب نیستند، امکان تحصیل آنها در دانشگاه های دیگر فراهم خواهد شد و آنها از دانشگاه فرهنگیان خارج می شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما طرح جدیدی با عنوان کارپوشه یا کارنامه تربیتی را از مهر امسال آغاز خواهیم کرد که براساس آن هر دانشجومعلم متناسب با رشته خود باید در طول دوران تحصیل 6 مهارت را کسب کند و فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان منوط به کسب این 6 مهارت در کنار پاس کردن واحدهای آموزشی خواهد بود. همچنین دانشجومعلمان باید در پایان دوره در آزمون صلاحیت جامع حرفه ای نیز پذیرفته شوند تا ما از هر لحاظ مطمئن باشیم که معلمان مورد نیاز را برای نظام تعلیم و تربیت فراهم می کنیم.

آموزش و پرورش حدود 100 هزار معلم کم دارد

مرادصحرایی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: امسال 15 هزار نفر معلم از بین دانشجویان ترم 7 دانشگاه فرهنگیان به عنوان معلم به وزارت آموزش و پرورش معرفی خواهند شد. همزمان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش که امسال برگزار شد، 34 هزار و 600 ردیف استخدامی به معلمان اختصاص پیدا کرده است که 25 هزار نفر آن اعلام شده است که این افراد طبق قانون باید یک سال در دانشگاه فرهنگیان دوره مهارتی بگذرانند، اما با توجه به کمبود معلم، این افراد از اول مهر سر کلاس های آموزش و پرورش می روند. ولی بازهم ما برای این افراد از اول شهریور تا پایان شهریور یک دوره فشرده 170 ساعته برگزار خواهیم کرد و از مهرماه تا اسفندماه نیز این افراد در دوره های مجازی و حضوری دیگری شرکت می کنند، اما در نهایت این افراد باید در آزمون صلاحیت حرفه ای معلمی شرکت کنند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان نقش مهمی در تعیین تکلیف پذیرفته شدگان آزمون های استخدامی سال های قبل آموزش و پرورش ایفا می کند و این افراد تا زمانی که صلاحیت حرفه ای را احراز نکنند، از دانشگاه ما فارغ التحصیل نخواهند شد. برخی از این افراد حدود 2 تا 3 سال است که منتظر دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه ای هستند.

وی در ادامه گفت: با توجه به این که آموزش و پرورش برای مهر 1401 به حدود صد هزار معلم جدید نیاز دارد، وزارتخانه تعداد زیادی از این معلمان مورد نیاز را از طرق دیگر از جمله استفاده از معلمان حق التدریس یا بازنشستگان جبران خواهد کرد. اما بازهم حدود 35 تا 40 هزار معلم به عنوان نیاز فوری جبران ناپذیر در آموزش و پرورش وجود دارد و ما آمادگی داریم به طرق مختلفی که توسط سازمان امور اداری و استخدامی تصویب می کند، معلمانی که به تازگی در آموزش و پرورش استخدام می شوند، دوره های فشرده و کوتاه مدت سریع ببینند تا امر تحصیل و تدریس را شروع کنند، اما همزمان دوره یک ساله خود را در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند.

مرادصحرایی تاکید کرد: ما اعلام آمادگی می کنیم که مطابق طرح شهید آشتیانی حاضریم 30 هزار معلم را برای سال آینده در قالب ماده 28 از بین دانشجویان ممتاز دانشگاه های کشور به ویژه دانشگاه های سطح یک و طلاب ممتاز حوزه های علمیه شناسایی کنیم، آنها را در فرآیند مهارت آموزی قرار دهیم و پس از گذراندن دوره یک ساله، سال بعد آنها را به عنوان معلم به آموزش و پرورش تحویل بدهیم.

کدخبر: 819682 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟