کاهش درد مفاصل با یک روش ساده

به گزارش رکنا، اگر از درد مفاصل رنج می برید کافی است نسبت مساوی از پودر میخک را با دارچین و زنجبیل باهم ترکیب و 3 برابر آن عسل اضافه و مخلوط کنید و روزی 2 قاشق مرباخوری میل کنید. این معجون برای کاهش درد مفاصل مفید است.

درد مفاصل چیست؟

وجود التهاب و درد پیش‌رونده در هر یک از مفصل‌های بدن به عنوان درد مفاصل شناخته می‌شود که علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد.

افراد زیادی این درد را بیماری روزهای پیری می‌دانند، در حالی‌ که تحقیقات نشان داده است درصد قابل توجهی از افراد مبتلا به این بیماری در سنین جوانی قرار دارند.

مفصل‌ها محل اتصال استخوان‌ها هستند و باعث حرکت آن‌ها می‌شوند. در واقع حرکت قسمت‌‌های مختلف بدن وابسته به سلامت مفصل‌ها است و مفاصل آسیب دیده در توانایی‌های حرکتی فرد اختلال به وجود می‌آورند.

مفصل‌ها در سه دسته متحرک، نیمه متحرک و غیر متحرک قرار می‌گیرند. مفصل پا، دست و زانو از مفاصل متحرک، مفصل بین مهره‌ها از مفاصل نیمه متحرک و مفصل جمجمه سر از مفاصل غیر متحرک محسوب می‌شوند. درد مفصل در میان مفاصل متحرک شایع‌تر است.

در ادامه به بررسی دلایل ایجاد درد مفصل و روش‌های موثر در درمان درد مفاصل می‌پردازیم، برای تشخیص زود هنگام این بیماری و آشنایی با روش‌های درمان آن خواندن این مقاله را از دست ندهید.

علت درد مفاصل و استخوان ها

اگرچه افزایش سن و ضعف استخوان‌ها مهم‌ترین دلیل بروز دردهای مفصلی و عضلانی است اما علت درد مفصل‌ها تنها در این موارد خلاصه نمی‌شود. افراد زیادی در سراسر جهان از انواع بیماری‌های مفصلی رنج می‌برند که سالمندان بخش کوچکی از آن‌ها به‌شمار می‌روند.

درد مفاصل بیماری پیش‌رونده و آزار دهنده‌ای است که در فعالیت‌های روزانه فرد اختلال ایجاد می‌کند و به مرور توانایی حرکت او را کاهش می‌دهد.

احتمال بروز این بیماری در مفصل زانو و مفصل مچ دست بیشتر از سایر مفاصل بدن است. درد مفصل‌‌ها گاهی به‌قدری شدید می‌شود که بیمار نمی‌تواند بخوابد و مدام در حال ماساژ مفصل آسیب دیده است.

در بیشتر موارد درد التهاب مفاصل غیر قابل تحمل است و باید سریع به دکتر مفصل مراجعه کرد. درد مفصل‌ها حتی اگر خفیف باشد نباید آن را نادیده گرفت. زیرا آسیب‌های کوچک اگر درمان نشوند، به‌مرور زمان به آسیب‌های جدی و غیر قابل درمان تبدیل خواهند شد.

درد مفاصل همیشه شدید و غیر قابل تحمل نیست، در برخی افراد این درد خفیف است و پس از انجام فعالیت‌های سنگین بدنی یا انجام حرکاتی خاص نمایان می‌شود.

اضافه وزن و حرکات سنگین ورزشی از دلایل تشدید درد مفصل‌ها هستند و در افراد مبتلا به این بیماری باید مورد توجه قرار بگیرند.

همان‌طور که گفتیم به محل اتصال استخوان‌ها مفصل گفته می‌شود. کپسول مفصلی، رباط‌ها و غضروف از اجزای اتصال استخوان‌ها به هم هستند که در صورت آسیب دیدن هر کدام، فرد دچار درد مفاصل خواهد شد. علت درد مفصل را باید در آسیب‌ دیدن اجزای مفصل جست‌و‌جو کرد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

چه عواملی باعث درد مفاصل می‌شوند؟

یکی از مهم‌ترین علل درد مفاصل و استخوان ها آرتروز یا ساییدگی مفاصل است که باعث التهاب و درد در این قسمت از بدن می‌شود.

روماتیسم مفصلی و آرتریت از بیماری‌های مفصلی مرتبط با آرتروز هستند که مکانیسم تخریب مفصل مشابه‌ای با آن دارند.

اگر درد مفصل مربوط به آرتروز و بیماری‌های مشابه آن نباشد ممکن است افسردگی، کم‌کاری تیروئید، هماتروز و فیبرومیالژیا علت ایجاد این درد باشند.

به‌طور خلاصه می‌توان از بیماری‌ها و مشکلات زیر به عنوان اصلی‌ترین دلایل ایجاد درد مفاصل نام برد.

    شکستگی در استخوان‌های اطراف مفصل

    جا‌به‌جایی مفصل (دررفتگی مفصل)

    نقرس (در این بیماری مقدار زیادی اسید اوریک در بدن جمع می‌شود که باعث بروز درد مفاصل خواهد شد).

    بیماری بی‌حرکتی بزرگسالان (از انواع نادر آرتریت التهابی که با جوش، تب و درد مفصل همراه است).

    بورسیت (التهاب و ورم کیسه‌های حاوی مایع سینوویال در اطراف مفاصل)

    فیبرومیالژیا (این بیماری با درد استخوان و مفصل شروع می‌شود و به دنبال آن بیمار دچار بی‌خوابی، اختلال در حافظه و خلق‌وخو و خستگی خواهد شد).

    اسپوندیلیت آنکیلوزان (بیماری التهابی که باعث اتصال مهره‌ها در ستون فقرات می‌شود).

    سندرم درد ناحیه‌ای کمپلکس (اختلال در عملکرد سیستم عصبی که باعث بروز دردهای مفصلی مزمن می‌شود).

    نکروز آواسکولار (از بین رفتن بافت استخوان به علت اختلال در جریان خون)

    آرتریت گنوکوکی (باکتری گنوکوک باعث عفونت و التهاب مفصل می‌شود).

    استئوآرتریت (بیماری التهابی تخریب کننده مفاصل)

    آرتریت روماتوئید (بیماری التهاب مفاصل)

    کم‌کاری تیروئید

    استئومیلیت (عفونت بافت استخوان)

    تندینیت (آسیب و التهاب تاندون مفصل)

    آرتریت روماتوئید جوانان

    ریکتز (نرمی و ضعف استخوان که در میان کودکان شایع‌تر است و علت آن کمبود شدید و طولانی مدت ویتامین D عنوان شده است).

    تب روماتیسمی ( بیماری التهابی است که باعث تخریب و درد شدید مفصل‌ها می‌شود علت آن عفونت استرپتوکوکی درمان نشده یا تب اسکارلت است).

    لوکمی‌ (سرطان خون) و سرطان استخوان

کدخبر: 940861 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟