مشاهده گونه نادر "درنای معمولی" در کهنوج کرمان

به گزارش رکنا، منصور پورسینا امروز از مشاهده گونه نادر درنای معمولی در استان کرمان خبر داد و اظهار داشت: حضور این پرنده برای اولین‌بار توسط هادی جلالی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کهنوج مشاهده و تصویربرداری شده است.

وی عنوان کرد: این گونه زیبا و ارزشمند در گروه پرندگان در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی می‌شود و یکی از سه گونه نادر، درنای مشاهده شده در ایران است که در مسیر مهاجرت خود به شهرستان کهنوج سفر کرده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: مشخصه بارز این پرنده علاوه بر نوار سفید رنگ پشت چشم، شاهپرهای آن است که هنگام بسته بودن بال‌ها به شکل یک دسته جارو روی دم آویخته است زیستگاه این پرنده زمین‌های باز اطراف تالاب‌ها و آبگیرها، علفزارهای باتلاقی و زمین‌های کشاورزی است و بیشتر از مواد گیاهی تغذیه می‌کند.

وی افزود: این پرنده بسیار اجتماعی است و به صورت گروهی مهاجرت می‌کند، اما تک‌همسر و جفت‌ها تا آخر عمر با هم زندگی می‌کنند، این پرنده در ضمیمه دو کنوانسیون منع تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض خطر انقراض (سایتیس) قرار دارد.

پورسینا خاطرنشان کرد: با تجهیز محیط‌بانان و آموزش آنها از سال گذشته تمام تلاش خود را برای ثبت رکورد گونه‌های جدید در استان آغاز کرده‌ایم تا بتوان فهرست گونه‌های حیات وحش استان را غنی‌تر کنیم که تا کنون موفق به ثبت بیش از شش گونه پستاندار و پرنده شده‌ایم.

منبع: فارس

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟