خودکشی قاضی منصوری / از مرگ غلامرضا منصوری چه کسانی سود می برند؟

خودکشی قاضی غلامرضا منصوری در رومانی

 یک رسانه آمریکایی گزارش داد که جسد غلامرضا منصوری، قاضی سابق ایرانی در رومانی پیدا شده است.

به گزارش رکنا، حساب کاربری رسمی «رادیو فردا» در توئیتر به نقل از خبرنگار خود در بخارست مدعی شد که جسد غلامرضا منصوری قاضی ایرانی که قرار بود به‌منظور پاسخگویی به اتهامات خود به ایران بازگردد، در رومانی پیدا شده و هویت جسد نیز به تأیید رسمی رسیده است.

خبرنگار رادیو فردا در عین حال مدعی شده که قاضی غلامرضا منصوری از پنجره به بیرون پرتاب شده است.

به دنبال این گزارش، برخی از رسانه‌های دیگر از جمله تلویزیون رومانی نیز این خبر را تایید کردند.

قاضی منصوری یکی از متهمان پرونده فساد اکبر طبری بود. وی که در اواخر سال 1398 از کشور خارج شده بود، چندی پیش با انتشار ویدیویی در فضای مجازی از تمایل خود به بازگشت به کشور در اولین فرصت ممکن خبر داده بود.

چند روز پس از اعلام آمادگی غلامرضا منصوری از متهمان فراری پرونده اکبر طبری برای بازگشت به ایران پس از بازگشایی مرزها، «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضائیه از دستگیری قاضی منصوری در رومانی و تحویل وی به اینترپل خبر داد.

با وجود اعلام صدور اعلان قرمز (RED WANTED) برای قاضی منصوری ، ساعاتی پس از اظهارنظر سخنگوی قوه قضائیه، برخی اخبار از آزادی مشروط قاضی منصوری در رومانی به شرط عدم خروج از این کشور منتشر شد.

همچنین با وجود اینکه گفته شده درخواست اعلان قرمز صادر شده است اما نه در سایت اینترپل و در لیست اعلان قرمز افرادی که از سوی ایران تحت تعقیب قرار گرفته‌اند اسمی از غلامرضا منصوری وجود دارد و نه حتی به صورت مستقیم و صریح اعلام شده است که بازداشت این متهم به درخواست جمهوری اسلامی ایران بوده است

جنازه قاضی منصوری در رومانی

محل مرگ قاضی منصوری در رومانی

عکس جنازه قاضی غلامرضا منصوری

عکس جنازه قاضی منصوری فراری پرونده طبری در رومانی

به گزارش رکنا، پلیس رومانی نیز هویت جسد پیدا شده را به نام غلامرضا منصوری تأیید کرده است.

غلامرضا منصوری پیشتر با انتشار ویدئویی از آمادگی خود برای بازگشت به ایران خبر داده بود و پس از آن خبر بازداشتش در رومانی اعلام شد.

او پیشتر در ایران مشغول به کار بوده است و مسئولان امنیتی و قضایی ایران به دلیل تحقیقات پیرامون برخی اتهامات درخواست استرداد او را به پلیس بین الملل اعلام کرده بودند.

برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که قاضی منصوری از پنجره محل اقامت خود به پایین پرت شده و مرده است.

فیلم گزارش رومانیایی صحنه مرگ و حمل جنازه قاضی غلامرضا منصوری

قاضی منصوری با تهدید از من باج ۵۰۰ هزار یورویی گرفت!

در چهارمین جلسه‌ی دادگاه پرونده‌ی اکبر طبری، وکیل مدافع متهم مشایخ بیان کرد: قاضی منصوری در سال ۹۵ مراجعات مکرری به نجفی داشته و درخواست‌های مالی اعم از آپارتمان و پول داشته است. مشایخ گفته است قاضی غلامرضا منصوری با لحنی تهدید آمیز توقعات خود را بیان می‌کرده که در نهایت نجفی ۵ بسته صد هزار یورویی در سال ۹۵ به قاضی منصوری می‌دهد.

وی در ادامه عنوان کرد: در مورد قاضی منصوری هیچ دلیلی غیر از خوداظهاری موکل وجود ندارد و براساس اظهارات موکل علیه قاضی منصوری اعلام جرم شده است.

وکیل مدافع متهم مشایخ بیان کرد: منصوری در سال ۹۵ مراجعات مکرری به نجفی داشته و درخواست‌های مالی اعم از آپارتمان و پول داشته است. مشایخ گفته است قاضی منصوری با لحنی تهدید آمیز توقعات خود را بیان می‌کرده که در نهایت نجفی ۵ بسته صد هزار یورویی در سال ۹۵ به قاضی منصوری می‌دهد.

قاضی غلامرضا منصوری

منصوری به عنوان یک متهم باید در دادگاه از خود دفاع کند

در همین حال دادستان کل کشور درباره اتهاماتی که علیه متهم قاضی غلامرضا منصوری در پرونده طبری مطرح می‌شود، گفت: او هم به عنوان یک متهم باید بیاید در دادگاه از خود دفاع کند هر چه که دفاع مستند باشد دادگاه بر اساس آن رای خواهد داد.

منتظری دادستان کل کشور در حاشیه جلسه دیوان عالی کشور، در جمع خبرنگاران و در خصوص پرونده اکبر طبری، گفت: در رابطه با پرونده طبری، به لحاظ اینکه دادگاه آن در جریان است و ثانیا اینکه مسائلی را که لازم است سخنگوی قوه قضاییه مطرح کرده و با توجه به اینکه، اطلاعات، به روز است و باید به روز باشد در پاسخ به سئوال شما جوابی نمی‌دهم؛ چرا که هر روز ممکن است اطلاعات تغییر و تحول پیدا کند.

دادستان کل کشور درباره اتهاماتی که علیه متهم قاضی منصوری در پرونده طبری مطرح می‌شود نیز عنوان کرد: او هم به عنوان یک متهم باید بیاید در دادگاه از خود دفاع کند و هر چه که دفاع مستند باشد دادگاه بر اساس آن رای خواهد داد؛ چرا که پرونده، پرونده‌ای بزرگ، مهم و پیچیده است و باید صبر کنیم تا ببینیم در نهایت رای دادگاه چه خواهد بود.

ظاهر متفاوت قاضی منصوری در رومانی

دستگیری قاضی منصوری در رومانی تایید شد

غلامحسین اسماعیلی درباره دستگیری قاضی منصوری گفت: آقای قاضی منصوری در کشور رومانی دستگیر و تحویل اینترپل شده  است اما به دلیل محدودیت‌های پروازی ناشی از بیماری کرونا، انتقال وی به ایران فعلا ممکن نیست ولی در روزهای آینده این کار انجام شود.

بر اساس این گزارش، در جلسه اول دادگاه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری و همدستانش که روز یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ برگزار شد، نماینده دادستان تهران، گفت: متهم ردیف نهم غلامرضا منصوری ( قاضی وقت اجرایی لواسان ) که از کشور متواری شده است به دریافت رشوه بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو متهم است.

پس از مطرح شدن نام قاضی منصوری در دادگاه ، او در پیامی ویدیویی اعلام کرد که قصد بازگشت به کشور را دارد.

مرگ قاضی منصوری، متهم پرونده طبری

ارتباط طبری با قاضی منصوری چه بود؟

وکیل مدافع متهم مشایخ در ادامه عنوان کرد: در مورد منصوری هیچ دلیلی غیر از خود اظهاری موکل وجود ندارد و براساس اظهارات موکل علیه منصوری اعلام جرم شده است.

وکیل مدافع متهم مشایخ بیان کرد: منصوری در سال ۹۵ مراجعات مکرری به نجفی داشته و درخواست‌های مالی اعم از آپارتمان و پول داشته است. مشایخ گفته است منصوری با لحنی تهدید آمیز توقعات خود را بیان می‌کرده که در نهایت نجفی ۵ بسته صد هزار یورویی در سال ۹۵ به قاضی منصوری می‌دهد.

قاضی ‎غلامرضا منصوری و ‎اکبر طبری چه می کردند؟

سید محمد حسینی در توییتر خود ‌دلیل اصلی رشد امثال ‎غلامرضا منصوری و ‎اکبر طبری را  ضعف و عدم سعه صدر مدیرانی نامید که به جای نصب عناصر توانمند، انقلابی و ملتزم به ‎قانون ، از مهره‌های بله‌ قربان‌گو، ضعیف و چاپلوسی بهره می‌گیرند که خوشایند بالادست را بر رضای الهی ترجیح می‌دهند تا در حاشیه امن، سوء استفاده‌ کنند!

قاضی غلامرضا منصوری

چه حکمی برای قاتل اعتماد عمومی کافی است؟

سید امیر سیاح کارشناس مسائل سیاسی در توییتی نوشت: ‌امثال ‎طبری و ‎منصوری باید ۲ بار محاکمه شوند. بار دوم به اتهام کشتن ‎اعتماد عمومی، سرمایه‌اجتماعی و لگدکوب کردن حیثیت نظام. برای قاتل اعتمادعمومی، حکم اعدام هم کمه.

قاضی غلامرضا منصوری

غلامرضا منصوری (درگذشته ۳۰ خرداد ۱۳۹۹) قاضی بازنشسته اجراییات بخش لواسانات ، بازپرس شعبه ۹ دادسرای کارکنان دولت و قاضی دادسرای فرهنگ و رسانه بود.  قاضی غلامرضا منصوری متهم به مشارکت در باند رشوه خواری در قوه قضاییه بود و پس از تشکیل دادگاه اکبر طبری، معاون اجرایی صادق لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضائیه، نام وی بر سر زبان‌ها افتاد و مشخص شد که در خارج از کشور به سر می‌برد. به گفته مقام های قضایی او در مرداد سال ۱۳۹۸ از کشور خارج شده بود.

پس از آن گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت او در رومانی منتشر شد، اما قاضی دادگاهی در شهر بخارست تصمیم گرفت این متهم تا تاریخ ۲۰ تیر ماه تحت شرایط خاصی آزاد باشد.

در ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ خبر پیدا شدن جسد بی جان قاضی غلامرضا منصوری در بیرون از هتلی خبر ساز شده و بسیاری از رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران این خبر را پوشش دادند. بر اساس این خبر، جسد قاضی غلامرضا منصوری در بیرون هتل محل اقامت وی پیدا شد.

 جزئیات ماجرای بازداشت و آزادی قاضی غلامرضا منصوری در یک روز در کشور رومانی منتشر شد.

به گزارش رکنا، با مطرح شدن دخالت اینترپل در بازداشت غلامرضان منصوری، بازهم حضور یا غیبت اسم برخی از متهمان فراری در سایت اینترپل بازهم مورد بحث قرار گرفته است که شاید بتوان جواب آن را در اظهارات سخنگوی پیشین نیروی انتظامی و پس از حذف نام خاوری از لیست اینترپل یافت.

فیلم اولین واکنش به خبر دستگیری قاضی غلامرضا منصوری

بازداشت و آزادی غلامرضا منصوری در یک روز

چند روز پس از اعلام آمادگی غلامرضا منصوری از متهمان فراری پرونده اکبر طبری برای بازگشت به ایران پس از بازگشایی مرزها، روز گذشته غلامحسین اسماعیلی از دستگیری منصوری در رومانی و تحویل وی به اینترپل خبر داد.

با وجود اعلام صدور اعلان قرمز (RED WANTED) برای قاضی منصوری، ساعاتی پس از اظهارنظر سخنگوی قوه‌قضائیه، برخی اخبار از آزادی مشروط قاضی منصوری در رومانی به شرط عدم خروج از این کشور منتشر شد.

همچنین با وجود اینکه گفته شده درخواست اعلان قرمز صادر شده است اما نه در سایت اینترپل و در لیست اعلان قرمز افرادی که از سوی ایران تحت تعقیب قرار گرفته‌اند اسمی از غلامرضا منصوری وجود دارد و نه حتی به صورت مستقیم و صریح اعلام شده است که بازداشت این متهم به درخواست جمهوری اسلامی ایران بوده است.

پیش از اینکه قاضی منصوری در سال 98 از کشور خارج شود، گویا سال 97 نیز سفر یا سفرهایی به کشور آلمان داشته است؛ برخی ویدئوهای موجود در فضای مجازی حاکی از این است که پس از اطلاع عناصر ضدانقلاب از حضور قاضی منصوری در این کشور، ضمن برگزاری تجمع‌هایی، از مسئولان قضائی این کشور خواسته بودند او را دستگیر و محاکمه کنند. در روزهای اخیر نیز برخی فعالان ضدانقلاب خواستار اعلام شکایت نهادهای به اصطلاح حقوق بشری علیه منصوری و محاکمه او شده‌اند.

سردار هادی شیرزاد رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی نیز در همین زمینه با بیان اینکه صدور اعلان قرمز به این معنی است که توانسته‌ایم، مجرم بودن یک متهم را اثبات کنیم گفته است: بازگرداندن متهمان یا مجرمان در 6 ماه نخست سال 98 نسبت به مدت مشابه سال 97 رشد 291 درصدی داشت. نزدیک به 68 درصد استرداد به موضوعات اقتصادی و مابقی به موضوعاتی مانند آدم‌ربایی، قتل و سایر موارد برمی‌گردد.

رئیس پلیس بین‌الملل ناجا با اشاره به بازگرداندن نزدیک به 50 مجرم در 6 ماه نخست سال جاری به کشور، از رشد 70 درصدی صدور اعلان قرمز در 6 ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

در لیست قابل مشاهده روی سایت اینترپل، قاضی منصوری تنها غایب این لیست نیست بلکه افراد دیگری هم هستند که با وجود اعلام صدور اعلان قرمز آنها از سوی مسئولان جمهوری اسلامی ایران خبری از درج نام آنها در سایت اینترپل نیست؛ مجید سعادتی و مرجان شیخ‌الاسلامی از متهمان اقتصادی فراری، روح‌الله‌زم متهم امنیتی که با شگردهای نیروهای اطلاعاتی و امنیتی به کشور بازگردانده شد، افرادی بودند که اسامی آنها روی سایت اینترپل قرار نگرفته بود.

نماینده دادستان: قاضی منصوری رفت و تلفنش را در ایران گذاشت!

منصوری اخیرا با انتشار ویدیویی مدعی شده که سفرش به خارج از کشور با هدف درمان صورت گرفته و به محض «باز شدن مرزها» به کشور بازمی گردد.

نماینده دادستان در جلسه دوم دادگاه اکبر طبری به سخنان غلامرضا منصوری قاضی که متواری اعلام شده، واکنش نشان داد.

 نماینده دادستان، در ارتباط با پیام متهم منصوری به دادسرا و عنوان کردن عدم حضورش به دلیل بیماری گفت: او هیچ گواهی پزشکی‌ای به دادسرا ارائه نداده و اگر ادعایی دارد آن را برابر اصل به سفارت ایران تحویل دهد. او یک ماه بعد از دستگیری طبری از ایران خارج شد و تلفن خود را در ایران گذاشتند! گمان می‌کردیم ایشان ایران است و به وقتش او را احضار خواهیم کرد.

غلامرضا منصوری قاضی دادگاه مطبوعات در اواخر دهه ۸۰ و اوائل دهه ۹۰ است که در پرونده‌ اکبر طبری جز متهمان متواری اعلام شده است. قاضی منصوری اخیرا با انتشار ویدیویی مدعی شده که سفرش به خارج از کشور با هدف درمان صورت گرفته و به محض «باز شدن مرزها» به کشور بازمی گردد.

نقش قاضی منصوری در پرونده اکبر طبری

منصوری قاضی است که ضمن دریافت ۵۰۰ هزار یورو رشوه هم اکنون از کشور گریخته و متهم ردیف نهم پرونده فساد‌های اکبر طبری شناخته می‌شود.

منصوری که در زمان وقوع جرایم به عنوان قاضی وقت اجرای لواسان فعالیت داشت، برای مشارکت در اقدامات غیرقانونی خود از حسن نجفی متهم ردیف دوم پرونده مبلغ ۵۰۰ هزار یورو به عنوان رشوه دریافت کرده است.

یک روز پس از برگزاری نخستین جلسه دادگاه طبری و ۲۱ متهم دیگر، سیدابراهیم رییسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه به دادستان کل کشور و معاون بین‌الملل قوه قضاییه دستور داد که «استرداد متهمان متواری پرونده‎های مفاسد اقتصادی» را پیگیری کنند و ساعاتی پس از انتشار خبر این دستور رییس دستگاه قضایی، بازپرس منصوری با انتشار ویدیویی مدعی شد که برای دفاع از خود به ایران بازمی‌گردد.

این بازپرس خبرساز در این ویدیو گفت که تنها چند روز پیش از صدور کیفرخواست، از اتهامات علیه خود مطلع شده و پس از آن، از وکیلش خواسته تا با مراجعه به دادگاه اعلام کند که با باز شدن مرز‌ها به کشور بازمی‌گردد.

متهم ردیف نهم پرونده اکبر طبری، با بیان اینکه مرز‌ها همچنان بسته‌اند و هر چه تلاش کرده نتوانسته مسیری برای بازگشت به کشور پیدا کند، گفته است که روز سه‌شنبه به سفارت جمهوری اسلامی مراجعه می‌کند تا مقدمات بازگشتش به ایران و متعاقبا حضور در جلسه بعدی دادگاه و دفاع از اتهامات وارده فراهم شود.

اگرچه قاضی منصوری در این ویدیو اشاره‌ای به علت و زمان خروجش از کشور نکرده و همچنین نگفته هم‌اکنون در کدام کشور خارجی ساکن است، اما برخی منابع خبری داخل کشور، از حضور بازپرس متهم در کشور آلمان خبر دادند. همچنین همزمان با روز برگزاری جلسه نخست دادگاه طبری، برخی کاربران توییتر نیز مدعی شدند که بازپرس غلامرضا منصوری در کلینیک دکتر سمیعی در شهر هانوفر آلمان بستری است.

همین مدعیات و البته ادعای شخص خبرساز نسبت به مراجعه به سفارت در روز سه‌شنبه، منجر به آن شد که موضوع را از طریق سفارت جمهوری اسلامی در آلمان پیگیری کنیم، اما بنا بر پیگیری‌ها از سفارت جمهوری اسلامی در آلمان، دست‌کم تا زمان نگارش این گزارش، غلامرضا منصوری به سفارت جمهوری اسلامی در این کشور اروپایی مراجعه نکرده است.

یک منبع آگاه در این سفارتخانه گفته است که غلامرضا منصوری در طول دو روز گذشته نه به سفارت آمده و نه تماسی با آن‌ها برقرار کرده است.

بر این اساس و با توجه به اینکه ایران با هیچ‌یک از کشور‌های اروپایی توافقنامه استرداد مجرمان ندارد، به نظر می‌رسد بازگرداندن متهم ردیف نهم پرونده اکبر طبری به این سادگی میسر نخواهد بود و درصورت عدم بازگشت خودخواسته این متهم به کشور، راهی برای بازگرداندن او وجود نخواهد داشت؛ مگر اینکه پلیس اینترپل در این رابطه اقدام کند.

 

تماس قاضی غلارضا منصوری با متهم پرونده طبری: بگو پول را قرض دادم!

سه الی چهار روز گذشته؛ یعنی دو روز قبل از دستگیری قاضی منصوری، او با من تماس گرفت و گفت که شما در جلسه دادگاه بگو پول را خودم به عنوان قرض به غلامرضا منصوری پرداخت کردم ؛ اما من پاسخ دادم که چرا باید این حرف را بزنم؟

متهم مشایخ در جلسه سوم دادگاه اکبر طبری توضیحاتی درباره نقش قاضی منصوری در پرونده و نحوه دریافت رشوه ارائه کرد.

این متهم در باب موضوع اراضی کلاک گفت: آقای طبری دوستی دیرینه‌ای با آقای نجفی داشت. نجفی زمینی در لواسان داشت که با مشکلاتی مواجه بود، لذا در سال ۸۵ به بنده گفت با طبری صحبت کرده و باید بنده با طبری قراردادی ببندم. بر اساس آن ۳۰۰ متر زمین را به نام او کردم و آن زمان ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هم از حساب شخصی خودم به آقای طبری واریز کردم.

وی افزود: طبری کار‌های مربوط به کمیسیون ماده ۵ و استانداری را تلفنی پیگیری می‌کرد.

در ادامه قاضی از متهم پرسید: ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان را از کجا آوردید و چرا به آقای طبری پرداخت کردید؟

این متهم گفت: این مبالغ از سوی نجفی به بنده پرداخت می‌شد و من هم برای طبری واریز می‌کردم که از بابت قرارداد‌های انجام شده پیرامون زمین کلاک و کمیسیون ماده ۵ صورت می‌گرفت.

در ادامه قاضی از متهم پرسید: شرکت سیمان خمسه متعلق به چه کسی است؟

این متهم گفت: از سال ۸۷ تا سال ۹۳ من مدام یا مدیر عامل بودم یا رییس شرکت، بخشی از سهام شرکت برای بنده و بخشی برای برادران نجفی و دیگران بود.

وی گفت: سال ۸۹، آقای طبری ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بنده داد تا برای او سهام بگیرم و سپس در سال ۹۳ به بنده گفت سهام را به نامم بزن.

قاضی از وی پرسید: چرا از ابتدا سهام را به نام او نزدید؟

متهم گفت: از ابتدا قرار نبود سهام به نام او باشد، اما در سال ۹۳ به بنده گفت سهام را به نامش کنم.

قاضی به وی گفت: مگر آقای طبری از شما طلبی داشت؟

متهم گفت: خیر پولی بود که خودش به بنده داده بود تا برایش سهام بخرم.

قاضی در ادامه از متهم خواست درباره زمین کریم خان توضیح دهد.

متهم گفت: سال ۸۵ آقای نجفی ۳۰۰ متر زمین به نام من کرد و گفت آن را به نام طبری بزنم. من اصلا در جریان نبودم و نمی‌دانستم این زمین در کجا واقع شده است.

وی ادامه داد: آقای قاضی بنده گول خوردم و اشتباه کردم، من ۵۰ سال است با آقای نجفی دوستی دارم و ۳۷ سال است کارخانه دار هستم. بنده اصلا نمی‌دانم پولشویی چیست و نمی‌دانم موضوع ملک روما چیست، حتی آقای دانیال زاده را هم نمی‌شناسم.

وی افزود: من بر اساس رفاقت و دوستی ۵۰ ساله این اشتباه را کردم.

قاضی در ادامه در باب تخلفات اکبر طبری و پیگیری‌های او از استانداری از متهم مشایخ سوال کرد که وی پاسخ داد: رقم پرداخت شده بابت پیگیری‌های آقای طبری در استانداری بوده است که اصلا به بنده ارتباطی ندارد.

قاضی از متهم پرسید: درباره دخالت آ‌قای طبری در کمیسیون ماده ۵ و شهرداری توضیح دهید.

این متهم گفت: او تلفنی کار می‌کرد و مشکلات را پیگیری می‌نمود و اگر سوالی داشتیم از وی می‌پرسیدیم.

در ادامه قاضی از نماینده دادستان خواست سوالات خود را مطرح کند.

در ادامه قهرمانی نماینده دادستان از متهم مشایخ پرسید: آیا قرارداد مشارکت در ساخت و ساز داشتید؟

متهم پاسخ داد: خیر من اصلا مشارکتی نداشتم و زمانی که ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به حساب طبری واریز کردم او ۵ سال بعد ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بنده برگرداند و به من گفت گویا مشکلاتی پیش آمده و لذا پول را پس داد..

نماینده دادستان از وی خواست درباره مشکلات پیش آمده توضیح دهد.

متهم گفت: گویا سازمان بازرسی به قرارداد نجفی و طبری ورود کرده بود و لذا آقای طبری به من گفت این پول را بگیرید و سهام بخرید.

در ادامه نماینده دادستان درباره جلسات مشترک میان آقای نجفی و منصوری از متهم پرسید که وی پاسخ داد: یکبار آقای منصوری را در دفتر آقای طبری دیدم و بعد از آن اگر با او کاری داشتیم وی را در دفترش می‌دیدم.

در ادامه نماینده دادستان از متهم مشایخ خواست درباره تماس متهم منصوری با او توضیح دهد.

متهم گفت: سه الی چهار روز گذشته؛ یعنی دو روز قبل از دستگیری منصوری، او با من تماس گرفت و گفت که شما در جلسه دادگاه بگو پول را خودم به عنوان قرض به آقای منصوری پرداخت کردم؛ اما من پاسخ دادم که چرا باید این حرف را بزنم؟

در ادامه نماینده دادستان درباره قرارداد کارشناسی مشاوره از متهم مشایخ پرسید که وی پاسخ داد: این قرارداد برای پیگیری کار زمین کلاک بود.

نماینده دادستان پرسید: آیا واقعا او کار کارشناسی انجام داد؟

این متهم پاسخ داد: نمی‌دانم، اما پیگیری می‌کرد.

قاضی از متهم مشایخ پرسید: مگر نجفی شماره حساب طبری را نداشت که مستقیماً پول را برای او واریز کند.

متهم مشایخ پاسخ داد: شماره حساب را داشتم و همینجاست که من اصلاً اطلاعی نداشتم و اقرار کرده‌ام که اشتباه نموده‌ام.

قاضی پرسید درباره ساخت و احداث زمین کریم‌خان به دستور چه کسی انجام شد؟ متهم مشایخ پاسخ داد: به دستور نجفی صورت گرفت و به نام من منتقل شد و پس از آن، آن را به طبری منتقل کردم.

قاضی بابایی پرسید: متهم منصوری را چه کسی معرفی کرد؟

متهم مشایخ پاسخ داد: در دفتر طبری با متهم منصوری آشنا شدم.

قاضی بابایی پرسید: در ازای اقدامات و خدمات متهم منصوری چه مبالغی به او پرداخت شد؟

متهم مشایخ مدعی شد: نجفی اظهار کرد که منصوری مزاحم وی شده است و از من پول و ملک می‌خواهد که در ۵ نوبت ۵ بسته که جمعاً ۵۰۰ هزار یورو بود به او دادیم، اما باز هم قانع نشد.

قاضی بابایی گفت: در اقدامات نجفی و طبری به عنوان پوشش عمل می‌کردید.

متهم مشایخ گفت: نجفی به حسابم پول می‌ریخت و من از حساب شخصی‌ام پول دادم و اگر پولی به طبری داده شده به دستور نجفی بوده است.

قاضی بابایی اعلام کرد که فیلم مواجهه حضوری متهمان پخش شود.

نماینده دادستان پیش از پخش فیلم مواجهه حضوری، تصریح کرد: ردپای مشایخ را در همه جا دیدیم در موضوع کلاک، در موضوع روما، در پرونده سرخوش و در پرونده صدوقی که خارج از کیفرخواست است هم مشایخ واسطه بود.

در این بخش از دادگاه فیلم مواجه حضوری متهمین پخش شد که در آن مشایخ و طبری حضور داشتند، متهم مشایخ در بخشی از فیلم مواجهه حضوری که در دادگاه پخش شد، گفت: منصوری را در دفتر طبری دیدم و مشکل کلاک را به منصوری گفت. همچنین قرارداد کاری بین من و طبری امضا شد.

در بخش دیگری از مواجهه حضوری متهم مشایخ خطاب به طبری، گفت که در چشمان من نگاه کن و بگو که آیا در دو نوبت ۴۰۰ میلیون پول دادی یا خیر؟ (در دو نوبت ۲۰۰ میلیون تومانی)

پس از پخش فیلم مواجهه حضوری در دادگاه قاضی بابایی با اعلام ختم جلسه دادگاه بیان کرد: جلسه بعدی متعاقبا اعلام می‌شود.

قاضی "فراری" چگونه سر از رومانی درآورد؟

با توجه به آزادی مشروط قاضی منصوری در رومانی این احتمال مطرح شده که اگر او از دولت رومانی تقاضای پناهندگی کند امکان استردادش دیگر وجود ندارد و او نیز سرنوشتی شبیه به خاوری رییس فراری بانک ملی پیدا می‌کند.

پس از آنکه غلامرضا منصوری توسط پلیس محلی بازداشت و به مراجع قضایی رومانی معرفی شد، قاضی دادگاه تصمیم گرفت این متهم تا تاریخ ۲۰ تیر ماه تحت شرایط خاصی آزاد باشد.

غلامرضا منصوری حق خروج از رومانی را ندارد و تحت نظر پلیس به سر می‌برد. بر اساس این گزارش، او در حال حاضر در زندان نیست، ولی باید در صورت ضرورت به پلیس مراجعه کند.

دادگاه محلی از مقام‌های دولت ایران خواسته است که درخواست استرداد رسمی غلامرضا منصوری و اسناد مرتبط با این متهم را به دادگاه ارائه دهد.

این دادگاه همچنین از اداره مهاجرت رومانی و پلیس اینترپل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، شرایط زندان‌ها و همچنین نگهداری متهمان در زندان به ویژه در دوران شیوع کرونا سوالاتی پرسیده است.

این در حالی است که روز شنبه سخنگوی قوه قضائیه بازداشت منصوری را در رومانی تائید کرد و آن را حاصل اخطار قرمز پلیس اینترپل و صدور نیابت قضایی دانست. اسماعیلی همچنینی در این باره گفت: "وی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور رومانی مراجعه‌ای داشت، اما طوری رفتار کرده بود که استنباط مسئولان سفارتخانه این بود که برای آمدن به ایران عزم و اراده جدی ندارد."

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که این متهم تا دو هفته دیگر امکان بازگشت به ایران را ندارد چرا که تمام پرواز‌ها در رومانی به خاطر شرایط کرونا متوقف شده است.

اتهام قاضی منصوری و پیشینه او

منصوری در دادگاه اکبر طبری معاون حوزه ریاست قوه قضائیه در زمان آیت‌الله آملی لاریجانی به دریافت ۵۰۰ هزار یورو رشوه متهم شد.

نام او به عنوان متهم ردیف نهم پرونده مطرح گردید. منصوری زمانی که قاضی وقت اجرایی لواسان بوده با مفسد اقتصادی حسن نجفی که او هم متواری است همکاری کرده و رشوه ۵۰۰ هزار یورویی دریافت کرده است.

نخستین جلسه دادگاه اکبر طبری و همدستانش ۱۸ خرداد ماه برگزار شد. پس از آن یک جلسه دیگر دادگاه هم برگزار شده است و روز یکشنبه نیز جلسه سوم آن برگزار می‌شود.

طبری در دوران ریاست آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی بر قوه قضائیه مدیر کل امور مالی این نهاد بود و در دوره آیت‌الله صادق لاریجانی به عنوان معاون اجرایی حوزه ریاست دستگاه قضائی منصوب شد.

از سوابق اجرایی غلامرضا منصوری در قوه قضائیه نیز بازپرسی شعبه ۹ دادسرای کارکنان دولت و سرپرستی دادسرای فرهنگ و رسانه را می‌توان نامبرد. او سابقه صدور احکام سنگین برای برخی فعالان رسانه‌ای و سیاسی در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود در کارنامه خود دارد. از نکات جالب ماجرا این است که منصوری در فروردین سال ۹۲ سرپرست دادسرای ویژه مبارزه با زمین خواری شد.

قاضی غلامرضا منصوری از آلمان تا رومانی

بنا به گفته مقام‌های قضایی این قاضی مرداد ۹۸ از کشور خارج شده است. البته منصوری چند روز پیش فایلی ویدئویی منتشر کرد و گفت که خروجش از کشور برای درمان بوده است و قطعا به ایران باز می‌گردد. او مدعی شد که چندی پیش از راه زمینی قصد بازگشت به ایران را داشته، اما به دلیل شرایط کرونا و بسته بودن مرز‌ها نتوانسته است برگردد.

ادعا‌های منصوری در این فایل تصویری از سوی قهرمانی، نماینده دادستان رد شد. او در ارتباط با پیام متهم و عنوان کردن عدم حضورش به دلیل بیماری گفت: "او هیچ گواهی پزشکی به دادسرا ارائه نداده و اگر ادعایی دارد آن را برابر اصل به سفارت ایران تحویل دهد. او یک ماه بعد از دستگیری طبری از ایران خارج شد و تلفن خود را در ایران گذاشت."

در همین حال برخی منابع از نقش پروفسور سمیعی در صدور ویزای آلمان برای منصوری خبر دادند که البته صحت و سقم آن روشن نیست.

انتشار خبر حضور منصوری در آلمان باعث شد عده‌ای مانع از بازگشت او به ایران و فراهم کردن زمینه محاکمه‌اش در آلمان شوند. دو روز پیش سازمان گزارشگران بدون مرز گفته بود علیه غلامرضا منصوری به دلیل زندانی کردن روزنامه‌نگاران در بهمن و اسفند ۱۳۹۱ شکایتی را تسلیم دادستانی فدرال آلمان کرده است. پس از آن شایعاتی مبنی بر «فرار» منصوری به اسپانیا یا ایتالیا منتشر شد، اما پس از آن گفته شد که که این قاضی پیشین در رومانی است.

دو روز پیش فردی به نام سعید منصوری که خود را برادرزاده قاضی منصوری معرفی کرد، مدعی شد غلامرضا منصوری روز ۲۱ خرداد به سفارت ایران در بخارست برای بازگشت به ایران و حضور در دادگاه مراجعه کرده بود.

به روایت سعید منصوری، شامگاه ۲۲ خرداد حال قاضی منصوری بد می‌شود و به همراه ماموران سفارت به بیمارستان می‌رود، ولی در بیمارستان توسط پلیس بخارست بازداشت شده است.

منصوری سابقه صدور احکام سنگین برای برخی فعالان رسانه‌ای و سیاسی در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود در کارنامه خود دارد. همین مسئله باعث شد که در روز‌های گذشته فعالان رسانه‌ای خاطرات خود را از رویارویی با او در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند.

با توجه به آزادی مشروط منصوری در رومانی این احتمال مطرح شده که اگر او از دولت رومانی تقاضای پناهندگی کند امکان استردادش دیگر وجود ندارد و او نیز سرنوشتی شبیه به خاوری رییس فراری بانک ملی پیدا می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 578219 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟