ابتکار: سازمان محیط زیست هیچ گاه مجوز سد گتوند را صادر نکرد

پروژه احداث سد گتوند از فروردین ۱۳۷۶ به دستور مرحوم حجت الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی آغاز شد. سد گتوند در سال ۱۳۹۰ توسط محمود احمدی‌نژاد به بهره‌برداری رسید. حاشیه‌های ریز و درشت سد گتوند که از وجود گنبد نمکی و سازند گچساران در منطقه آبگیری این سد و در نتیجه احتمال شور شدن آب کارون شروع شده بود، بعدها با بدهی بالای پروژه و تعطیلی فعالیت‌های اجرایی و حتی تعویق چندباره وعده‌های مختلف درباره پروژه سد گتوند ادامه پیدا کرد، مدتی نیز آواره‌شدن چندهزار روستایی و زیرآب رفتن ده‌ها روستا با آبگیری سد گتوند در کانون توجه‌ها قرار داشت. این حاشیه ها البته بعد از بهره برداری از سد گتوند نیز ادامه داشت.

به گزارش رکنا، بهره برداری از سد گتوند در سال 90، به معنی پایان حاشیه‌ها در این پروژه بزرگ نبود، چنان که هنوز هم سازمان محیط زیست به عنوان یک نهاد دولتی انتقاداتی را به این پروژه وارد می‌داند با این وجود سد گتوند که مدت‌ها در گیرودار مطالعه و ارائه مجوزهایی برای اجرایی شدن راهکارهای حل مشکل بود سرانجام در مرحله‌ اجرا قرار گرفت.

سد گتوند علیا یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران ساخته شده است. این سد، در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از ریزشگاه رودخانه کارون، در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان شوشتر و در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر گتوند در استان خوزستان قرار دارد. ارتفاع این سد سنگریزه‌ای با هسته رسی ۱۸۲ متر است که بلند ترین سد خاکی کشور محسوب می‌شود.

حالا هم معصومه ابتکار، رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست در کانال تلگرامی خود به بیان توضیحاتی درباره سد گتوند پرداخته و آورده است: عملیات اجرایی سد گتوند در سال ۷۶ که دولت تازه شروع به کار کرد، آغاز شده بود. موضوع مطالعات ارزیابی در آن سال‌ها خیلی جدید بود. یک مطالعه ارزیابی زیست‌محیطی بسیار کلی برای گتوند انجام شده بود که اشاره مختصری به کوه‌های نمکی داشت.

وی اضافه می‌کند: فرایندهای ارزیابی زیست‌محیطی و شرح خدمات گزارش ها بعدا کاملا بازنگری شد. سازمان محیط زیست در سال ۷۶ با بحران‌های متعددی در موجودیت خود مواجه و این طرح یکی از صدها طرحی بود که عملیات اجرایی آن آغاز شده بود. در واقع در سال ۷۶ مطالعات چنین چشم اندازی را نشان نمی داد.

ابتکار در پایان می‌نویسد: بعدها نیز با آن شرایط مخالفت شد، ولی به رغم مخالفت‌ها آب‌گیری این سد در دولت دهم در حالی صورت گرفت که هیچگاه سازمان حفاظت محیط زیست مجوز ساخت سد را صادر نکرد.

 

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟