مادرم؛ این را هم فراموش کن!

حکایت تکان‌دهنده است: قرص ممانتین Memantine که مهم‌ترین داروی ضد‌بیماری آلزایمر است، مدتی است نایاب شده و در داروخانه‌ها هیچ نشانی از آن نیست. این قرص در چند شرکت داروسازی داخلی تولید می‌شود اما هنگامی که برای تهیه آن با نسخه پزشک یا به‌صورت آزاد به هر داروخانه‌ای مراجعه می‌کنید، با پاسخ مشابه «نداریم» مواجه می‌شوید. قرص ممانتین برای درمان زوال عقل متوسط تا شدید در بزرگسالان مبتلا به بیماری آلزایمر Alzheimer استفاده می‌شود. این دارو به کاهش علائم زوال عقل کمک می‌کند اما پیشرفت تدریجی بیماری را درمان نمی‌کند.

در وب‌سایت www.healthline.com آمده است: علت بروز آلزایمر به‌طور کامل شناخته شده نیست. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است بیش از حد در معرض ماده شیمیایی گلوتامات Glutamate قرار بگیرند؛ امری که باعث آسیب به سلول‌های مغز می‌شود و به‌تدریج نشانه‌های فراموشی را باعث می‌شود. تحت این شرایط داروی ممانتین با مسدود کردن گیرنده‌هایی در مغز که گلوتامات به‌طور معمول به آنها متصل می‌‎شود، عمل می‌کند. این فعل و انفعال اثرات مضر گلوتامات در سلول‌های مغزی را کاهش می‌دهد و به روند کند شدن علائم زوال عقل کمک می‌کند.

در این گزارش به صراحت قید شده که قرص ممانتین برای درمان طولانی مدت تجویز می‌شود و اگر مصرف آن طبق دستور پزشک و به شکل منظم صورت نگیرد، خطرات جدی به‌دنبال خواهد داشت و علائم زوال عقل نه‌تنها تسکین نمی‌یابد که بدتر هم می‌شود. آلزایمر باعث آزار شخص بیمار، پشت حصارهای فراموشی حافظه کوتاه و بلندمدت می‌شود اما می‌توان آن را بیماری اطرافیان شخص بیمار نیز نامید؛ آنهایی که هر روز چشم در چشم عزیز خود شاهد تحلیل ذهنی و جسمی او هستند و بیرون از خانه، به تمنای یک ورق ممانتین 5یا 10، دربه‌در داروخانه‌های شهر می‌شوند. این خود بیماری لاعلاج دیگری است که هر از گاهی سایه روی سر یک فرد سالم می‌اندازد و او را از پا درمی‌آورد.

شهنام صفاجو - روزنامه‌نگار

شهنام صفاجو

کدخبر: 798612 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟