کشف سکونتگاه 7000 ساله در تپه گل افشان سمیرم+تصاویر

به گزارش رکنا ، کاوش‌های انجام شده تا این مرحله بیانگر این است که ساکنان تپه گل افشان سمیرم برای اولین بار در دوره پیش از تاریخ و در حدود 7 هزار سال قبل در این مکان مستقر شدند و این تپه را به وجود آوردند.

کشف سکونت‌گاه 7000 ساله در تپه گل افشان سمیرم+تصاویر

سعید سلیمانیان اظهار داشت: تپه‌ها و محوطه‌های باستانی دستاوردهای مادی و معنوی اقوام گذشته را در درون خود نهفته دارند و این تپه‌ها به دلیل ماندن نشانه‌های موجود از زندگی اقوام مختلف در دوره‌های متعدد تاریخی که گاه قدمت آن‌ها به چندین هزار سال نیز می‌رسد که دارای اهمیت خاص است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سمیرم ‌ بیان کرد: در ادامه عملیات باستان شناختی و کاوش تپه مش کریم در بخش مرکزی که در سال 1393 انجام و به سکونت ساکنان و شکل‌گیری این تپه در اوایل هزاره پنجم پیش از میلاد انجامید در سال گذشته دومین فصل از بررسی و شناسایی باستان شناختی این بخش آغاز که پس از بررسی میدانی که به مدت بیش از یک ماه به طول انجامید 66 محوطه باستان شناسی در این منطقه شناسایی که تپه گل افشان در این فصل تعیین عرصه و حریم گردید و فصل سوم عملیات از مهر سال جاری به سرپرستی محمدحسین طاهری بر روی تپه گل افشان آغاز شد.

 

وی تصریح کرد: براساس آخرین شواهد و آثار بدست آمده می توان به نتایج قابل توجهی درزمینه شناخت فرهنگ‌ها، سکونت و شکل‌گیری این تپه که مربوط به دوره های پیش از تاریخ (دوره باکون، هزاره پنجم قبل از میلاد) است اشاره کرد.

محمدرضا عسگریان، فرماندار سمیرم نیز ضمن تقدیر از تمام عوامل اجرائی ‌ در خصوص انجام این عملیات باستان شناختی و کاوش با موفقیت در بین  4 استان با وجود سه فرهنگ فارس، لر و ترک خاطرنشان کرد: این شهرستان دارای پیشینه مسکونی و تاریخی بوده که انجام عملیات کاوش بر روی تپه مش کریم و قدمت سکونت 7 هزار ساله خود گواه این مطلب است و پیش زمینه ای برای آغاز مطالعات منسجم دراز مدت و جامع باستان شناسی در این شهرستان است.

 

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های بسیار بالای این شهرستان در سه حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری این عملیات باستان شناسی باید در تمام سطح شهرستان ادامه پیدا کند و معتقدیم که قدمت سکونت در این منطقه و شهرستان حتی ازاین هم بالاتر خواهد بود.

عسگریان تپه‌ها و محوطه‌ها را کتاب‌های ناخوانده و نانوشته تاریخ دانست که هر ورقش رازهای پنهان از دل خاک را در خصوص گذشتگان بازگو می کند و ما را در شناخت سبک زندگی آنان یاری می کند که این خود ظرفیتی بی بدیل در کنار صنعت گردشگری برای جذب و حضور گردشگران داخل و خارجی است.

 

محمد حسین طاهری سرپرست تیم باستان شناسی و کاوش تپه گل افشان هم در ادامه افزود: پس از انجام مطالعات اولیه و بررسی‌های انجام شده در بخش مرکزی شهرستان سمیرم با همکاری مسؤولان شهرستان عملیات باستان شناختی و کاوش از اوایل مهر ماه با حضور چند تن از متخصصین این حوزه بر روی تپه گل افشان آغاز شد که دو کارگاه کاوش یکی به منظور مطالعات لایه نگاری و تشخیص مراحل سکونتی و درگیری به صورت ترانشه گسترده به منظور آگاهی از فضاها و ساختارها سکونتی مردمان و اقوام گذشته مستقر در روی این تپه بر پا شده است.

وی بیان کرد: کاوش‌های انجام شده تا این مرحله بیانگر این است که ساکنان این منطقه برای اولین بار در دوره پیش از تاریخ و در حدود 7 هزار سال قبل در این مکان مستقر و این تپه را بوجود آوردند.

به گفته سرپرست این گروه کاوش، شواهد بدست آمده تاکنون دلالت بر وجود فضاهایی است به صورت دیوارهایی با خشت و چینه ایجاد شده و همراه با بقایای همراه با بقایای خاکستر فراوان و اجاق های کشف شده که احتمالا نشانگر زندگی مردمانی است که سبک زندگی آن‌ها فصلی و احتمالا عشایر کوچ رو بوده‌اند.

 

طاهری اضافه کرد: یافته‌های دیگر از جمله قطعات سفال و ابزار های سنگی و اشیاء شمارشی به فعالیت‌های اقتصادی مبتنی بر کشاورزی و دامپروری در منطقه دلالت دارد و به چینه‌ها و اتاق‌های شکل گرفته با خشت و چینه و تعدادی سنگ که احتمالا شواهدی از سنگ قبر است نیز می‌توان اشاره کرد.

 

به گفته این متخصص باستان شناس آثار و شواهد بدست آمده نشان می‌دهد که این محوطه ارتباط نزدیکی با مراکز مهم از جمله فارس داشته که احتمالا مربوط به دوره پیش از تاریخ و باکون که یکی از مهمترین فرهنگ‌های عصر  مس سنگی ایران و مرحله مهمی در زمینه تغییرات اجتماعی اقتصادی جوامع پیش از تاریخ ایران در فارس است. شهرستان سمیرم نیز با چهاربخش شش شهر و 120 آبادی و روستا در 160 کیلومتری جنوب استان اصفهان واقع است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟