پاک تراشی جنگل های گلستان توسط ارتش شوروی در زمان اشغال ایران + فیلم
حجم ویدیو: 7.01M | مدت زمان ویدیو: 00:01:34

به گزارش رکنا، در پی انتشار تصاویری مبنی بر پاک تراشی جنگل در بخش‌های غربی استان گلستان در محدوده شهرستان بندرگز که گویا یک فرد پاراگلایدر سوار فیلم و عکس آن را ثبت و منتشر کرده بود اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با درج توضیحی به این مطلب واکنش نشان داد.

در این اطلاعیه آمده است: «چند روزی است در فضای مجازی اخباری مبنی بر جنگل تراشی و قطع یکسره در جنگل های هیرکانی در حال دست به دست شدن است که اذهان عمومی را مشوش نموده است لذا با توجه به اهمیت موضوع توضیح این اداره کل جهت تنویر افکار عمومی به این شرح است:

عرصه مورد نظر در زمان جنگ جهانی دوم پاک‌تراشی شده و پایگاهی نظامی برای ارتش شوروی و در نقشه سال ۱۳۴۳ نیز فاقد درخت بوده و می‌توان با اطمینان گفت که پاکتراشی بیش از ۵۸ سال قدمت دارد.

عرصه مذکور در زمان قبل از انقلاب و قبل از قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع، جزو مستثنیات بوده و حتی قالب مسکونی داشته و آثار سکونت قدیمی در حال حاضر نیز در فیلم قابل مشاهده هست.

همچنین این عرصه دارای سند ۶دانگ و خاک این عرصه مشخصات زراعت و بیش از ۵۰ سال سابقه زراعت دارد.

همچنین درسال ۱۳۹۸ نیرو‌های یگان حفاظت شهرستان بندرگز بخاطر قطع ۲درخت و ۴ نهال جنگلی در این عرصه تخلف ثبت کرده و متخلف را تحویل مراجع قضایی داده است.

لازم به ذکر است این عرصه در پلاک ۲نوده از بخش ۲ ثبتی شهرستان بندرگز و جزو حوزه استحفاظی منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان و موسوم به ملک نوده است.

نیرو‌های یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان علی رغم مشکلات بسیار، حداقل امکانات و نیرو، در حال حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی هستند و اینکه اشخاصی مدعی ۱۲ هکتار جنگل تراشی می‌شوند در جای خود آن هم در این زمان موجب تعجب است.

هر شخصی مدرکی مستند دال بر جنگل تراشی در این ابعاد داشته باید ادعا را با سند و مدرک بیان و از شایعه پراکنی بی اساس و تشویش اذهان عمومی بدون تحقیق و بررسی پرهیز کند.»

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟