حال خوش دریاچه ارومیه نتیجه تلاش‌های دولتی نیست + فیلم
حجم ویدیو: 3.19M | مدت زمان ویدیو: 00:00:29

جلال محمودزاده با اشاره به سفر هفته آینده رئیس‌جمهور به آذربایجان‌غربی و مطالبات مردم استان از وی اظهار کرد: آذربایجان‌غربی استانی محروم از نظر زیرساخت‌های توسعه بوده و در برخی شاخصه‌ها مثل آموزش و پرورش، درآمد سرانه، بهداشت و درمان و راه‌هایی بین شهری و روستایی جزو استان‌های ضعیف به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: بنابراین برای توسعه زیرساخت‌ها نیاز به اعتبارات جهشی داشته و دولت باید توجه بیشتری از لحاظ تامین اعتبارات جهشی به آذربایجان‌غربی داشته باشد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: هم‌اکنون گازرسانی به روستاهای آذربایجان‌غربی نسبت به استان همسایه یعنی آذربایجان‌شرقی بسیار پایین است و پس از استان‌های سیستان و بلوچستان و مرکزی جزو استان‌های محروم‌ در این زمینه به شمار می‌رود در حالی که آذربایجان‌غربی استانی سردسیر بوده و نیاز بیشتری به گازرسانی نسبت به سایر استان‌ها دارد.

زیرساخت‌های آموزشی در آذربایجان‌غربی بسیار ضعیف است

وی با ابراز تاسف از اینکه زیرساخت‌های آموزش و پرورش در آذربایجان‌غربی بسیار ضعیف است بیان کرد: هم‌اکنون تعداد بسیاری از مدارس استان تخریبی بوده و دانش‌آموزان مجبور به تحصیل در این مدارس هستند و علاوه بر آن راه‌های بین شهری آذربایجان‌غربی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و حتی در استان یک متر جاده دسترسی بین شهری مناسب وجود ندارد.

محمودزاده اظهار کرد: حتی قرار بود که دولت در برنامه پنجم توسعه که زمان آن به پایان رسید، تمامی راه‌های روستایی بالای 50 خانوار را آسفالت کند اما تاکنون آسفالت نشده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع دریاچه ارومیه و افتتاح برخی پروژه‌های ستاد احیاء به دست رئیس‌جمهور افزود: تاکنون حرکت‌ها و پروژه‌های ستاد احیاء به گونه‌ای که انتظار می‌رفت نتیجه نداده و از یمن بارندگی‌های مناسبی که امسال اتفاق افتاد و رهاسازی آب‌ سدها، مقداری وضعیت دریاچه بهتر شد اما این از بابت تلاش‌های دولتی و ستاد احیاء نبود.

شفافیتی در مقدار هزینه‌کرد اعتبارات احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علاوه بر آن معلوم نیست که این مبالغی که به ستاد احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شده در کجا و چگونه هزینه شده یعنی شفافیتی در هزینه‌کرد اعتبارات وجود ندارد و بنابراین رئیس‌جمهور باید پاسخگوی افکار عمومی باشد که اعتبارات ستاد احیاء چقدر بوده و آیا اعتباراتی که به استان داده شده پاسخگوی احیاء بوده است.

وی گفت: از سوی دیگر باید در سفر روحانی به استان مشخص شود که به استان‌های عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه تا چه اندازه اعتبار داده شده و اینکه از این استان‌ها چه میزان آب به سمت دریاچه رهاسازی شده و آنان به احیای دریاچه ارومیه اهمیت می‌دهند و اینکه میزان اعتباراتی که ستاد احیاء به این استان‌ها تخصیص داده چقدر است و آیا اعتباراتی که برای احیای دریاچه ارومیه به آذربایجان‌غربی تخصیص داده شده عادلانه بوده یا نه؟

ضعف آذربایجان‌غربی در زیرساخت‌های بخش بهداشت و درمان

محمودزاده در ادامه نیز با ابراز تاسف از اینکه زیرساخت‌های بهداشتی آذربایجان‌غربی نیز در مقایسه با سایر استان‌ها مناسب نیست بیان کرد: در این شاخصه نیز وضعیت استان‌های همجوار بهتر از آذربایجان‌غربی است.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های برتر در کشاورزی است افزود: با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی با چهار کشور هم‌مرز است متاسفانه با وجود اینکه می‌تواند از ظرفیت مرزی برای صادرات محصولات کشاورزی، معدنی و غیرنفتی استفاده کند اما مرزها به خوبی برای صادرات آماده نشده و حتی گاهی مانعی برای صادرات سیب و محصولات معدنی استان شده‌اند.

لزوم ایجاد پایانه صادراتی در مرزهای آذربایجان‌غربی

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: علاوه بر آن به جای اینکه با صادرات مرزی امکان رونق تولید و تحقق شعار سال را فراهم کنند متاسفانه دولت به این مهم توجه نکرده و بنابراین باید در مرزهای استان پایانه صادراتی ایجاد و محصولات تولیدی آذربایجان‌غربی را صادر و ارز وارد استان می‌کرد تا سبب توسعه کشاورزی و معدن می‌شد اما متاسفانه جلوی صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب گرفته شد.

ظرفیت مرزی آذربایجان‌غربی مغفول مانده است/انتقاد از واردات نخود به کشور

وی با تاکید بر اینکه از ظرفیت مرزی استان استفاده نشده است تصریح کرد: هم‌اکنون کوله‌بران بسیاری در مرزها از مبادی غیررسمی تردد می‌کنند در صورتی که دولت می‌توانست مبادی رسمی برای آنها تعریف کند و علاوه بر آن دولت باید جلوی واردات محصولات کشاورزی را می‌گرفت چون هم‌اکنون واردات نخود از کشور ترکیه و سایر کشورها به استان صورت گرفته و به محصولات داخلی لطمه وارد کرده است.

محمودزاده گفت: متاسفانه دولت واردات را کاملا آزاد کرده اما صادرات را متوقف کرده است بنابراین باید دولت در مرزها پایانه صادراتی ایجاد کند و از رئیس‌جمهور انتظار می‌رود که در سفر خویش به استان زیرساخت‌های توسعه آذربایجان‌غربی را تقویت کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟