تنوع مواد و بویژه مخدرهای صنعتی بی‌دردسر نیست. امروزه موادهای روانگردان به نوعی جای خود را در میان جوانترها باز کرده است که بسیاری از آنها تا مدت‌ها باور ندارند که معتاد Addicted شده‌اند. حتی مصرف‌کنندگان اینگونه مخدرها، موادی چون شیشه، اکستازی و... را مخدر نمی‌دانند و فکر می‌کنند که یک محرک تفننی است و هروقت هم تمایل داشته باشند، می‌توانند آن را کنار بگذارند.این افکار باعث غرق شدن افراد در منجلاب اعتیاد می‌شود و خانواده‌های‌شان را هم درگیر این ماجرا می‌کنند. در مواجهه با چنین اتفاقاتی گاهی خانواده‌ها تا آخرین نفس‌های‌شان با فرد معتاد کنار می‌آیند، بخشی آنها را طرد می‌کنند و دسته‌ای از خانواده‌ها هم، دست شخص را می‌گیرند و از منجلاب اعتیاد نجاتش می‌دهند. اما گروه چهارمی هم هستند که نه می‌توانند کنار بیایند و نه می‌توانند طرد کنند. حتی تمایلی به دستگیری فرد معتاد خانواده‌شان ندارند و تنها راه درمان را نابودی فرد معتاد می‌دانند.بارها در خبرها خوانده‌ایم که یکی از اعضای خانواده، برادر، پدر، فرزند و... معتادش را به قتل Murder رسانده است.چندی پیش هم پدری به خاطر اعتیاد پسرخوانده‌اش وعروس‌اش به شیشه، هردو را کشت وبعد هم سرشان را برید وکنارخیابان رهایشان کرد. نکته قابل توجه دراین جنایت Crime هولناک این بود که عامل قتل در اظهاراتش نه تنها پشیمان نبود بلکه بر این باور بود که باید زودتر از اینها پسرخوانده و عروسش را می‌کشت.شاید در نگاه نخست این پدر فردی سنگدل و بیرحم به چشم آید اما اگر بخواهیم به همه جوانب قضیه درست بنگریم و به اصطلاح یک طرفه به قاضی Judge نرویم، بهتر است دقت داشته باشیم که پدر این خانواده تا چه حد زیر فشار رفتارهای پرخطر پسر و عروسش بوده؟ چقدر از این موضوع رنج کشیده؟ تا چه اندازه تمایل به بهبود این دو مقتول داشته و در نهایت به چه میزانی می‌توان به این رفتارها حق داد و دفاع کرد؟ آیا اگر هرکدام از ما به جای این پدر بودیم دست به چنین جنایتی می‌زدیم یا راه دیگری را انتخاب می‌کردیم؟

فرد معتاد قابل بازگشت است

دکتر حسین ابراهیمی مقدم -روانشناس-  گفت: در دهه‌های گذشته مواد مخدر Drugs اغلب نشأت گرفته از طبیعت بود که مواد سنتی نامیده می‌شد. اما متأسفانه در حال حاضر شاهد رشد مصرف بسیاری از جوان‌ها به سمت مواد مخدر صنعتی هستیم که آسیب‌های بیشتری را به همراه داشته و خانواده‌ها را بیش از پیش درگیر کرده است.

وی افزود: داشتن اطلاعات کم درباره این نوع مواد و همین‌طور آگاهی کامل نسبت افراد معتاد به مواد مخدر و بخصوص صنعتی، باعث شده تا هم تعداد معتادان بیشتر شود و جرم Crime و جنایت از سوی اطرافیان آنها افزایش یابد. به‌عنوان مثال بسیاری از خانواده‌ها بر این باورند که فردی که به مواد مخدر صنعتی اعتیاد پیدا می‌کند، دیگر قابل بازگشت نیست و کارش تمام است. در حالی که این یک باور غلط است و اگر همراهی خود بیمار و خانواده‌اش باشد امکان برگشت شخص معتاد به زندگی عادی وجود دارد.دکتر ابراهیمی مقدم در خصوص اینکه چرا گروهی از خانواده‌ها ناچار به مقاومت و جنایت می‌شوند، تصریح کرد: نکته اصلی در بروز چنین مسائلی، بحث امید است. وقتی افراد خانواده به نقطه‌ای می‌رسند که از چند وجه اقتصادی، اجتماعی، جسمی و روحی خود و خانواده‌شان را متضرر و در حال فنا می‌بینند، ناامیدی به سراغ‌شان می‌آید و دست به اعمال خشونت‌آمیز می‌زنند.

باورها و ذهنیات خود را برای درمان به کار نگیرید

این روانشناس در پاسخ به این سؤال که «بهترین راهکار برای خانواده‌ها دربرخورد با افراد معتاد چیست»، اظهارداشت: در درجه نخست خانواده فرد معتاد باید به اتفاق به روانشناسی متبحر در زمینه اعتیاد مراجعه کنند و باورها و ذهنیات خودشان را در هیچ مرحله‌ای از روند درمانی اعمال نکنند. مقابله با یک فرد معتاد نیاز به یک نگاه علمی و آگاهی درست دارد. از طرفی خانواده‌ها با مطالعه منابع قوی و کارآمد به غنای علمی و تجربی خودشان اضافه کنند تا به هنگام تصمیم‌گیری مسیر درستی را انتخاب کنند.

اعتیاد یک مسأله است نه یک مشکل

وی اضافه کرد: نکته سوم هم آن است که به این اتفاق به‌عنوان یک مسأله نگاه کنند نه یک مشکل. وقتی چنین ناهنجاری‌هایی را در گروه مسائل قرار دهیم راحت‌تر با آن برخورد می‌کنیم اما وقتی مثل یک مشکل نگاه کنیم گذر از آن برای‌مان سخت‌تر خواهد بود.

دکتر ابراهیمی مقدم در پاسخ به این پرسش که «تا چه حد می‌توان به خانواده‌هایی که دست به اقدام‌های خودسرانه و خشونت‌آمیز می‌زنند حق داد» گفت: میزان حق و حقوق را دست اندرکاران قضایی مشخص می‌کنند اما اگر بخواهیم از لحاظ معنوی به آن نگاه کنیم، اینگونه است که واقعیت و نوع نگاه هر خانواده‌ای متفاوت است. برخی از والدین که از کودکی دلسوزی بیشتری داشتند و تلاش کردند تا بهترین مسیر تربیتی را دنبال کنند در مواجهه با چنین مواردی خود را بسیار محق‌تر از کسانی می‌دانند که در کودکی کاستی‌هایی را داشته‌اند و نتوانسته‌اند آن‌طور که باید از فرزندشان مراقبت و حمایت کنند. با همه این اوصاف بهتر است خانواده‌ها در مواجهه با افراد معتاد در خانواده‌هایشان سطح آگاهی و علمی خود را بالا برده و با درایت و حمایت درست واستفاده ازمراکزمشاوره معتبروکارشناس‌های خبره، فرد معتاد را نجات دهند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

پرویز در زباله های زنان مجرد همسایه به دنبال چه می گشت؟ / او آنها را زیر نظر داشت تا..!

جمشید می خواست مریم را از چنگ 3 جوان شیطان صفت آزاد کند ولی خودش ..!

زنم را آزار دادم تا طلاق بگیرد و با خواهر حمید ازدواج کنم ولی !!

دسیسه شوم برای دختر 16 ساله بیمار در خراسان رضوی

پرس شدن مرد 60 ساله در مغازه پروتئینی در تهران + عکس

این روستای عجیب هر شب دفن می شود! + تصاویر

اولین فیلم لحظه ی زلزله کرمان / هراس از زلزله مردم کرمان را به خیابان ها کشاند + عکس

زندگی مرد مازندرانی با جسد زنش!

دخترکی به نام نوشین که در کوه ماند تا اینکه ..! + تصاویر

اعتراف شوم زن شوهردار به ارتباط با مرد غریبه در چالوس

گفتگو با صابر قبل از اعدام در زندان کرج / فقط نگران مادرم هستم!

اقدام زشت امیر تتلو مقابل دوربین + فیلم

بارداری دختر بی نوا در شکنجه گاه ناپدری

100 ساعت شکنجه زن جوان در برابر دوربین / پلیس تهران کشف کرد

عروس چاق، داماد لاغر را به دردسر انداخت / ستاره از شوهرش خواست چاق شود ولی ..!

کدخبر: 332561 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟