طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود ۴۰ میلیون کودک زیر چهار سال در سراسر جهان مورد کودک آزاری قرار گرفته اند که در واقع این آمار مربوط به کودکانی است که به خدمات بهداشتی، درمانی و اجتماعی نیاز پیدا کرده اند و با درنظر گرفتن طیف وسیعی از کودک آزاری‌هایی که به این مرحله نمی‌رسند و در جایی ثبت نمی‌شوند، می‌توان متوجه حجم بالای کودک آزاری در جهان شد.

با در نظر گرفتن مصادیق کودک آزاری که شامل مواردی همچون قرار دادن کودک در مکان‌های ترسناک، محروم کردن کودکان از بازی و تفریح، تنها گذاشتن کودک در منزل، اخراج و طرد از منزل، نداشتن ارتباط چشمی و گوش ندادن به کودک، سرزنش کودک در حضور دیگران، استفاده از دارو‌های خواب آور برای کودک، مشاجرات خانوادگی در حضور کودک و درنهایت کتک زدن و تنبیه کودک می‌شود، کودک آزاری طیف گسترده‌ای پیدا می‌کند که احتمال کودک آزار بودن بسیاری از ما را بالا می‌برد.

روزبه کردونی مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندی پیش در نشست هم اندیشی NGO ها، سازمان‌های مردم نهاد و بهزیستی گفت: استان‌های لرستان با ۱۷.۶ مورد، قزوین با ۱۵.۷ مورد و فارس با ۱۳.۷ مورد به ازای هر یکصدهزار نفر استان‌هایی با بیشترین میزان کودک آزاری هستند و کمترین میزان کودک آزاری مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر و خراسان است.

در این خصوص، اما بنا بر گفته حسین اسدبیگی رئیس اورژانس اجتماعی کشور در مورد استان‌هایی که بیشترین کودک آزاری در آن‌ها ثبت شده باید این نکته مهم را یادآوری کرد که این موضوع باید نسبت به جمعیت تجزیه و تفکیک شود و طی بررسی‌های انجام شده به ترتیب استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی، اصفهان، همدان و کرمانشاه بیشترین کودک آزاری را داشته اند.

فارغ از اینکه کودک آزاری در چه منطقه‌ای یا استانی بیشتر یا کمتر است، فراگیری و شایع بودن این آسیب اجتماعی است که چه در ایران و چه در کل دنیا اتفاق می‌افتد و با در نظر گرفتن گستره مصادیق کودک آزاری دیگر فرصتی برای انکار این واقعیت تلخ باقی نمی‌ماند.

مصادیقی که آنقدر ریز می‌شوند که حتی بدقولی به کودک را در برمی گیرند تا وقایع تلخ تری که طی چند سال‌های اخیر در جای جای کشور رخ داده است؛ از ستایش، کیمیا، آتنا و بنیتا گرفته تا واقعه هولناک اهورای ۲ ساله؛ به این تراژدی تلخ باید کتک و تنبیه بدنی و جای سیگار و سیخ داغ بر تن کودکان را نیز اضافه کرد.

کارشناسان و پژوهشگران امور اجتماعی، اما مواردی همچون کودکان کار و حتی برخی ازدواج‌های زودهنگام را مصداق بارزی از کودک آزاری می‌دانند که در هر حال گستره کودک آزاری را وسیع‌تر می‌کند.

اسداله حیدری مدیرکل بهزیستی استان لرستان گفت: با توجه به آمار ارسالی از پزشکی قانونی و خدمت گیران اورژانس اجتماعی استان لرستان در سال ۹۵ تعداد کودک آزاری ثبت شده در استان ۱۸۰ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه جامعه لرستان ناشاد است و گریستن ارزشی والا و خندیدن کاری ضد ارزش تلقی می‌شود، افزود: ثبت این میزان از کودک آزاری در لرستان قابل توجه است و ریشه این مسائل به خانواده‌ها برمی گردد.

حیدری با بیان اینکه غربالگری اضطراب هر ساله در استان انجام می‌شود، اظهار کرد: هم اکنون وضعیت اضطراب در کودکان لرستان به مرز هشدار رسیده و آمار اضطراب در سطح مهد کودک‌های استان قابل توجه است لذا چاره اندیشی برای نشاط اجتماعی باید در لرستان مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: کودکان در سطح جامعه و مدارس باید دارای تجهیزات و امکانات لازم برای نشاط و شادابی باشند و باید ساختاری در این راستا تعریف شود.

حیدری بر ضرورت طراحی برنامه‌هایی از سوی دستگاه‌های اجرایی برای نشاط و شادابی جامعه تاکید کرد و گفت: تنها بر ایام مصیبت نباید تمرکز شد چراکه جامعه ناشاد مستعد هر نوع آسیب و انحراف اجتماعی است.

معاون اجتماعی مدیرکل بهزیستی لرستان نیز با اشاره به انواع کودک آزاری جسمی، جنسی، عاطفی و کودک آزاری ناشی از غفلت و مسامحه اظهار کرد: غفلت یکی از شایع‌ترین انواع کودک آزاری است و اغلب در خانواده‌های کم درآمد مشاهده می‌شود.

سلمان کریمیان افزود: میزان کودک آزاری در جهان بین ۳۰ تا ۳۵ و در ایران بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تخمین زده می‌شود که در لرستان طبق آمار ۱۸۰ مورد در سال گذشته و ۵۸ مورد در سال جاری کودک آزاری ثبت شده و می‌توان گفت: میزان کودک آزاری در لرستان کمتر از میانگین کشوری است.

وی گفت: ۹۰۰ مورد از یکهزار و ۴۳۳ مورد تماس با خط اورژانس اجتماعی لرستان در سال گذشته یعنی بیشترین فراوانی تماس‌ها مربوط به مشکلات مالی و اقتصادی و سپس بیشترین فراوانی تماس‌ها مربوط به گزارش موارد کودک آزاری بوده است.

وی با اشاره به اینکه کودک آزاری می‌تواند اثرات روحی و روانی پایداری بر کودکان داشته باشد، افزود: پرخاش، اضطراب، گوشه گیری و سکوت، کاهش اعتماد به نفس، فرار Escape از جمع بزرگترها، بی اعتمادی به بزرگسالان، بازی با موضوع جنسی، خشونت، کابوس‌های شبانه و نارسایی رشد از جمله اثراتی است که کودک آزاری بدنبال دارد.

معاون اجتماعی مدیرکل بهزیستی لرستان بهبود حمایت‌های اقتصادی از خانواده ها، تغییر هنجار‌های اجتماعی در راستای حمایت از والدین و فرزند پروری موفق و فراهم کردن آموزش و مراقبت‌های کیفی در سال‌های اولیه زندگی را از راه‌های پیشگیری از کودک آزاری عنوان کرد و گفت: افزایش مهارت‌های والدین برای رشد سالم کودک و ارائه مداخلات رفتاری به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از کودک آزاری و پیشگیری از خطرات احتمالی در آینده نیز از دیگر راهکار‌های پیشگیری از کودک آزاری می‌باشند.

وی گفت: مرکز سلامت جهانی کودک هفت گام را برای پیشگیری از کودک آزاری مطرح کرده است که والدین و کودکان باید آن‌ها در نظر داشته باشند.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی لرستان با تاکید بر اینکه خانواده‌ها هرگز نباید کودک خود را با بزرگتر از خودش رها کنند، افزود: در گام نخست پیشگیری از کودک آزاری گفته می‌شود خانواده‌ها در حدود ۹۰ درصد موارد کودک آزاری، شخص آزاردهنده را می‌شناختند و به او اطمینان داشتند و در واقع قربانی این اعتماد شده اند.

وی اضافه کرد: توجه به این گام پیشگیری از کودک آزاری مهم است چراکه کودکان در اغلب موارد هرگز تجاوزگر را رسوا نمی‌کنند و این خود سبب آسیب بیشتر جسمی و روانی آن‌ها می‌شود.

وی گفت: براساس اعلام سازمان ملل از هر هشت کودک مورد تجاوز Rape تنها یک مورد آزار جنسی گزارش می‌شود.

با توجه به اینکه تعداد زیادی از کودکان کار در معرض کودک آزاری قرار دارند یا بسیاری از آن‌ها تجربه کودک آزاری داشته اند، این کودکان را نیز می‌توان همراه با موضوع کودک آزاری مطرح کرد.

بنا بر گزارش سازمان ملل بیش از ۲۰۰ میلیون کودک کار بین پنج تا ۱۷ سال در دنیا وجود دارد؛ در ایران نیز همانند بسیاری از موارد دیگر دسترسی به آمار دقیق وجود ندارد و گفته می‌شود بین یک و نیم تا ۲ میلیون کودک کار در کشور وجود دارد.

معاون مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان گفت: سال گذشته حدود ۶۰۰ کودک کار در لرستان شناسایی شد که بیش از ۲۰۰ مورد آن‌ها مربوط به مرکز استان است.

فرهاد طهماسبی افزود: هرکدام از این کودکان در مقایسه با کودکان دیگر، چون زمان بیشتری را در خیابان‌ها به سر می‌برند در معرض کودک آزاری قرار دارند.

وی گفت: در بسیاری از موارد مرتبط با کودک آزاری با اینکه کودک آزاری شده است، اما به مرحله ثبت و تشکیل پرونده قضایی منتهی نمی‌شود بنابراین نمی‌توان به آمار دقیق و واقعی در مورد میزان کودک آزاری دست یافت.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه یادآور شد: لرستان درصد قابل توجهی از کودکان کار را به خود اختصاص داده است، اما نوع فعالیت این کودکان کار بر اثر فقر اقتصادی خانواده‌ها است و به صورت باندی و سازمان یافته نیست که کودکان توسط گروه و یا باند‌هایی مورد سوء استفاده قرار گیرند.

موضوع دیگری که موازی با کودک آزاری می‌توان در لرستان مطرح کرد ازدواج‌های زودهنگام دختر بچه هاست که بنا بر گفته کارشناسان می‌تواند خود مصداقی از کودک آزاری باشد؛ کودکانی که صرفا رشد جسمی آن‌ها در نظر گرفته می‌شود و با گرفتن فرصت کودکی از آنها، وارد مسیر زندگی‌های سخت و پیچیده امروزی می‌شوند.

بنا بر گفته رئیس اورژانس اجتماعی کشور سال گذشته ۱۳ هزار کودک آزاری گزارش شده لذا نمی‌توان موضوع کودک آزاری را انکار کرد و تا زمانی که رویکرد‌های مقابله با موضوع پیچیده کودک آزاری سطحی و ساده انگارانه باشند و نهاد‌های سیاست گذاری حمایتی از والدین و کودکان آن‌ها به عمل نیاورند، تراژدی کودک آزاری اجتناب ناپذیر خواهد بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

اعدام مرد شیطان صفت با شکایت "شیدا"ی 15 ساله + عکس

هنرپیشه معروف از ماجرای عضویت در داعش پرده برداشت +تصاویر

فیلم لحظه ترور رئیس جمهور سابق/ 16+

بازیگر زن معروف به ستاره فوتبال تیم ملی ایران بله گفت!

بلای وحشتناکی که بر سر ساقدوش 27 ساله در برابر چشمان عروس آمد

اعتراف خانم وکیل و مرد غریبه به سرنوشت تلخ شوهر بی نوا در مشهد + عکس

تجاوز به 2 دختر جوان در اتاق هتل / صاحب هتل این دو دختر فراری را در اختیار مردان قرار می داد

راز تلخ ناپدید شدن "دنیا"ی انزلی و 4 دختر و پسر خردسال + فیلم و عکس

دزد خشن تهران با عروسک بازی می کرد! + فیلم گفتگو

درسی که مادر پلیس شهید به قاتل پسرش داد/ احمد به خوابم آمد و..! + عکس

اقدام عجیب مرد ساروی پس از کشتن زنش در نیمه شب

قبل از عقد از پسر دایی ام باردار شدم / دختر 17 در کلانتر چه گفت؟

کدخبر: 333928 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟