ضرغامی: یکسان سازی از توطئه های غربی هاست / در تنوع اقوام جزو کشورهای اولیه دنیاییم

به گزارش رکنا، جشنواره بین المللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین شانزدهمین دوره خود را در استان گلستان سپری کرد که مرکز رسانه قوه قضائیه تدابیر لازم را برای پوشش رسانه ای این جشنواره با اعزام خبرنگاران به محل برگزاری شانزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین اندیشید. این جشنواره از شامگاه روز دوشنبه 29 آبان‌ 1402 با حضور مقامات و مسئولان، خبرنگاران، هنرمندان و اقوام ایران‌زمین و مردم فرهنگ دوست استان گلستان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی گلستان در گرگان آغاز به کار کرد و در شامگاه جمعه 4 آذر 1402 به کار خود خاتمه داد. در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین مهندس عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان حضور یافت و در شروع سخنرانی خود به خاطر تاخیر در پرواز ورودی که فرصت بازدید شایسته را از این جشنواره نداشت عذرخواهی و تاکید کرد برای ادای احترام در این جشنواره حضور یافته است با وجود وقت کوتاه و حجم زیاد کارهایش در تهران.

ضرغامی به مردم بزرگوار گرگان و استان گلستان به ویژه خانواده محترم شهدا و ایثارگران ادای احترام کرد که میزبانان خوبی برای آحاد هنرمندان از سراسر کشور بودند. او از همه مسئولان محترم استان گلستان که این رویداد بزرگ و در نوع خودش کم نظیر را برپا کردند و موفق هم بودند به ویژه استاندار گلستان آقای مهندس زنگانه سپاسگزاری کرد که کارهای شایسته ای را در این مدت انجام داد. همچنین از آقای ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان به نمایندگی از همه ادارات و عزیزان دیگر که برای برگزاری این رویداد تلاش کردند، تشکر کرد.

یکی از بهترین ترجمه های آیه سیزدهم سوره حجرات

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران گفت: این مجلس خیلی عظمت دارد و بسیار فشرده است و همه جور مخاطب در این رویداد حاضر هستند؛ بنابراین من باید متناسب با همه کسانی که در اینجا حاضر هستند عرض کوتاهی داشته باشم. صحنه ای که در اینجا خلق شد که از اقوام مختلف کشورمان با لباس محلی مربوط به فرهنگ آن استان در کنار هم ایستادند و دست اتحاد و همدلی به هم دادند یکی از بهترین ترجمه ها برای آیه سیزدهم سوره حجرات است. خداوند خطاب به همه ما می گوید: ما شما را قبیله قبیله و به صورت اقوام و شعوب (شعبه شعبه) آفریدیم برای اینکه شناخته شوید و از هم تمیز داده شوید. این نمایش سمبلیک که ما در اینجا دیدیم را شاید کمترین مفسر قرآن بتواند این آیه شریفه را اینگونه تفسیر کند و نشان دهد. زیبایی خلقت به این تفاوت هاست. اقوام یعنی همین قبایل و شعوب که قرآن کریم می فرماید. چون می خواهیم کمی کمبودهای گذشته مان را در دوران پس از انقلاب همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند در گام دوم آسیب شناسی و رفع کنیم. اقوام نشان دهنده تفاوت های مختلف در رنگ، زبان، لباس، فرهنگ، گویش، موسیقی، آداب و رسوم و در خیلی از حوزه ها هستند که زیبایی شان در همین تفاوت هاست و در قرآن هم تفاوت ها به رسمیت شناخته شده است.

پروردگار متعال تفاوت ها را به رسمیت شناخته

ضرغامی در ادامه افزود: عزیزانی که از طریق رسانه ملی و دیگر رسانه ها این برنامه را می بینند بدانند که جان کلام من به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این است که پروردگار متعال تفاوت ها را به رسمیت شناخته و آنها را مایه تعارف و شناخت متقابل قرار داده است؛ آن وقت بعضی ها تصور می کنند که باید به زور همه را یکسان کنند؛ نمی شود یعنی نباید بشود. این کار را 70 سال پیش کمونیست ها کردند؛ موفق نبودند و فروپاشیدند. آنها دنبال این بودند که همه را مثل هم کنند؛ نشد. غربی ها و آمریکایی ها با تزهای جدیدشان دنبال یکسان سازی هستند. جوانان عزیزی که دنبال مطالعه هستند بدانند که یکسان سازی یکی از توطئه های غربی هاست که می خواهند از طریق فیلم، سینما، ماهواره و فضای مجازی همه را مثل خودشان کنند که نمی شود و نباید هم بشود؛ آنها می گویند همه همانی شوند که ما می خواهیم!

بهترین تعریف را در این حوزه رهبر معظم انقلاب دارند که فرموده اند: بدترین بلا خودفراموشی است؛ خودفراموشی یعنی فراموشی از هویت که مایه بدبختی ملت هاست. جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران مفتخر است به هویت های ریشه دار و چند هزار ساله و پر از ارزش های انسانی و الهی. ما بیش از 3 هزار میراث فرهنگی ناملموس ازجمله ارزش های قومی را داریم در مقابل میراث فرهنگی ملموس یعنی همین تاریخ و ابنیه تاریخی و محوطه ها که نزدیک به 34،35 هزارتاست. اوج این تفاوت های باارزش تصویری بود که هنرمندان عزیز ما در این رویداد بزرگ شانزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین با سلیقه و هنرمندی خود به خوبی نمایش دادند.

تصویر بی نظیر اتحاد اقوام ایران زمین در جشنواره گلستان

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران اظهار کرد: من در خیلی از محیط های هنری در این چند دهه بوده ام اما به جرات می گویم تصویری که امشب در این جشنواره دیدم را در هیچ جایی ندیدم با این تنوع و این حال و تعداد. در آخر آیه شریفه هم خداوند می فرماید: همه این تفاوت ها هست اما بهترین شما کسانی هستند که تقوا پیشه کنند.

ضرغامی در ادامه سخنانش توصیه کرد به خیلی از قلم به دست ها و بسیاری از شخصیت های سیاسی و فرهنگی که در بعضی مواقع با دیدگاه شخصی دنبال قضاوت هستند بین آدم های مختلف و دوست دارند همه را ببرند در آن رفتار و کانالی که خودشان فکر می کنند بهترین است که خیلی مواقع اینطور نیست.

پیام جشنواره ها

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران تصریح کرد: پیام این جشنواره ها این است که تفاوت ها به رسمیت شناخته شود. زیبایی خلقت است این تفاوت ها که خوشبختانه کشور عزیز ما ایران از این جهت در دنیا منحصر به فرد است. ما در تنوع اقوام جزو کشورهای اولیه دنیاییم؛ نه تنها جزو کشورهای اولیه ایم بلکه در طول تاریخ اقوام ما هیچ گاه باهم درگیر نبودند. در خیلی از کشورها در طول تاریخ اقوام شان باهم جنگ های طولانی داشته اند اما ایران استثناست و همیشه در طول چند هزار سال اقوام باهم بودند و تعامل داشتند و امروز مردم عزیز و شریف گرگان و استان گلستان یک ویترین از این تنوع اقوام هستند که به زیبایی و با تعامل بالا دارند باهم زندگی می کنند و مایه افتخار است.

آنطور که شایسته مردم گلستان است انجام وظیفه می کنم

مهندس ضرغامی در پایان سخنانش از گروه های مختلف موثر در برگزاری شانزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین تشکر و قدردانی کرد؛ از مجری های این جشنواره ازجمله آقای اقبال واحدی، از گروه های هنری و از قاری قرآن در مراسم اختتامیه جشنواره گلستان که از بچه های گرگان بوده است و به زیبایی به تلاوت قرآن پرداخت نیز تشکر کرد.

ضرغامی تاکید کرد که به توصیه استاندار گلستان برای همکاری در حوزه گردشگری گلستان حتما عمل می کند تا در سفر بعدی رییس جمهوری شرمنده مردم گلستان نشود و گفت: آنطور که شایسته مردم گلستان است انجام وظیفه می کنم.

کدخبر: 949492 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟