نبات طلای خوراکی

به گزارش رکنا، نبات خاصیت ضد درد دارد. دردهایی مانند درد پریود ، معده درد و دردهای شکمی با خوردن چای با نبات از بین می رود چراکه سردی بدن از بین می رود. همچنین نبات ضد تهوع است. برای تپش قلب و استرس نبات مثل آب روی آتش عمل می کند. نبات موجب نابودی انگل و کرم روده می شود. نبات ضد نفخ است و برای سوزش معده مفید. گرفتگی گلو و خواب آلودگی را با نبات رفع کنید.

کالری نبات مانند شیرینی جات دیگر همچون قند و شکر بالاست. البته نبات در مقایسه با قند طبع گرم‌تری داشته وهمچنین از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله دل درد، یبوست، خون دماغ شدن، درد دوران قاعدگی و… استفاده می‌کنند. شاید برایتان سؤال شده باشد که با مصرف نبات چه میزان کالری وارد بدن می‌شود؟ آیا برای افراد دارای رژیم و دیابتی مناسب است؟ در ادامه این مطلب به پاسخ این پرسش‌ها می‌پردازیم و شما را با کالری شاخه نبات و ارزش غذایی آن آشنا می‌کنیم.

کالری شاخه نبات چقدر است؟

گاهی در یک نگاه، به کالری انواع شیرینی‌ها متوجه انرژی آن خواهید شد. اما همه این مطالب در کالری شیرینی‌ها به خصوص نبات خلاصه نمی‌شود بلکه لازم است، اطلاعات دقیق‌تری در این باره بدست بیاورید. در خصوص ارزش تغذیه‌ای نبات هم باید گفت؛ تاکنون هیچ مستند علمی در این باره ذکر نشده و ممکن است حتی میزان کالری آن از شیرینی‌ها و قند هم بیش‌تر باشد. البته محصول دیگری که دارای خواص و ویژگی های مشابه با نبات است به اسم شیره نبات. به دلیل میزان قند و شکر بیشتر ممکن است کالری بیشتری نسبت به خود نبات داشته باشد.

افرادی که به کالری تنقلات حساسیت دارند، بهتر است حتماً پیش از مصرف با متخصص تغذیه صحبتی داشته باشند. گویا کسانی که رژیم بدون قند دارند با رعایت مرتب و اصولی آن نتیجه بهتری به دنبال خواهد داشت و از همه مهم‌تر فرد سریع‌تر به وزن ایده‌آل خود دست می‌یابد. برای کاهش میزان کالری نبات می‌توانید از نبات قهوه ای یا همان نبات ارگانیک استفاده کنید. زیرا به دلیل استفاده از شکر قهوه ای بهجای شکر سفید در تهیه آن دارای میزان قتد و کالری کمتری می‌باشد.

کالری یک شاخه نبات

مقدار کالری موجود در نبات با شکر و قند یکسان است. به گونه‌ای که هر ۱۰۰ گرم نبات تقریباً ۳۹۵ کالری داشته و ارزش غذایی نبات (یک شاخه ۲۸ گرمی) ۱۰۰ گرم کالری، ۹۹ کربوهیدرات، چربی صفر و پروتین صفر است.

تفاوت کالری قند و نبات

در بالا تا حدودی با خواص دارویی و درمانی نبات آشنا شدید، اما آیا واقعاً نبات از قند و شکر برای بدن بهتر است؟ آیا تفاوت کالری قند و نبات با یکدیگر زیاد است؟ بنا بر عقیده بسیاری از کارشناسان تغذیه ارزش غذایی نبات از قند بالاتر است، البته هنوز دلیل علمی و محکمی برای تأیید تفاوت ارزش غذایی نبات با سایر شیرین‌کننده‌ها وجود ندارد، چرا که نبات را در بسیاری از مواقع از شکر تصفیه شده آماده می‌کنند.

در جدول پایین کالری و سایر ارزش‌های غذایی نبات نوشته شده است:

ارزش غذایی 100 گرم نبات

مقدار    100 گرم

کالری    395

کربوهیدرات    99 گرم

پروتئین    0 گرم

چربی    0 گرم

همان طور که مشاهده می‌کنید، مقدار کالری نبات بسیار بالا است، به همین دلیل افرادی که دارای رژیم غذایی هستند، حتماً لازم است با متخصص تغذیه خود در خصوص مصرف نبات صحبت کنند. در بازار علاوه بر نبات‌هایی معمولی که از شکر سفید تهیه می‌شوند، نبات‌های قهوه‌ای نیز وجود دارند که بنا بر عقیده بسیاری از افراد این دسته از نبات‌ها کالری کمتری دارند و شما به راحتی می‌توانید آن را در برنامه غذایی خود جای دهید، حتی اگر ورزشکار باشید! در ادامه در خصوص تفاوت کالری شکر (سفید و قهوه‌ای) و نبات بیشتر صحبت خواهیم کرد.

قند یکی از شیرین‌کننده‌های محبوب در بین ما ایرانیان است، کسی را می‌شناسید که تا به حال لب به قند نزده باشد؟ حتماً پاسخ شما خیر است. هر حبه قند تقریباً 10 واحد کالری دارد و مصرف آن هیچ کدام از مواد مغذی بدن را تأمین نمی‌کند. مصرف بیش از اندازه قند مانند سایر شیرینی‌ها باعث افزایش وزن و ابتلا به بیماری‌های گوناگون می‌شود.

در جدول پایین کالری و سایر ارزش‌های غذایی قند نوشته شده است.

ارزش غذایی 100 گرم قند

مقدار    100 گرم

کالری    390

کربوهیدرات    100 گرم

پروتئین    0 گرم

چربی    0 گرم

با مطالعه و بررسی جدول ارزش غذایی قند و نبات مشاهده خواهید کرد که اصلاً تفاوتی بین این دو ماده از نظر ارزش غذایی وجود ندارد. درست است که طبع نبات از قند گرم‌تر است و از نظر دارویی این نبات است که بی‌نهایت مفید می‌باشد، اما تفاوت کالری قند و نبات به هیچ عنوان قابل مشاهده نیست و کاملاً این دو ماده از نظر ارزش غذایی یکسان هستند. اگر ورزشکار هستید و تا به حال بر این باور بودید که نبات کالری کمتری به نسبت قند دارد، باید بدانید که سخت در اشتباه هستید. از جمله مهم‌ترین جایگزین‌های طبیعی برای قند می‌توان به خرما، عسل، توت خشک، کشمش، شکر نارگیل، شهد آگاو و… اشاره کرد. اگر مشخصات بهترین نبات ایرانی را نمی دانید با ما همراه باشید.

تفاوت کالری شکر و نبات

اکنون نوبت به بررسی تفاوت کالری نبات و شکر می‌رسد، اما به نظر شما بین نبات و شکر تفاوت کالری وجود دارد؟ پاسخ این سؤال با توجه به مطلب تیتر قبل اصلاً کار سختی نیست، همان طور که احتمالاً تا کنون متوجه شده‌اید، نوع قندی که در قند، نبات و شکر وجود دارد، کاملاً شبیه به هم است و هر سه این مواد غذایی از گلوکز تشکیل شده‌اند.

هرچند این 3 ماده از نظر شیمیایی در آن‌ها تغییر‌های ایجاد شده است، اما مصرف این مواد غذایی در مقدار‌های یکسان تقریباً یک میزان کالری و قند را وارد بدن شما خواهد کرد. پس به شما توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد از مصرف بیش از اندازه این خوراکی‌ها خودداری کنید. اگر بخواهیم جدول ارزش غذایی شکر را بنویسیم، دقیقاً جدولی مشابه جدول ارزش غذایی نبات و قند خواهد شد.

اما شکر قهوه‌ای در چه جایگاهی قرار می‌گیرد و تفاوت کالری شکر و نبات قهوه‌ای مشهود است؟ بسیاری از ورزشکاران و افرادی که در حوزه رژیم غذایی دارای تخصص و مهارتی می‌باشند، بر این باور هستند که شکر قهوه‌ای کالری کمتری به نسبت شکر سفید دارد و منع مصرفی ندارد، اما این باور درست است؟ باید خدمت شما عرض کنیم که این باور کاملاً اشتباه است و بین شکر سفید و قهوه‌ای هیچ تفاوتی از نظر ارزش غذایی وجود ندارد و کاملاً مشابه یکدیگر هستند.

از نظر غذایی هر 100 گرم شکر سفید 396 واحد کالری دارد، در حالی که این عدد برای شکر قهوه‌ای معادل 373 واحد کالری است. مقدار ساکارز شکر سفید 96 – 97 گرم است که این مقدار ساکارز برای شکر قهوه‌ای 93 – 96 گرم است. پس تنها تفاوت این دو شکر با یکدیگر در رنگ و طعم آن‌ها است و شکر قهوه‌ای هیچ برتری تغذیه‌ای به نسبت شکر قهوه‌ای ندارد.

کالری نبات داغ

یک لیوان نبات داغ معادل ۳۴ کالری است و ارزش غذایی آن (یک لیوان آب جوش به همراه ۹ گرم نبات) برابر با ۹/۸ گرم کربوهیدرات، چربی صفر، پروتین صفر است.

 کالری چای نبات

حل کردن یک شاخه نبات درون لیوان چای ۳۶ کالری داشته و ارزش غذایی چای نبات مساوی با ۹/۴ گرم کربوهیدرات، چربی صفر و پروتین صفر است.

برای سوزاندن کالری موجود در شاخه نبات باید چه اقدامی صورت بگیرد؟

نبات از جمله شیرینی‌جات خوشمزه‌ای به شمار می‌رود که طرفداران بسیاری دارد. در خصوص سوزاندن کالری شاخه نبات به هیچ عنوان نگران نباشید زیرا؛ با انجام حرکات زیر کالری موجود در نبات کاملاً از بین می‌رود.

_شنا ۲ دقیقه

_دوچرخه سواری ۱ دقیقه

_پیاده روی ۳ دقیقه

_دویدن ۱ دقیقه

کالری شاخه نبات برای افراد رژیمی

افرادی که رژیم غذایی دارند، معمولاً خیلی بی‌حوصله‌اند و سریع عصبی می‌شوند، این افراد تنها با نوشیدن یک لیوان چای نبات و آب نبات می‌توانند از خواص چای نبات بهره ببرند. نبات سریع جذب عضلات بدن می‌شود و سوخت ساز را افزایش می‌دهد، پس در نتیجه ارزش غذایی نبات بسیار بالا بوده و برای کسانی که قصد رژیم و تناسب اندام را دارند گزینه مناسبی است.

نکته بسیار مهم: هر مواد غذایی که بیش از حد مصرف شود، مضراتی به همراه دارد و نبات هم عضو این مواد غذایی محسوب می‌شود. پس برای این که در مصرف نبات دچار مشکل نشوید از آن به مقدار متعادل در رژیم خود استفاده کنید. برای درک بهتر موضوع به برخی از مضرات و فواید نبات اشاره می‌کنیم.

خواص نبات

مقدار کالری شاخه نبات به وزن آن هم بستگی دارد، به طوری که اگر شما یک شاخه نبات ۳۲ گرمی داشته باشید مطمئناً کالری و ارزش تغذیه نبات نسبت به نبات ۲۸ گرمی بیش‌تر است‌. خواص نبات بسیار زیاد است که در این بخش به برخی از آن اشاره می‌کنیم.

     نبات یک شیرینی شادی‌آور است که مصرف آن فواید بسیاری برای روحیه دارد.

    سوخته با همان نبات داغ یکسان است و به دلیل طعم تلخ و شیرینی که دارد، برای درمان اسهال و دل پیچه کودکان مناسب است‌

     از دیگر خواص نبات می‌توان به جلوگیری از ترش کردن دهان اشاره کرد.

    برای رفع کسالت و خستگی حتماً از نوشیدن چای نبات غافل نشوید.

     برای رفع تکرر ادرار مصرف نبات داغ فراموش نشود.

کدخبر: 951816 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟