تازه‌ترین رژیم لاغری جهان منتشر شد / انقلابی در برنامه‎های غذاییی

به گزارش گروه ترجمه رکنا، به زبان ساده رژیم والیومتریک یک برنامه کاهش وزن بوده که بر پایه پر کردن معده با کمترین غذای ممکن طرح‌ریزی شده‌ است؛ به این‌صورت که در این رژیم مصرف غذاهای با فیبر بالا و کالری پایین دارند، در اولویت قرار می‌گیرد. هم‌چنین کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها که حاوی تنها چهار کالری در هر گرم خود هستند نیز در اولویت مصرف جای دارند. پروفسور «رولز » مواد غذایی را طبق ارزشی که در این سیستم دارند، دسته‌بندی کرده‌است. در این طبقه‌بندی مواد غذایی باارزش در گروه اول و مواد غذایی که کمترین ارزش را دارند در گروه چهارم قرار گرفته‌اند.
گروه اول : میوه‌های فاقد نشاسته (مانند سیب، کیوی و ...) و سبزی‌ها ، شیرهای کم‌چرب و سوپ‌هایی که حاوی گوشت هستند.
گروه دوم : میوه‌ها و سبزی‌های دارای نشاسته ، غلات ، حبوبات ، گوشت با چربی پایین. 
گروه سوم : گوشت ، پیتزا ، نان ، بستنی و کیک.
گروه چهارم : کلوچه ، چیپس ، شکلات ، کره و روغن.
مانند هر رژیم دیگری، «والیومتریک» هم عیب و ایرادهای خود را دارد. اول از همه این‌که یک رژیم کلی محسوب شده و مانند رژیم فرضا «IIFYM» به جزئیات نمی‌پردازد. ایراد دوم این رژیم اما چشم‌پوشی آن، مانند سایر رژیم‌های کاهش وزن، بر مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست. باید توجه داشت که در امر تغذیه همه چیز در کالری خلاصه نمی‌شود، کما این‌که غذاهای پرکالری فراوانی داریم که بسیار هم سالم هستند. سوم ایراد این رژیم اما آن‌جاست که بسیاری از مردم به علت گرسنگی پرخوری نمی‌کنند ، بلکه دلیل اصلی پرخوری آن‌ها اعتیاد به غذا ‌خوردن می‌باشد. 
البته این دیدگاه نسبت به مواد غذایی فواید فراوانی نیز دارد. به عنوان مثال اکثر مردم به دنبال رژیم‌های دقیق و ظریف نبوده و تنها یک رژیم ساده برای کاهش یا افزایش وزن خود می‌خواهند. در این‌قبیل موارد، این طبقه‌بندی می‌تواند یک مرجع فوق‌العاده باشد. به طور کلی این جدول یک ابزار برای رژیم گرفتن به شمار رفته و برای پرورش‌اندام‌کارانی که در پی طرحی مناسب برای اندام خود هستند نیز می‌تواند دیدگاه و رویکرد مناسبی نسبت به مواد غذایی پدید آورد.
نویسنده: پروفسور باربارا رولز (دکترای تغذیه ورزشی)  برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
 مهرداد امامی

کدخبر: 483325 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟