چرا قاتل محیط بان جلوی دادگاه هنوز فراریست ؟! / مقصران بدرقه ناامن برومند نجفی باید محاکمه شوند ! / انتقاد تند سرهنگ محبت خانی از شرایط پرونده ترور محیط بان !

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مرداد سال 99 بود که محیط بان برومند نجفی در جریان یک تعقیب و گریز میان پنج نفر از نیروهای محیط بانی و چهار نفر از شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده بیستون کرمانشاه ناچار شد به خودروی چهار شکارچی شلیک کند که در این میان یکی از تیرها به یکی از شکارچیان با نام «فلاحی» برخورد کرد و متاسفانه منجر به جان باختن او شد. 

در این درگیری محیط بانان فرصتی برای کشف لاشه یا سلاح غیرمجاز شکارچیان پیدا نکردند و با توجه به این که این تعقیب و گریز تقریبا در مرز بین منطقه حفاظت شده و منطقه آزاد انجام می شد، ظاهرا تیراندازی منجر به مرگ مرحوم فلاحی در خارج از منطقه حفاظت شده صورت گرفته بود و همین مساله شرایط را برای دفاع از محیط بان نجفی دشوار کرد. البته بعدا هر چهار محیط بان همراه برومند نجفی شهادت دادند که شکارچیان، همراه خود سلاح غیرمجاز و لوازم شکار داشته و وارد منطقه حفاظت شده بیستون شده بودند. 

در این میان اما پس از ماه ها بررسی پرونده محیط بان برومند نجفی، در آبان 1400 شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه رای به قصاص این محیط بان کرمانشاهی صادر کرد و در ماه های بعد از آن نیز دادگاه تجدید نظر، رای اولیه دادگاه کیفری را تایید کرد. البته بعدها مسئولان سازمان محیط زیست و یگان حفاظت محیط زیست کشور توانستند با پیگیری های حقوقی، پرونده محیط بان نجفی را با رای دیوان عالی کشور به مرحله اعاده دادرسی برسانند و اجرای حکم اعدام را متوقف کنند. 

تیرباران محیط بان نجفی در مقابل مجتمع قضایی کرمانشاه 

اما متاسفانه در اولین جلسه اعاده دادرسی پرونده برومند نجفی در تاریخ 22 مرداد 1401، پدر مرحوم فلاحی که پیش از این هم محیط بان نجفی را به قتل تهدید کرده بود، او را در مقابل مجتمع قضایی کرمانشاه با اسلحه کلاشینکف و با شلیک هشت گلوله به شهادت رساند. البته مطابق گزارش دادستانی کرمانشاه، فرد دیگری در این قتل با آقای فلاحی همدست بود و ابتدا آن فرد با تبر به دست سرباز بدرقه کننده محیط بان نجفی ضربه زد و پس از جدا شدن این محیط بان از سرباز اداره کل زندان های استان کرمانشاه، پدر مرحوم فلاحی توانست برومند نجفی را تیرباران کند. 

آقای فلاحی هم پس از ارتکاب به این جنایت در دید عموم، به همراه همدست خود که از جمله بستگان او است، پا به فرار گذاشت و اکنون پس از گذشت دو هفته از قتل محیط بان نجفی، هنوز آقای فلاحی و همدست او دستگیر نشده اند و هر دو متواری هستند. 

این نکته ای است که سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: حدود دو هفته از ترور مرحوم برومند نجفی می گذرد و کسی هم که مرتکب این جنایت شد به همراه همدستش همچنان متواری هستند. این در حالی است که هویت قاتل محیط بان نجفی یعنی علی سلطان فلاحی و هویت همدست او کاملا معلوم است و برای ما جای تعجب دارد چرا افرادی که هویت آنها کاملا معلوم است، هنوز دستگیر نشده اند. 

وی افزود: مطالبه تمام محیط بانان کشور این است که هرچه سریع تر قاتل مرحوم نجفی و همدست او دستگیر شوند. البته امیدواریم این دستگیری به زودی انجام شود، چون قطعا در کنار نیروی انتظامی، سایر دستگاه های امنیتی استان کرمانشاه نیز به دنبال دستگیری عوامل قتل محیط بان نجفی هستند. ما هم در کنار تمام محیط بانان کشور خواهان دستگیری این افراد و برخورد قاطع قانونی با آنها هستیم. 

باید با مقصران بدرقه غیرقانونی مرحوم نجفی برخورد شود 

محبت خانی با انتقاد از رویه بدرقه مرحوم برومند نجفی در جلسه اعاده دادرسی گفت: نحوه بدرقه مرحوم نجفی در مجتمع قضایی کرمانشاه غیرقانونی بود، زیرا طبق قانون، اداره کل زندان های استان کرمانشاه باید علاوه بر سرباز غیرمسلحی که به عنوان مامور بدرقه در کنار ایشان حضور داشت، یک فرد مسلح را نیز به عنوان مامور دوم بدرقه در کنار محیط بان نجفی قرار می داد. 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: ما از دستگاه قضایی و دادستان محترم کرمانشاه تقاضا داریم که موضوع غیرقانونی بودن شیوه بدرقه محیط بان نجفی را دنبال کنند و مقصران این بدرقه خارج از ضوابط قانونی را معرفی کنند. زیرا شیوه نامناسب بدرقه مرحوم نجفی عملا باعث شد که کار برای ترور ایشان توسط آقای فلاحی راحت تر بشود. 

فرمانده یگان محیط بانی کشور تاکید کرد: با توجه به این که از قبل آقای علی سلطان فلاحی محیط بان نجفی را به قتل تهدید کرده بود، اداره کل زندان های استان کرمانشاه باید دقت نظر بیشتری را در بدرقه ایشان در جلسه اعاده دادرسی انجام می داد. البته حتی اگر این تهدیدات وجود نداشت نیز بازهم قانون اجازه نمی دهد که یک زندانی صرفا با حضور یک سرباز غیرمسلح بدرقه شود، بلکه علاوه بر سرباز غیرمسلح، باید یک مامور مسلح و یک خودروی اسکورت نیز به بدرقه مرحوم نجفی می پرداختند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به شیوه غیرقانونی بدرقه محیط بان نجفی، ما از دستگاه قضایی و دادستان محترم کرمانشاه می خواهیم حتما با مقصران این بدرقه غیرقانونی برخورد کنند و نحوه برخورد با این مقصران را به اطلاع افکار عمومی برسانند.

کدخبر: 819529 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟